Veckobrev vecka 34 – Koh Lanta

Denna vecka har vi fått träffas för första gången! Det var jättespännande att få starta upp terminen och träffa alla fina elever. Det blev en riktig rivstart och vi redan har hunnit med ett besök i det buddhistiska templet och blivit välsignade av munken. Några elever tyckte att detta var väldigt kul och fnittrade högt när munken daskade dem i huvudet med en blöt kvast!

Under veckan har vi också haft simtest för åk 4-9. De har fått simma 200m, varav 50m ryggsim. Vi kommer att fortsätta arbeta med simteknik och crawlteknik framöver. Vi har också börjat arbeta med Skolverkets nya obligatoriska bedömningsstöd i matematik och svenska i år 1-3, för att kunna planera undervisningen på rätt nivå för varje elev.

På tisdag den 30/8 ska vi åka på vandring till ett vattenfall i regnskogen med skolbarnen (förskolan och förskoleklass stannar kvar på Sanuk) Då ska alla ha med sig en ryggsäck packad med en fylld vattenflaska, myggmedel, badkläder, sarong och på fötterna ska man ha på sig gympaskor eller sandaler/foppatofflor med hälrem. Vi kommer att vara tillbaka i tid för lunch i skolan.

Förskolan

Den här veckan startade förskolan och de tre barnen som var här var mycket taggade. Vi har pratat mycket om den thailändska kulturen och lärt oss många olika ord på thai. Vi lär på ett lekfullt sätt genom sång, böcker och lekar. Vi har samarbetat med F-1 och deltagit på idrottspass och på thaiteman. En favorit under veckan har varit leken “Under hökens vingar kom..”

År F 1

Även vi har haft en bra start på terminen. Efter många trevliga gemensamma lärakänna övningar med de övriga eleverna känner vi oss trygga här på Sanuk. Vi har haft idrott tillsammans med tvåor och treor på stranden. Jättekul! Ettorna har fått genomföra Skolverkets diagnos i taluppfattning och en i bokstavskännedom, det har gått bra. Vi har sjungit och lärt oss en ny klappsång som vi ska lära de andra barnen på fredag. Bokstavsarbete och matematiklaborationer har vi också hunnit med.

År 2-3

Vi har haft en riktigt fin vecka med mycket lärakänna-övningar. Vi har arbetat med våra värdeord RAR, och samtalat om vad det kan innebära i praktiken. Barnen har varit entusiastiska inför alla nya moment så vi har även hunnit med en hel del skolarbete i veckan. Vi har hunnit börja repetera mattebegrepp som dubbelt/hälften, addition/subtraktion samt udda/jämna tal. Den engelska flickan Yoyo har vi börjat lära känna, läsa böcker tyst har också varit ett favoritmoment likaså bilduppgiften idag. Under dessa första veckor kommer barnen att få göra en diagnos i taluppfattning samt läs och skriv. Det är ett diagnosmaterial från Skolverket, som från den 1:a juli är obligatoriska att genomföra.

År 4-5

Vi har lärt känna varandra och haft det mysigt på stranden, både på idrottslektionen som vi hade tillsammans med 6-9 och då vi gick ner i vår lilla grupp och hade en mysstund. Vi fikade, lekte och tävlade! Vi har också börjat med matte, svenska, bild och geografi-jag upplever att det är en kunskapstörstig liten grupp vi har!

Åk 6-9

Vi har precis som alla andra grupper träffats för första gången och startat upp arbetet den här veckan. Vi har haft en ganska lugn start och lärt känna varandra. Vi är för närvarande fem elever i gruppen, fyra killar och en tjej.

I tisdags och torsdags hade vi idrott tillsammans med 4-5:an och vår idrottslärare Maria Blomkvist. Vi har både lekt på stranden och gjort simtest i poolen.

Under veckan har eleverna arbetat utifrån sina planeringar antingen från Sofia Distans eller från sin hemskola. För Sofia Distanseleverna har mycket handlat om att bekanta sig med systemet och presentera sig för sina nya lärare. Vi har redan den här veckan börjat med vår eftermiddagsundervisning på måndagar och onsdagar mellan kl 14.30 och 16.00.

 Vi önskar er en trevlig helg

pop kan mai wan djan!