Veckobrev 4 – Huay Yang
Denna vecka har varit fylld med härliga Thai-teman!
En del har smakat frukter och lärt sig säga frukterna på thailändska, några har åkt till templet och lämnat gåvor till munkar samt några har fått visning av kokosnöt fabriken i byn.
Idrotten har varit i vattnets tecken- simning, vattenlekar och vattenbrännboll!
Äntligen verkar det ovanliga regnet lämnat oss och Huay Yang bjuder åter på sol.
Storsamlingen innehöll en del nyttig information kring nästa veckas munkcermoni samt påminnelse om studiedag nästa fredag. Vi avslutade med att åk 2-3 höll i en spegelövning. I spegelövningen övar vi bland annat på koncentration och fokus. Vi övar också på att se varandra, stänga ute oviktiga moment runt omkring samt att våga leda sina kamrater via sin
Vårt dagliga arbete genomsyras av vårt RAR arbete – Sanuks metod att arbeta med värdegrunden. Vi arbetar på olika sätt i grupperna med RAR men står alla på samma ben kring värdegrunden.
Fredagen firades Kinesiska nyåret. Vi har läst om Jadekejsaren och de 12 djuren som ska ta sig över floden.
Munkcermoni torsdag den 2 februari (ingen storsamling)
Munkarna kommer till skolan ca 09.30 /10.00 och stannar till 11.00. De kommer att mässa och be för oss, välsigna oss och skolan. Det tar ett tag och kommer ni för att vara med om denna upplevelse så var god och stanna hela tiden för att visa respekt. Vi önskar att alla barn har på sig sina Sanuktröjor och flickorna ska täcka knäna med långa byxor eller lång kjol. Har ni inte det går det fint att använda en sarong som kjol. Bär ej orange färg då denna är munkarnas färg.
OBS: Studiedag fredag den 3 februari – skolan stängd.
Idrott nästa vecka:
Johannas, Gunillas, Richards och förskoleklass, Pernilles åk 4 onsdag rörelse och dans
Pernilles åk 5-9 idrott utgår
Barnklubb/förskola/förskoleklass
Vårt RAR-arbete betyder mycket i skapandet av relationer. Vi har med hjälp av djur spelat upp en situation där alla, stora och små, får vara med och leka och på så sätt visar respekt (R) för andra. Pedagogerna dramatiserade sedan hur vi kan ta ansvar (A) för våra handlingar genom att vara tydliga med vilka leksaker som är lediga och hur vi gör när vi vill låna något.
Förskola och förskoleklass har besökt templet i Huay Yang och vi har haft spännande samtal om vad en munk är och vad som händer i templet. Vi har även tagit del av berättelsen om hur Siddharta blev Buddha.
På idrotten gjorde vi en spegelövning och använde fallskärm. Fallskärmen ger barnen möjligheter att stimulera sin motorik, men även turtagning och avslappning är viktiga delar. Att leka med fallskärmen utvecklar tillit mellan barn och vuxna.
Veckan avslutades med att uppmärksamma det kinesiska nyåret. Varje år är uppkallat efter ett djur, vilket dramatiserades på morgonsamlingen.
I förskoleklassen har vi även arbetat med matematik, vi har bla. gjort mönster med garnbollar och på en stencil har vi målat på ett påbörjat mönster. Lite klurigt, men vi fixade det bra!
Veckans bokstav har varit S, som vi format med både penna och munnen. Något praktiskt arbete på veckans bokstav vill vi alltid försöka att göra och nu blev det en Snurra (rimsnurra) som barnen säkert kommer att testa på er.
Åk 1
Här tränar vi läsning för fullt! Vi formar fina bokstäver i våra övningsböcker.
Några beskriver klimatet i Thailand och vet att Thailand just nu har torrperiod.
Andra tränar på 10-kamraterna och klockan. Området statistik har påbörjats och kamrater frågar eller får frågan om favoritfärg och favoritfrukt.
Åk 2-3
Efter besöket på kokosnötfabriken pratade vi om de som jobbade där och hur deras arbetsförhållande såg ut. “För att utveckla förståelsen för egna och andra människors levnadsvilkor, betydelsen av jämnställdhet.” Vi har även tränat på klockan och att skriva fina bokstäver. Några har arbetat med tidbegreppen stenålder, bronsålder och järnåldern.
Åk 3-4
Nu har vi alla blivit lite varmare i kläderna och går in i andra jobbveckan. Allt flyter på med elevernas planeringar. Inom svenska har några skrivit berättelser medan andra har skrivit och jobbat i sina medhavda övningsböcker. I matematik jobbar vi vidare med division och multiplikation för att träna på att se samband. I SO har några jobbat med en religion och sedan redovisat, därefter följde en livlig diskussion om likheter och skillnader.
Vi har under denna vecka haft som tema att kolla lite extra på källsorteringen i HY.
Åk 4-9
I veckan har vi i svenska arbetat en en del med grammatik och satsdelar. Att lära sig hur språket är uppbyggt har man stor nytta av när man lär andra språk. I matematik har vi jobbat med tredimisionella figurer, procent , men roligast har nog varit att spela “plump”. “Plump” är ett matte-spel där man tränar huvudräkning av de fyra räknesätten. Många intressanta diskussioner har det blivit i so kring samhällets ekonomi och demokrati. Varför är rösträttsåldern just 18 år? Varför kan man inte tryck mer pengar och ge till de som är fattiga? är några av frågorna som kommit upp till diskussion.
Tack för en härlig vecka!
Personalen på Sanuk