Veckobrev  6 – Huay Yang

I måndags firade vi det Kinesiska nyåret, som nu går in i apans tecken. Vi läste sagan om Jadekejsaren som uppfann det uråldriga kalendersystem, med hjälp av en tävling för djuren. Barnen har fått rita apor, eller det djuret som de är födda i, som vi satt upp på terrassen. Dagen avslutades med att vi gjorde raketen tillsammans och alla fick en lyckokaka.

Den här veckan har vi också hunnit med “Sanukspelen”. Barnen fick i olika tvärgrupper gå runt på stationer och prova på kokosnötkastning, limbo, 60 m, längdhopp, vattenstafett och en rolig hinderbana. Lagen hade namn efter de Kinesiska djuren som vi pratat om under veckan. På veckans storsamling fick även föräldrarna tillsammans med barnen prova på leken att flytta vatten, vilket var uppskattat.

Förskolan/barnklubben

Veckan började med sagan om det kinesiska nyåret. Varje år är uppkallat efter ett djur, vilket dramatiserades på samlingen. Barnen fick sedan måla sitt djur. I vår grupp fanns det drakar, oxar, kaniner och tigrar. Vår glasskiosk har utvecklats till en restaurangverksamhet. Barnen har tillverkat egna menyer och för att vi ska kunna handla tillverkas pengar. Det blir mycket matematik! Det skapas även dryck, pizzor, glassar, struthållare och pengahållare. En dag kom en reporter som gjorde intervjuer och publicerade “Sanuknytt”. I veckan har även vi här i Thailand blivit inspirerade av Melodifestivalen, så det har blivit mycket härlig spontandans. Varje dag har vi en stund sagoläsning. Det är skönt att slappna av en stund och få lyssna till spännande sagor. På idrotten har vi denna vecka haft bollträningspass. Vi har tränat på att dribbla, skjuta, kasta, pricka och studsa bollar. Det blev även bollkull på land och i poolen!

F-klass

Vi fortsätter att arbeta med ord och ofta med en bild eller konkret material som stöd. Som en fortsättning på vår ordjakt från förra veckan har vi rimmat på olika djur. Det fanns många ord som rimmade på apa, mus och ko, både riktiga och så kallade nonsens-ord och vi har skrivit en lång lista med alla vi kom på! Vi har även lekt charader tillsammans. Var och en fick dra ett kort och läsa på egen hand eller tillsammans med vuxen. Varje kort innehöll en uppmaning, t ex “sova”, “simma”, “dansa” som man sedan skulle visa för kompisarna med hjälp av rörelser. Barnen var skickliga på att både agera och gissa! Vi har också haft ett uppskattat besök av elever från åk 2 som skrivit och illustrerat egna berättelser som de läste upp för oss.

Åk 1

Barnen har arbetat på med sina planeringar. Vi har tränat på klockan, hel, halv och kvartar. Några elever har även tränat extra mycket på att skriva fina bokstäver. Vi har fortsatt att träna på att planera och skriva en sagor med början innehåll och slut, som de sedan fått läsa upp för varandra. I veckan har det även ägnats tid till att skrivas om olika spännande djur. På idrottspassen tillsammans med förskolan har vi haft  bollskola.

Åk 2

Vi har denna vecka arbetat med kartan, väderstrecken och världsdelarna. Vi har tagit fram några fakta om Thailand och även pratat vidare om buddhismen. De elever som åker hem gör en tankekarta kring religionen här så att de kan redovisa för klassen hemma. Vi har även  repeterat berättelsen om hur Siddharta Gaotama blev Buddha och eleverna har fått återberätta den skriftligt. Våra arbetspass fylls därtill med vokaler, konsonanter, multiplikationstabeller, geometriska figurer, sagor, planeter, faktatexter, thai och mycket mycket mer…

Åk 3-4

Denna veckan har vi tränat lite extra på multiplikationstabellen. Då man lär bättre om man har roligt har vi  använt oss av kortlekar och tärningar. Vi har också sett film tillsammans om Big Bang och jordens skapelse. Klassikern ”Det var en gång” roade gruppen mycket, så det blir ett nytt avsnitt nästa vecka.  I torsdag läste vi och började skriva spökhistorier. Vi har också arbetat med no och kemiska reaktioner, kroppsdelarna på engelska och problemlösning inom matematiken.

Åk 5-9

I den äldre årskursen fortsätter eleverna med de individuella arbetet och hjälper vid behov varandra. Vi har stor blandning av uppgifter, alltifrån Stormaktstiden till elektrokemi. Vad det gäller geografi så är det kul att vara med när de yngsta i gruppen upptäcker Europa medan vår elev i 9:onde klass har namngeografi över hela världen, med både städer och floder/sjöar/hav samt floder. Det ger en spännande spännvidd för eleverna. Eftersom eleverna har väldigt mycket individuellt arbete med sig blir det inte så mycket gemensamt förutom samlingarna, thaitema och thaikurs.

Hälsningar personalen på Sanuk