Veckobrev 5 – Huay Yang
Även denna vecka har varit fylld med härliga thaiteman. Några av oss har smakat på olika frukter och lärt oss vad de heter på thailändska. En del var väldigt populära och andra var det mindre åtgång av. De elever som var på gummiodling förra veckan har fått mer fördjupade kunskaper inom olika naturresurser här i Thailand.
I de olika samlingarna har vi jobbat med RAR som står för Sanuks värdegrundsarbete. Hur visar vi respekt för andra,oss själva och tar ansvar för våra handlingar.
På idrotten hade vi vattengympa till härlig musik och gjorde även leken
”gammelgäddan” då det gäller att komma ihåg vilken fisk man är och hitta till sitt bo när gäddan kommer och försöker tar en.
På storsamlingen redovisade barnen om de tre bokstäverna i RAR och hela skolan sjöng sången ”Alla är lika mycket värda ”. Vilken kör, helt fantastisk!
Förskola/ Barnklubb
Vi har gjort bokstäverna i RAR med hjälp av olika tekniker på stora papper. Vi använde dem på storsamlingen under RAR presentationen.
Här har också pratats mycket om hur vi är mot varandra och illustrerat med hjälp av leksakselefanter olika situationer om utanförskap och hur det kan kännas om man inte får vara med. Barnen hade många bra tankar och lösningar om hur man kan göra. Som t ex turas om, dela upp saker och skapa en extra roll i leken.
År F-1
Varje måndag och fredag skriver vi i våra dagböcker, men denna vecka skrev vi på torsdagen istället eftersom eleverna var lediga på fredagen. Vi fokuserade på att använda stor bokstav i början och punkt på slutet. Vi har haft bildlektion och målat den thailändska och den svenska flaggan. Vi passade då också på att prata om hur färgerna kom till på respektive flagga och vad färgerna betyder på den thailändska flaggan. Den röda färgen står för livet. Den vita färgen står för den rena buddhistiska tron och den blå står för kungamakten.
År 1-3
Den här veckan har skolarbetet handlat mycket om det land vi just nu befinner oss i, det vill säga Thailand. Vi har samlat fakta om kobran, genom att läsa texter och se film. Faktan samlade vi i en sexfältare som sedan låg till grund för våra faktatexter. Eleverna har också lärt sig huvuddragen i Thailands största religion, Buddhismen.
Det har skrivits många olika texter denna veckan. De yngre eleverna har fått öva mycket på att skriva meningar med små bokstäver och korrekta skiljetecken, såsom punkt och stor bokstav. De lite äldre eleverna har fått arbeta med hur man använder underrubriker och delar in sin text i stycken samt hur de får en bra struktur i sina texter.
I matematiken har det jobbats på med planeringarna. Det har handlat om bland annat geometriska former, klockan, koordinater och att kunna dela in tal i olika talsorter.
År 3-4
Eleverna här får verkligen träna på att ta ansvar för sitt skolarbete genom att göra sin egen planering och se till att veckans uppgifter blir gjorda. Detta ansvar förvaltar de på ett mycket bra sätt och alla har arbetat på flitigt och målmedvetet under veckan. Vi har pratat en del om vikten av arbetsro i klassrummet, vilket vi också har haft denna vecka. En av många fördelar med att gå i en liten grupp här på Sanuk! Några av de arbetsområden som arbetats med är buddhismen, forntiden, Sveriges landskap, atomer, digital tid, kroppen och mycket mycket mer. En rolig och lärorik arbetsvecka med andra ord!
År 4-5
Den här veckan har vi smakat på frukter och lärt oss om olika naturresurser i Thailand på thaitemat. I svenska har vi arbetat med läsförståelse, texter i olika genrer och skrivande. I matematik har vi arbetat med tabeller, diagram, problemlösning, multiplikation, division och decimaltal. I SO har vi lärt oss om vikingar, medeltiden och vasatiden. I NO har vi arbetat med att gruppera olika djur, kroppen samt elektricitet. I teknik har vi gjort ritningar och så har vi börjat lära oss om de fem enkla maskinerna. I engelska har vi tränat på oregelbundna verb. Det har varit en produktiv vecka där eleverna har visat stort ansvar för att arbeta efter sina planeringar. Vi ser fram emot en ny vecka som kommer!
År 5-9
Veckans thaitema har varit de naturresurser som är viktigast förden thailändska ekonomin och samhällsbygge. Eleverna fick lära känna åtta mineralers utseende och användningsområden och även vad gummi och teak används till.
I svenska har vi fortsatt att jobba med olika typer av texter och då några elever hade i uppgift att skriva en tydlig instruktion, passade de på att även följa instruktionen så pass, att de lyckades steka både pannkakor och göra thailändsk kokos- och limeglass. Samarbetet var mycket gott och efterrätten kom till glädje för hela gruppen. Andra i gruppen skriver krönika, tränar stavning och att berätta en historia.
I historia har en grupp nu gått vidare till Stormaktstiden som är ett riktigt intressant område.
Elevernas arbete i övriga ämnena har fortskridit trots påfrestningen som en hel dags elavbrott skapade, vilket gjorde oss något isolerade från nätverk och hemskolors webbsidor. Lyckligtvis finns det alltid bra övningar att göra på gammaldags vis och eleverna har lyckats bra.
Nästa vecka
Idrott
Mån: F- 3 – brännboll
Tis: 4-9 – simlektion
Ons: Ingen idrott
Tor: Ingen Idrott
Alla kommer ombytta i idrottskläder, har med sig vanliga kläder som ombyte. Glöm inte att smörja in era barn med solkräm på morgonen och skicka med en kräm att ha i skolan. Ta med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/ sarong.
Thaitema
På torsdag kommer det munkar till skolan. De kommer att välsigna och be för oss, vi bjuder dem på mat. När nya verksamheter startas upp eller när någon till exempel har byggt ett nytt hus i Thailand (Buddhismen) så bjuds munkar in som välsignar verksamheten eller det nya huset, för god lycka och tur och för att hålla onda andar borta. Ceremonin kommer att pågå ungefär till lunch. Munkarna kommer ca 10.00 men era barn börjar som vanligt klockan 08.30 och ni föräldrar är varmt välkomna att vara med! Alla klär sig i t-shirt så axlarna täcks och flickorna har kjol eller byxor som täcker knäna.
Hoppas ni får en skön helg!
Önskar personalen på Sanuk