Veckobrev 49 – Huay Yang
Denna vecka har gått fort. Vi har hälsat en ny familj välkommen till Sanuk och vi har haft våra första avtackningar i veckan. Morgonsamlingarna har innehållit samarbetslek, nyheter och sång. Vi har även uppmärksammat och pratat om Kungens födelsedag som infaller på lördag den 5 december, och pratat om hur den firas i Thailand.
På torsdagen blev det dags för en ny utflykt. Vi åkte skolbuss till gummiodlingen, på vägen passerade vi både annanas- och bananodlingar. På gummiodlingen fick vi se hur hela processen gick till. Från det att saven rinner ut från träden till en färdig gummimatta. Vi fick insikt i hur mycket arbete som ligger bakom de där stövlarna eller cykelslangen vi använder där hemma. Eleverna har sedan fått berättat och skrivit om det de upplevt. Deras arbete hamnar sedan i elevernas thaiböcker.
Idrott
Vi har fortsatt med yoga och har haft besök av en förälder, Jessica, som ledde yogapasset på torsdagens storsamling. På förskolan har vi även haft mini-röris och på rasterna har bland annat bowling, hopprep och badminton provats på.
Åk 1-9
Denna vecka har det arbetats flitigt med elevernas egna planeringar. Det har handlat om allt från reportage om oroligheterna i Bangkok, könikor med genus perspektiv, rymden till att skriva egna berättelser. Många av barnen är flitiga läsare och läser så fort tillfälle ges. Efter studiebesöket på gummiplantaget blev de diskussioner kring löner och arbetsförhållande bland de äldre barnen på skolan. På rasterna har det ritats och spelats kort. Pojjor och drillstavar är också populära rastaktiviteter, men inget slår ett bad i poolen en varm dag.
Förskolan
I veckan har vi fortsatt mycket med att måla och pyssla. Efter önskemål har det blivit lite julgranar och julkort, men även många flaggor och fantasifigurer. Vi har läst mycket böcker, vi tränar både själva på att läsa, och vi högläser tillsammans. I boken “Trollringen” avslutar vi med att var och en får berätta och fantisera kring vad de ser genom sin egna trollring.
Vi har tränat våra matematiska förmågor genom mattestationer. Det är ett roligt sätt att tillsammans lösa olika matematiska uppgifter – vi sorterar, konstruerar, parar ihop, räknar, jämför och funderar tillsammans.
Hälsningar
Personalen på Sanuk