Veckobrev 47 – Koh Lanta

Den här veckan har vi haft thaitema och eleverna har gjort olika aktiviteter. En del elever thaiboxades, några fick prova på yoga, några elever var på stranden och pojjade med Paz, en del elever vek handdukar och de som inte hade haft teorilektion om buddhism hade det. Det var en härlig eftermiddag där eleverna som alltid var positiva och glada.

På torsdagens storsamling fick vi lyssna till skolelevernas körsång och förskolebarnens underbara klappramsa.

Nästa vecka har vi storsamling och Thaitema på onsdagen den 25 november klockan 12.00. Vi samlas kring salan och får sedan sprida ut oss familjevis för att hjälpas åt att skapa en egen krathong. Vi kommer få fina instruktioner av våra thailändska städerskor, som är väldigt duktiga på att dekorera krathonger. Vi i skolan ser till att allt material som behövs finns att tillgå och alla föräldrar hjälper sitt eget skol/förskolebarn. På kvällen kan man sjösätta sin krathong och då passa på att tacka för vattnet som kommit i form av regn och att önska sig något… Man kan gå till närmaste strand eller åka till piren i Saladan eller till Old Town där många krathonger sjösätts.

Förskolan

Den här veckan har vi välkomnat många nya kompisar i båda våra grupper; Chang och Looma och vi har även haft vår tredje avtackning. Den här veckan har vi varit två gånger på stranden och det är härligt att se all kreativ lek som uppstår där. Det blir vulkaner, pyramider, slott och eldmänniskor. Sen leker vi också mycket organiserade lekar som ”Under hökens vingar kom” och olika kull. Vi tittar gemensamt på bilder och filmer från Sverige och reflekterar kring hur det är där just nu. Är det kallt eller varmt, hur är sanden att gräva i och vad har barnen i Sverige egentligen på sig.

Förskoleklass

Vi har pratat om vilka djur som finns i havet, vi har även målat olika fiskar. Clownfisken var populär att måla, vi jobbade med vattenfärger. En välkomstbanderoll har vi målat till projektet No-Coal in Krabi.Temat på banderollen är hav.Vi har pratat om hur viktigt det är att vara rädda om vår miljö, och vad vi kan göra för att hjälpa till. Vi har fortsatt vårt tema om vatten och pratat om vad en hypotes är. Vi har provat och gissat vilka saker som flyter och vilka som sjunker. Det tyckte barnen var jättekul, och fortsatte eftermiddagen med att fortsätta vid badbaljan. Eleverna har jobbat med geometriska former och gjort en fin tavla med olika motiv med hjälp av utklippta former. Vi har självklart hunnit med att leka också, att bygga upp hus med hjälp av klossar är favorit just nu.

År 1-3

Eleverna arbetar på bra med sina planeringar. Under veckan har vi arbetat med vänskap, RAR och gjort en del samarbetsövningar. Alla våra tre grupper har idrott tillsammans och i onsdags hade vi bl.a. dragkamp. I matten har longstayseleverna arbetat med algoritmer.

År 3-6

Vi är nu tre grupper i vår “ålder” och vi har gemensam idrott. Denna vecka har eleverna bland annat testat sin kondition och sprungit minst två kilometer på stranden men för de som ville och orkade fanns möjligheten att springa det dubbla, d.v.s. fyra kilometer. Bra jobbat! Det är bra arbetsro i grupperna och eleverna arbetar på fint med sina planeringar.

År 6-9

Veckan har gått väldigt fort, men vi har hunnit med mycket jobb. Det är konstigt nog så att det ofta blir perioder då många elever avslutar stora arbetsområden samtidigt. Just nu är vi inne i en sådan period, vilket betytt att det under veckan skrivits många prov i gruppen.  Bland annat har elever skrivit prov i engelska, matte, historia, spanska och musik. Dessa är skickade till hemskolor och till Sofia Distans för bedömning, så nu väntar vi med spänning på att få tillbaka bedömningarna. På idrotten har vi simmat vidare, den här gången med kläder på. Nästa vecka kommer vi att träna livräddning.

Trevlig helg önskar personalen på Sanuk