Skip to content

Veckobrev 47 – Huay Yang

Veckobrev 47 – Huay Yang

Nu är vi 25 elever och vi tycker att det är roligt att vara så många tillsammans. Det blir en härlig energi på rasterna!

Vi började måndagen med en namnlek där man stod två barn mittemot varandra med bakom en sarong, när sarongen drogs bort skulle man säga kompisens namn snabbt. Den som var snabbast vann över kamraten till sin sida. Johanna lärde sig alla namn och fick vågen av hela skolan på avslutssamlingen.

Tisdagen såg vi Lilla aktuellt och diskuterade kring vad vi hade sett. Zlatan gav oss motivationen att “Tränar man hårt kommer man att lyckas”. Vi fick också lära oss att Komodovaranen är världens största ödla och bor på fem öar i Indonesien. Vi fick veta att historieböckerna håller på att ska uppdateras då de främst innehåller information om män och vi vill i dagens samhälle få veta även om kvinnorna.

Vi körde stafetter på idrotten och svalkade oss därefter i poolen. Det blev många hoppbilder inför Thailandsboken. Många elever hade träningsvärk efter stafetterna!

Onsdagen lärde vi oss spegelövning stående där man ska leda kamraten utan att det syns vem som är ledare eller vem som är spegel. Det var en fin koncentration på lektionen och vi lärde känna kompisar vi inte umgåtts med innan.

På storsamlingen körde vi spegelövning med föräldrarna, och medan föräldrarna fikade utförde vi yoga under salan. Vi avslutade såklart genom att svalka oss i poolen.

Vi avslutade veckan med att sjunga julsånger. Det är svårt att föreställa sig att det är första advent redan på söndag i detta tropiska paradis!

Nästa vecka:

På tisdag har vi Thaitema frukter och då utgår idrotten.
Torsdag kör vi stafetter i poolen.

Åk 1-3

Vi hade sagostunder på mysmadrassen med återberättande i fokus. Barnen testade och låta som olika djur som de mötte i sagans värld. De äldre barnen undrade nog vad vi höll på med!

Vi läser många böcker och texter tillsammans, både högt och tystläsning.

Vi gjorde handstilsträning genom att bland annat skriva texter kring Lilla aktuellt. Vi kom underfund med att det fortfarande inte är jämställt mellan kvinnor och män då till exempel fotbollsproffs får bättre betalt om de är män. Vi har även tränat på mellanrum, stor bokstav i början på mening och punkt i slutet. Det skrivs fakta om Thailand och dess omnejd samt brev hem till några klasskompisar och lärare hemma i Sverige.

På matematiken tränar några på multiplikationstabellen och de får ett fint samarbete när de tränar två och två tillsammans.

Åk 3-6

Denna vecka har det kommit många ny elever till vår klass. Vi är sju stycken som umgås och jobbar ihop med olika uppgifter. Det märks att det är fler på rasterna och att det har blivit flera aktiviteter som har kommit igång t ex bandy och kortspel.

I svenska har vi jobbat med läsförståelse och läst på om olika typer av text genrer t ex beskrivande texter. Det är kul att se hur texters uppbyggnad kan vara så viktig.

Inom matematiken har vi tränat på både division, geometri och bråk. Det har varit allt från räknemåla till diagnoser. Ibland har det varit svårt som när man ska räkna ut vinklar och ibland jättelätt som när man ska räkna addition.

Inom so har vi jobbat med bland annat kristendomen och då har vi även diskuterat den Gyllen regeln och vad den betyder. Även Vasatiden har gåtts igenom och då har vi tittat på oílka spår från den tiden som man kan hitta i dagens Sverige. T ex Vasaloppet och arvriket. Inom No så har vi jobbat med ljud och örat. Men även kemi med fokus på miljö.

Vi har även sett lilla aktuellt och efter det diskuterat varför det är så få kvinnor i historieböckerna. Vi pratade även om varför Zlatan hade lyckats bli så bra fotbollsspelare.

På engelskan har vi lärt oss mer om Australien och hur man pratar i Australien. Glosor och text har övats.

Åk 6-9

De äldsta eleverna har arbetat en hel del med geometri, vinklar, area och volym på olika nivåer i matematiken.

I svenskan arbetas det med blandade uppgifter. En elev skriver ett manus till ett “sommarprat”, en annan tränar på en muntlig presentation och en tredje arbetar med grammatik.

I so arbetas det bland annat med befolkning och frågeställningar som ” Varför är det bra att veta hur många kvinnor eller män det finns i ett land, hur gamla dem är och hur stor barndödligheten är?” En elev arbetar med buddhism och hinduism, intressant att då få uppleva ett land som är buddhistiskt.

Flera elever arbetar med teknik. Jämförelser mellan vattenreningssystem mellan Sverige och Thailand görs och digitala ritningar av hus och rum.

 

Ha en trevlig första advent!

 

Hälsningar personalen på Sanuk!