Veckobrev 41 – Koh Lanta

Den här veckan har vårt thaitema varit ett besök i mangroveträsket. Vi fick först gå en kort promenad på en brygga längs mangroveträsket där vi såg slamkrypare och vinkarkrabbor. Därefter fick vi åka ut på vattnet med en longtailbåt. Efter att vi åkt runt och tittat på mangroveträsket en stund stannade vi till och tittade på de hoppande och simmande aporna, makakerna, som bor i mangroveträden.

På storsamlingen i torsdags hade vi invigning av vårt fantastiskt fina bibliotek. Vi startade samlingen med bokstips och diktläsning av några elever och efter invigningstalet klippte rektor Tina de blå-gula banden till biblioteket. Eleverna har också utmanat föräldrarna i en lästävling, så utanför biblioteket sitter nu två bokstaplar som man får fylla i när man har läst en bok.

Förskolan

Den här veckan har vi arbetat mycket kring mangroveträskbesöket.  Alla förskolebarn får formulera hypoteser om hur stora de tror djuren vi kommer träffa att vara. Vi ritar på tavlan hur stora vi tror krabborna kommer att vara och delger varandra våra tankar. Men vad äter de olika djuren? Vi gissar att krabborna äter fiskar och räkor och att aporna äter bananer och frukt. Ett barn som har varit i mangrove berättar att han har sett apor som simmade till båten. Efter besöket fortsätter vi prata om vårt thaitema och vi målar bilder från mangroveträsket och skriver ner vad vi har varit med om. Vi jämför också våra hypoteser vi hade innan besöket med det vi faktiskt såg.

 Åk 1-3

Under veckan har vi arbetat mycket med läsförståelse. Vi har haft en Grej of the day om de nya svenska sedlarna. År 1-2 haft mycket praktisk matte under veckan. 3:orna arbetar just nu med multiplikation och division. Vi har fortsatt att jobba med vårt tema, där vi bl.a. har arbetat med växternas livscykel.

 Åk 3-5

Vår veckas grej var också de nya svenska sedlarna och vilka personer som finns på dem. Mest frågor väckte Dag Hammarskjöld och mysteriet med hans död. Det har även arbetats flitigt med de egna planeringarna och andra arbetsuppgifter. Gruppen är goda och glada läsare så storsamlingens utmaning med Läsbingo togs emot med stor entusiasm.

Åk 6-9

I torsdagskörde vi vårt tabatapass, med samma övningar som i förra veckans cirkelpass. Eleverna konstaterade att de blev svettigare och fick mer puls av tabatan, men att cirkelträningen var jobbigare för musklerna. De har i alla fall aldrig varit så trötta efter ett idrottspass.
På musiken har eleverna kommit igång ordentligt med sina speluppgifter. De spelar både gitarr och piano. De får handledning av en utomstående handledare som är musiker och det fungerar väldigt bra.
Teorilektionerna flyter på toppenbra och eleverna är duktiga att själva planera sina arbeten.

Hoppas att ni får en trevlig helg önskar personalen på Sanuk