Veckobrev 4 – Huay Yang
Förra veckan var nästan alla nya för varandra. Det märks redan efter den första veckan att många funnit nya vänner. Det känns fantastiskt kul att vi tillsammans skapar denna gemenskap och glädje. Stora och små känner varandra och vänskapen finns oavsett ålder.
I veckan som gått har munkarna varit här och välsignat vår skola och förskola. Det var en spännande ceremoni.
Veckans tema på idrotten för både förskola och skola denna vecka var vatten.
Förskolan
Vi på förskolan har haft vattenlek. Barnen har utforskat hur vatten rinner, hur pölar bildas och självklart hur vatten och sand blir om man blandar detta. Geggamoja är riktigt härligt! Vi har även badat i poolen.
Vi har pratat om att i Thailand har alla veckodagar en egen färg. Är du exempelvis född på en onsdag är din färg grön. Barnen har börjat med armband med sin dags färg.
Eftersom munkarna har varit här och välsignat vår skola har vi pratat om vad munkar är, hur de ser ut och var de bor. Barnen har många kloka tankar och kunskaper om detta. Ett barn berättade att munkarna har orangea saronger på sig och ett annat barn berättade att det finns munkar som är runda bollar med hål i mitten.
Förskoleklassen
Under veckan som gått har vi fortsatt att räkna, prata om veckodagarna och veckans färger på thai. Barnen har tagit reda på vilken veckodag de föddes på och vilken färg som är deras. Många har även gjort armband i sin färg. Barnen har varit väldigt ivriga med det egna arbetet hemifrån.
Vi har tillsammans klappat stavelser, haft rim och ramsor, beröringslek och sångsaga.
På idrotten pratade vi om livräddning utifrån Barnens livräddningsskola. I poolen provade några på att dyka till botten, att simma ryggsim och att få upp någon från vattnet till poolkanten.
På rasterna är det kul att se så många yngre och äldre tillsammans i både fotboll, kortspel och mycket annat.
Några barn i gruppen har på eget initiativ börjat rita och fantisera kring något som verkar bli en dockteater. Att både författa, rita rollfigurer och samarbeta är en stor konst. Vi andra väntar med spänning på att få ta del av denna berättelse.
Åk 1-2
Nu har eleverna i 1-2:an kommit in i arbetssättet med den individuella planeringen. Det blir även många tillfällen att samarbeta med varandra. Flera av eleverna arbetar med vikt och därför har vi tillsammans arbetat konkret med det. Vi pratar om viktenheterna gram, hektogram, kilogram och ton.
Vi har tränat på vad veckodagarna heter på thai och vilken färg de olika dagarna har.
På idrotten har det varit livräddning på schemat. Vi har tränat på hur man drar upp en person ur vattnet och vi har tränat bogsering. En bra början var att träna ryggsim vilket många provade på.
Det är roliga raster med pojor, bollekar, kortspel och andra lekar. Barnen knyter snabbt nya kontakter och hittar kamrater. En del menar att rasterna är för korta!!!
Åk 3-4
Gruppen har blivit än mer sammansvetsad under veckan som gått. Barnen söker ofta upp varandra för att umgås på rasterna. De leker mestadels olika former av bollekar tillsammans och det märks tydligt att de är trygga med varandra.
Att våga och tro på sig själv är en viktig del att jobba aktivt med både i skolan och på fritiden. Jag har pratat mycket om att lita på sin förmåga och om hur rätt tankar kan hjälpa oss att lyckas med saker vi vill klara av.
Utöver munkbesök, livräddningsövningar på idrotten och thai-undervisning har barnen ångat på med sitt skolarbete. De har jobbat med lite gott och blandat. En elev har gjort experiment och håller på att ta reda på vad som händer om man blandar vatten och salt och senare vad som händer med blandningen om vattnet får stå i ett soldränkt fönster. En annan har jobbat med talsorter på matten, fritidsintressen på engelska, tidslinje över kristendomen samt näringskedjor och läsförståelse.
Åk 5-9
Denna grupp har liksom förra veckan jobbat intensivt med sina egna planeringar. Flera har jobbat så mycket att deras planeringar för hela perioden börjar sina – ett angenämt problem. Många har jobbat mycket med matte denna vecka, och då är det extra bra att vi har en VFU-student – Jon – som har inriktning matte bland annat. Han har hjälpt eleverna en hel del med deras uppgifter.
På rasterna börjar eleverna mer och mer trivas med varandra och spelar mest fotboll och kortspel på rasterna.
Vi har också jobbat litegrann med thai under veckan – de har fått skriva och säga högt både färgerna, veckans dagar och räkneord till tjugo på thai.
På idrotten denna vecka har vi fokuserat på livräddning i vatten och dykning. De har fått livrädda (bogsera och dra upp) varandra i vattnet samt tränat längddykning under vattnet.
Soliga hälsningar
Pedagogerna Huay Yang