Skip to content

Veckobrev 38 – Koh Lanta

Veckobrev 38 – Koh Lanta

I tisdags hade vi äntligen vår efterlängtade Lantajogg, tillsammans med Lilla Svenska skolan. Efter gemensam uppvärmning sprang eleverna tre olika sträckor. I mål blev eleverna belönade med en vattenflaska och banan. Man fick lägga en frivillig springslant och de pengar vi samlade in kommer att skänkas till Lanta Animal Welfare, som är en frivilligorganisation som tar hand om hemlösa hundar och katter här på Lanta.

Under veckan har vi arbetat med RAR, som är Sanuks ledord, på våra morgonsamlingar; R- respekt för andra, A- ansvar för sina handlingar, R- respekt för sig själv. Vi har då bl.a. diskuterat oss fram till vad vi anser vara exempel på RAR-handlingar. På torsdagens storsamling fick elever och föräldrar teckna serier som visar exempel på dessa handlingar.

Förskolan

Det finns ett stort bokintresse i den här gruppen och varje dag har vi både planerade bokstunder samt spontana. Många boksamtal har handlat om värdegrundsarbete. Vi har läst och diskuterat olika frågeställningar vi har stött på i de olika böckerna . I ”Alfons och odjuret” blir Alfons arg och slår en liten kille och i boken ”Lika med bär” pratar vi om allas rätt av vara sig själv. Detta har vi kopplat till det värdegrundsarbete vi har deltagit i under samlingarna med skolbarnen. Vi har också fortsatt med sandleken och vi har nu skrivit menyer som vi ska ha till leksalan. Nu kan vi handla både fried chicken, kaffeshake och tårta.

Åk 1-3

Vi har arbetat med adjektiv under veckan. Vi har beskrivit föremål, personer och miljöer och tillsammans samlat adjektiv. I matten har vi bl.a. haft gemensamma problemlösningsuppgifter. Vi har startat ett religionsarbete om islam, där vi har läst, tittat på film och diskuterat mycket.

Åk 3-5

I 3-5 har vi börjat arbeta med islam och syftet är sedan att jämföra med andra världsreligioner, detta gäller eleverna i 4-5. I svenskan tränar vi att beskriva och vi inledde med att eleverna fick en sak som de skulle beskriva, utan att se vad det var, och sedan samlade vi adjektiven på tavlan. Nästa lektion arbetade vi med att utveckla texter med fler beskrivningar. Högläsningsboken “Pappa polis” är utläst och fick högt betyg, fem av fem!

Åk 6-9

Nu är vi inte bara den äldsta gruppen på skolan, vi är även den största. Den här veckan har vi välkomnat ytterligare en elev till vår grupp.
Arbetet går som planerat den här veckan, förutom när ovädret slår till och det blir strömavbrott. Har vi ingen ström, kan vi inte kan använda våra datorer och distansarbetet blir svårare. Men vi är flexibla, så när vi inte har ström, jobbar vi med annat. Det har därför blivit en hel del matematik, bild och engelskuppgifter i workbook gjorda under veckan.

Hoppas att ni får en fin helg önskar personalen på Sanuk