Veckobrev 37 – Koh Lanta

I tisdags, på vårt andra thai-tema, hade vi en härlig och otroligt varm dag i regnskogen. Vi gick en bit längs bäcken innan vi gick upp till grottorna. Där var spännande, vi hade ficklampor med oss och till vår lycka såg vi små fladdermöss i grottaket.

Sedan fortsatte vi vår svettiga vandring genom den kuperade regnskogen för att nå fram till vårt mål: vattenfallet. Där var det många elever som svalkade sig, jagade krabbor och försökte fånga fiskar innan vi tog samma promenad tillbaka igen. På storsamlingen redovisade F-5 sitt arbete med regnskogen genom att visa upp de härliga, gröna pastellbilder de målat och de läste även upp fina dikter som de skrivit om sina upplevelser i regnskogen.

På idrotten hade vi konditionsövningar för att träna inför Lanta-loppet.

 Förskolan

Vilken härlig vecka vi har haft på förskolan. Intresset för att leka i sandlådan har fortsatt och vi har gjort både tårtor och köttfärssås. Det är roligt att höra hur barnen lär sig nya thairätter hela tiden som de leker att de lagar. Det blir kycklingspett med jordnötssås och olika fruktshaker. Inne på förskolan har vi undersökt vilken dag vi är födda på och vilken färg den dagen har. Vi håller också på att lära oss vad de olika frukterna heter på thai och fortsätter att träna på att räkna på thai. Vi leker in vad de olika djuren heter på thai via kom alla mina barn i poolen. Och hur ska man komma när pedagogen säger chang eller ling? I gruppen finns också ett stort intresse för bokstäver och just nu har vi undersökt vad olika saker blir om man skriver dem baklänges.

Åk  1-3

Under veckan har vi bl.a. arbetat med att skriva berättelser. Vi har pratat om att en berättelse ska ha en början, ett hinder/problem, en lösning och ett slut. Eleverna har skrivit fina berättelser som utspelade sig på en strand, som de sedan fick läsa upp för varandra. I matten har vi arbetat en del med huvudräkning, genom bl.a. spel och tabellträning. 1-3-gruppen är en grupp som älskar högläsning. Vi läser just nu en spännande äventyrsbok som ger möjligheter till diskussioner kring handlingen och varför karaktärerna gör som de gör men vi jobbar också med ordförklaring till de ibland lite svåra orden.

Åk  3-5

I 3-5 har vi börjat arbeta med Grej of the day och den första “grejen” var om regnskogen. I veckan har vi haft våra första engelskpass och eleverna var så flitiga och intresserade. De yngre olika tränade hälsningsfraser och de äldre barnen spelade ett spel för att träna sina muntliga förmågor. Även denna grupp älskar högläsning och nu läser vi den spännande boken “Pappa polis”.

 Åk 6-9

I torsdags hälsade vi en ny elev välkommen till vår grupp, så nu är vi fem i gruppen.
Den här veckan har vi gjort sista finslipningen inför skoljoggen. Vi provade att springa hela distansen 3km, det gick bra, så nu är vi väl förberedda för tisdag.
Eleverna har arbetat på bra med sina arbetsuppgifter under veckan. Som vanligt är det väldigt blandade uppgifter som utförs i vårt klassrum, eftersom alla elever jobbar med sin individuella planering. Två av eleverna har under veckan visat på goda musikkunskaper. Det blir spännande att fortsätta följa den utvecklingen.

Hoppas att ni får en trevlig helg önskar personalen på Sanuk