Veckobrev 37 – Hua Hin

Veckan har präglats av yoga på olika sätt på samlingarna. I måndags så hade vi avslappningsyoga och alla barn och elever på skolan fick en egen yogaposition att träna på. På storsamlingen visade eleverna upp sina positioner och föräldrarna gjorde efter. Yogan fortsatte sedan på idrottspasset där eleverna fick vara med om ett riktigt yogapass och alla kämpade på riktigt bra, till och med så pass att vi kan göra passet ännu svårare nästa gång.

På ett av idrottspassen tränade vi på att ta vår puls: vilopuls, arbetspuls och maxpuls. Därefter så lekte vi en strategilek som heter “General och Spion”, den var så uppskattad att eleverna har kört den på flera av veckans raster. Fråga era barn vad leken går ut på!

Vi har också testat på en samarbetsövning som heter kroppsdel mot kroppsdel. Eleverna står i en ring och  får minst  ett kort var och på ett kort kan det stå “panna mot axel” de följer instruktionen på korten och hakar fast sig i varandra på olika sätt, med kortet i mellan sig och den andra. Det gäller att samla så många kort som möjligt.

Vi har också sett på nyheter förstås och varit spända på att få veta valresultatet, som vi inte vet ännu.

På bildpasset gjorde vi bokmärken och händer i 3D.

Förskola och förskoleklass

Den här veckan har vi arbetat tillsammans i hela gruppen. Vi lär oss nämligen om de geometriska formerna: cirkel, triangel, kvadrat och rektangel.

  • Vi pratar om, och beskriver formens egenskaper. Är den kantig? Hur många hörn? Är alla sidor lika långa?
  • Vi skapar olika mönster med hjälp av formerna.
  • Ritar och letar former på papper.
  • Formpromenad då vi letar geometri i vår närmiljö, inom- och utomhus.
  • Formar figurerna med hjälp av våra kroppar.

Vi har även övat på penngreppet och spårat efter mönster. Något som är jättebra för finmotoriken och  hjälper barnet att utveckla sitt ritande och skrivande.

År 1-3

Vi har blivit fler i gruppen och det är vi glada för. Snabbt har de nya kommit in i gemenskapen. Vi har läst mycket i veckan både tyst för oss själva och när vi arbetat med läsförståelseövningar. I matematiken har de äldre lärt sig uppställning i addition och de yngre tränar på hundratal, tiotal och ental. En del matematikspel har vi också gjort, ett bra och roligt sätt att lära sig på.

Vi avslutade vårt samhällskunskapsprojekt denna vecka, MEN nästa vecka ska vi ändå ha ett litet begreppstest. Eleverna i åk 2 och 3 har skrivit upp begrepp och dess betydelse och kommer nu att träna några dagar på dessa. Fråga om vilka begrepp de ska lära sig och prata gärna om dem hemma.

År 4-8

Vi har jobbat klart med Samhällskunskap för denna termin och avslutade med att prata om hur det blev demokrati i Sverige för 100 år sedan.

Vi jobbar vidare med växter, i biologi, och barnen har fått plocka blommor på skolgården och beskrivit, jämfört och berättat vad varje del av växten har för roll, från roten till blomman. I samma ämne har några elever skrivit en uppsats om hur maten vi äter påverkar jordens klimat och hur man kan undvika så mycket matsvinn.

I svenska jobbar vi vidare med återberättande texter. Vi lär oss skriva rubriker, inledningar, använda rätt tempus och skillnaden mellan direkt och indirekt tal.

Nästa vecka

Idrott

Tisdag och torsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

 

 Trevlig helg!

 

Önskar personalen på Sanuk