Veckobrev 36 – Hua Hin

Förra veckan testade vi på ansiktsmassage med penslar, denna vecka gick vi vidare och masserade varandras ryggar, axlar och på huvudet (om det var okej för den som fick massage). Vi masserade medans vi lyssnade på en massagesaga som lästes av en pedagog samtidigt som hon visade rörelser. Efter massagen sa den som masserat “ tack för att jag fick ge dig massage”  Mycket skön början på dagen.

Vi har varit iväg till vår fina idrottssal “stranden” i veckan. Där spelade vi brännboll och därefter skapade vi djur i sanden. Det blev en elefant, en sköldpadda, en fisk och en manet. Vi har också haft idrott i skolans trädgård och då spelade vi kubb.

Till  storsamlingen hade alla elever skrivit en fråga om sig själv och alla frågorna samlade vi ihop till en tipsrunda. På roliga sätt skulle föräldrarna ta sig mellan frågorna. De fick hjula till nästa fråga, krypa till nästa fråga, snurra, gå på alla fyra etc. Föräldrarna kämpade riktigt hårt i värmen och gav allt!

Veckan avslutades med ett thaitema. Vi plockade blommor och blad i vår trädgård och lade dem i fina mandalamönster som sedan målades av med hjälp av vattenfärg.

Förskola

I läroplanen för förskolan står det bl.a. att=
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

Detta mål är något som man kan koppla till alla våra pedagogiska aktiviteter.
För att nämna några aktiviteter så kommer vi veckovis under året=

  • Läsa böcker och sagor. Titta på bilder från böckern och samtala och återberätta.
  • Vi varierar även med att lyssna och titta på sagor på datorn. Så barnen får en variation av ord och nyanser i språket genom att få lyssna till fler röster.
  • Leka med språket genom rim och ramsor.
  • Sjunga och använda kroppen för att kommunicera.
  • Skapa i olika material och få möjlighet att samtala om det man skapat.

Den ”fria” leken är väldigt viktig. Där får barnen möjlighet att kommunicera och argumentera och vi pedagoger kan vara med som stöd.

Du som förälder kan också vara ett bra stöd till ditt barn i hans/hennes språkutveckling genom att=

  • Leka med orden. Hitta på rimord tillsammans och det får gärna vara påhittade ”nonsensord”.
  • Läsa högt för ditt barn. Prata om bilderna från boken och ställ frågor om det ni läst. Små barn som lyssnar på sagor blir vana vid skriftspråk och har sedan ett försprång när det blir dags att läsa och skriva på egen hand.

Förskoleklass

Den här veckan har vi påbörjat ett varierat arbetshäfte med rimord, lika/olika, symmetri m.m.  Det ger pedagogerna en bra bild av vad vi kan tänkas behöva träna mer eller mindre av den här terminen.

Vi varierar det arbetet med språklekar från Bornholmsmodellen. Huvudsyftet med Bornholm är att stärka den språkliga, särskilt den fonologiska medvetenheten hos barn innan de börjar med läsinlärningen.

Vi använder oss även av UR skola´s serier om ”Livet i bokstavslandet” och ”Livet i mattelandet”.
Där får man på ett roligt sätt möta bokstäver och siffror i olika miljöer. Sketcherna bygger på pedagogiska moment och är fulla av humor, lekfullhet och musik.

År 1-3

Två nya politiska begrepp har vi lärt oss denna vecka:

Muta och bestraffning. Vi samtalade om begreppen innan vi såg en film som handlade om dem. I filmen skulle  man välja vem som skulle bestämma. Den som var rikast fick bestämma. Den rika personen betalade de andra så de skulle göra som hon ville. Hon mutade andra för att hon skulle få fler “röster”. Hon fuskade också, t e x när dem spelade golf. När någon smet undan bestraffade hon dem, de fick göra armhävningar och andra jobbiga övningar.

Efter filmen hade eleverna en hel del att prata om. Muta gillade dem inte, det var orättvist. Men alla hade någon gång blivit bestraffade hemma när de gjort något de inte fått göra. Flera hade inte fått lov att spela på Iphads. Bestraffningar är ibland okej tyckte eleverna, i alla fall när någon gjort något kriminellt, då är det bra med fängelse. Alla erkände att de fuskat någon gång, men de var överens om att det inte är kul att leka eller spela med någon som fuskar.

Vi har också tränat på att dramatisera. Pedagogen läste en dramasaga och alla i gruppen spelade en roll och gjorde det pedagogen läste. Riktigt roligt så vi visade upp dramatiseringen på en morgonsamling. Nu tänker vi träna vidare på att skriva dramasagor och dramatisera.

År 4-8

Vi fortsätter att lära oss mera om demokrati och val. I veckan har vi pratat om olika partier och om skattepengar, vem betalar och varför? Några elever jobbar även med medier och pressetik.

I biologi jobbar några elever med att resonera kring våra matvanor och dess påverkan på miljön, medan andra elever fortsätter lära sig mera om växter och hur man sorterar dem.

I engelska skriver vi egna texter om Hua Hin och Thailands kultur, samt läser och lär oss nya ord och i norska har vår elev jobbat med tecknade serier och annonser.

Nästa vecka

Idrott

Tisdag och torsdag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

 

Ha en fin helg!

 

Önskar personalen på Sanuk