Veckobrev 35 – Hua Hin

Att börja en ny vecka med avslappning är så skönt, vi hade ansiktsmassage. Vi penslade varandras ansikten med massagepenslar. Lilla aktuellt skola har dragit igång igen då skolorna har börjat och vi tittade på  ett avsnitt i veckan och diskuterade vad vi sett. Det gäller att hålla sig ajour med vad som händer i Sverige medan vi är här i Thailand. Vi har också haft några samarbetsövningar och namnlekar på samlingarna. Vi har lekt “kortleksleken” som går ut på att flytta sig när ens kort ropas upp, spader, hjärter, ruter eller klöver. Vi rörde oss klockvis runt på stolar. Sitter

någon på stolen där man ska sitta så sitter man i dennes knä 🙂 Sitter någon på en så är man fast. Först tillbaka på sin ursprungliga plats vinner.

På storsamlingen fick föräldrarna vara med och tävla i en namnlek och så körde vi samarbetsövningen “rockringen”. Några rockringar ligger på golvet och alla går omkring utanför dem när musik spelas och när musiken tar slut så ska alla in i rockringarna. Sedan spelas musiken igen och en rockring tas bort…många får plats i en rockring har vi sett.

På idrotten har vi haft cirkelträning/ styrka och spelat fotboll. Innan vi körde matcher lärde vi oss regler och övade på passningar, dribbla och att göra mål.

Veckan avslutades med bild. Vi gick igenom grundfärgerna och övade på att göra geometriska och organiska former.

Kolla gärna in på vår hemsida för att se foton från vår vecka.

Förskola/ Förskoleklass

Nu börjar vi lära känna varandra lite bättre och har hittat några rutiner som fungerar bra i vår lilla grupp.

De första veckorna är vi en blandad grupp med förskolebarn och barn som går i förskoleklass. Eftersom alla är på olika nivåer i sin utveckling och har olika modersspråk så alternerar vi vårt ”arbete” i grupper med olika konstellationer.

Ex. kan en grupp få höra en enkel saga. Vi samtalar om bilderna för att utöka vårt ordförråd och skapa nyfikenhet till “den talade svenskan”.

En annan grupp blir lästa för i en svårare bok och behöver både kunna samtala om nya ord, samt kunna återberätta händelsen från boken. Där behöver vi skapa nyfikenhet till “den skrivna svenskan”.

När vi är utomhus leker gärna alla tillsammans och sandlådan är ett poppis ställe. Där lagas det mat, byggs hus och skapar stora vattenhål så all sand blir till geggamojja. Jättekul! Vi har även utforskat sanden med förstoringsglas för att se hur torr och blöt sand beter sig.

Se gärna till att ditt barn har extra kläder med sig i ryggsäcken el i lådan. För vi behöver oftast byta kläder efter vår lek i sandlådan.

År 1-3

Nu är alla igång med engelska i gruppen, vilket har blivit ett populärt ämne. Det har lästs en del också. Eleverna läser en stund själva, lite för sin pedagog och på slutet på dagarna läser pedagogen högt för alla. Vi läser en bok som heter “Rånarna i ödetorpet” och den är så spännande.

I samhällskunskap så har vi lärt oss några nya begrepp:

Jämställdhet

Demonstrera

Almänn och lika rösträtt

Vi har gjort plakat som används när man demonstrerar. Flera av eleverna vill demonstrera mot våld i världen. En tyckte det var viktigt att demonstrera mot att människor släpper ut för mycket avgaser.

År 4-8

Vi har fortsatt jobba med demokrati, val och grundlagarna i Sverige. Vi tittar på en serie där Sverige har blivit en diktatur i framtiden. Några elever jobbar även med medier och deras roll.

I biologi jobbar vi vidare med växternas fortplantning och spridning. Snart måste vi utforska vilka växter vi har på skolgården.

I matematik har vi snart jobbat klart med taluppfattning

.I svenska lär vi oss vad en rubrik, en ingress och en brödtext är och vi kommer att skriva egna artiklar.

Nästa vecka

Idrott

Tisdag – Vi har idrott på stranden.

Torsdag – Vi har idrott på skolan.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

 

Pop kan mai wan jan!

 

Önskar personalen på sanuk!