Veckobrev 20 – Koh Lanta
Sanukfinalen har avverkats denna vecka. En otroligt härlig och rolig halvdag tillsammans med alla barn och elever på skolan och föräldrarna. Alla personer fick en ”egenskap” och sedan tävla och delta i en gren som passade just den egenskapen. “Kasta gaffel på vattenmelon” (den pricksäkre), “sagodrama” för (den dramatiske) och “pricka penna i glas dansandes till musik för” (den dansante) var några av de roliga grenar som stod på agendan. Dagen avslutades med bad och lek i poolen och lunch tillsammans.
Förskoleklass, förskola och barnklubb
Vi firar naturligtvis Förskolans dag även på Koh Lanta. Hela skolan tillverkade roliga hattar av toarullar som vi dekorerade med fjädrar, plastskedar, sugrör och knappar. Sedan sjöng vi rörelsesånger och avslutade det hela med fågeldansen. På fredagen hade vi discobowling och klädpoining!
Skolår 1-5
Vi har haft ett hårt cirkelpass på idrotten. Under trettio sekunder arbetade alla till hundra procent med att träna olika muskelgrupper så som: ben, armar, rygg och mage. Parallellt med dessa övningar hade vi även några konditionsövningar. Roligt och jobbigt tyckte de flesta.
Vi har tränat en hel del på klockan. De yngre har övat på den analoga klockan och framförallt kvartar, halvtimmar och hela klockslag. De äldre har även tränat på den digitala klockan. Detta arbete, som många uppfattar som lite klurigt, fortsätter vi med nästa vecka. Vi fortsätter även med vårt problemlösningsarbete i matematiken som för de yngre handlat om uppgifter med subtraktion och addition inom talområdet 0-100. De äldre har tränat på alla de fyra räknesätten inom talområdet 0-1000.
De äldre eleverna har även arbetat med bildanalys av läromedelsbilder och senare reklam. Vem riktar sig reklamen till och vad är det som fångar vår uppmärksamhet? Vi avslutade med att måla en egen reklambild med ett tydligt budskap.
Vi har också arbetat med teknik och förvaring. Vi har lärt oss hur man började förvara mat och sen hur man kommit på nya sätt. Alla fick tillverka en egen papperspåse.
Skolår 6-9
De äldsta eleverna på skolan har arbetat med ”samhällsekonomi” , marknadsekonomi, planekonomi och blandekonomi skulle redas ut, likheter och skillnader. Hur kommer det sig att den ekonomiska situationen i t.ex. USA påverkar den svenska ekonomin och vad är ”globaliseringen” för något, fördelar och nackdelar.
De har även läst om de nordiska språken och färöiska var något nytt för många, vad är det för språk? Norskan var okej att förstå, men danskan svårare. Gustav III liv och dramatiska bortgång har de också lästs om och diskuterats, varför var han inte omtyckt av adelsmännen?
Ha en underbar helg!
Väl mött nästa vecka igen!
Önskar Personalen på Sanuk