Veckobrev 45 – Phuket

Äntligen skola igen! Även om det alltid är härligt med lov och ledighet så brukar de flesta av oss uppskatta att vara tillbaka i rutiner och vardag igen. Vi var alla lite trötta under måndagen, men sugna på att sätta igång med veckans arbete och välkomna vår nya elev och hennes mamma Lotten som också är vår nya lärare. Hela gruppen har hjälpt våra nykomlingar till rätta så de redan blivit en del av gruppen!

Storsamlingen var en riktigt rysare då dagens match i Jeopardy mellan elever och föräldrar var mycket jämn. Dock fick de stackars föräldrarna “spö” av eleverna som stod som segrare i denna jämna kamp!

Åk 1-9

Denna veckan har eleverna jobbat intensivt med sina individuella planeringar. Men vi har även hunnit med en del praktiska gruppövningar som bjöd på många go’a skratt. Bl a repetitionen av sinnet smak där eleverna med ögonbindel fick smaka på något som de skulle identifiera som sött, salt, surt eller beskt. Vi pratade också om smaken umami och hur den egentligen smakar. Till detta har de ritat, skrivit och dokumenterat så nu är de mer eller mindre experter på smaksinnet!

Veckans första idrottspass hölls på Kamala Beach med sedvanlig samling vid Tsunamiparken. Utmaningarna denna gång var att springa ca 500 m i vattenbrynet på tid. Därefter var det dags att “Team Sanuk Phuket” tillsammans skulle gräva ner valfritt föremål, komma ihåg var det var och låta Petra och Lotten försöka hitta föremålet (en sandal). Elevernas samarbetsförmåga och noggrannhet gjorde naturligtvi att vi vuxna gick bet på uppgiften så det var bara för eleverna att avslöja området och gräva upp sandalen igen!

Blöta, sandiga och nöjda fortsatte vi sen med en bilduppgift som innebar att var och en skulle forma valfritt djur i sanden. Till sin hjälp fick man ta vad man kunde hitta på stranden i form av både skräp, stenar, pinnar och blad.

Nästa vecka…

…kommer vi att arbeta vidare med respektive planeringar men också starta igång en “Storyline” om några av världsreligionerna med åk 2-5. Storyline är ett pedagogiskt arbetssätt där lärandet sker inom ramen av en berättelse. där varje elev inhämtar kunskaper utifrån Denna berättelse blir en fiktiv verklighet som eleverna bygger. -en modell/karta, i storyline kallad “fris” i klassrummet. Eleverna skapar sin rollkaraktär som levandegör berättelsen och följer genom hela temat som en röd tråd. På detta sätt blir eleverna involverade medskapare till berättelsen och sitt eget lärande. Utifrån ramberättelsen lägger läraren upp strukturen i arbetet, utifrån de mål som ska nås. Eleverna ger berättelsen liv genom att färdigställa platsen och dess människor. Att skapa denna modell, platsen för berättelsen och dess karaktärer är grunden i arbetet, och det som skiljer storyline från annat problembaserat arbete.

Berättelsen skapar ett sammanhang för lärandet, där verkligheten inte delas upp i ämnen utan världen går att känna igen och identifiera sig i. Förståelsen kring lärandet fördjupas och breddas och motivationen ökar när lärandet upplevs som meningsfullt. Det handlar om livet och verkligheten.

Ha en riktigt trevlig helg!

Önskar personalen på Sanuk