Veckobrev v. 39 – Koh Lanta

Tisdagen bjöd på ett oförglömligt besök i regnskogen med besök i den fascinerande tigergrottan (där det bodde tigrar så sent som för 60 år sedan, enligt lokalbefolkningen) och en magisk stund vid vattenfallet. En naturupplevelse utöver det vanliga.

Programmering har tagit plats i läroplanen och vi har i veckan bekantat oss med vad det kan innebära.Vill ni lämna textilier till djuren på Lanta Animal Welfare har vi en röd insamlingstunna på skolgården för det.

Vi fortsätter också så klart med vår ständigt pågående insamling av kläder, skor och leksaker till Children of the Forest, i länken kan ni läsa mer: http://childrenoftheforest.org/ Lämna gärna in påsar med hela och rena kläder och leksaker till oss, vi sorterar och skänker allt i maj. Till kommande bildprojekt på skolan är vi även i behov av veckotidningar. Har ni några ni kan avvara tar vi tacksamt emot dem.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan: https://svenskaskolanthailand.se/koh-lanta-album-20172018

Förskola/förskoleklass

Vi har i veckan startat upp vår leksala med ny rekvisita till leken. Tillsammans har vi skapat en restaurang med allt som tillhör. Vi har planerat att göra egna menyer till restaurangen och en bank. En restaurangskylt har dekorerats med bokstäver, snäckor och koraller. Leken har sprudlat på skolgården i olika åldrar. Varje morgon har vi haft lässtund utifrån berättelser om alfabetet och sedan ritat våra reflektioner. Vi har skrivit och ritat om vårt spännande besök i regnskogen.

Den här veckan började vi med antal och begrepp och vi har fokuserat på bokstaven A i alfabetet.

Åk 1-3

Den här veckan har vi fortsatt vårt arbete i SO med att läsa om jägarstenåldern. Vi har lärt oss om hur det gick till då växter, djur och människor invandrade till Norden efter istiden. Vi har också lärt oss hur människorna levde, jagade, samlade och gjorde hällmålningar under jägarstenåldern. I svenskan har vi tränat på att skriva berättelse utifrån en bild. På idrotten hade vi simträning då vi övade på bröstsim och ryggsim.  

Åk 4-5.

Inledningsvis den, här veckan, började vi prata om olika naturtyper som finns i världen. Det för att vara förberedd vad som komma skulle. Så på tisdagens promenad i regnskogen kunde vi repetera och prata om skillnader mellan tropisk och subtropisk regnskog.  I matten har vi börjat arbeta med geometri, vilket är ett tacksamt och roligt område att arbeta med. I So fortsätter vi resan genom Sverige och Europa. I Sverige har fyrorna fokuserat på de största älvarna. Femmorna har arbetat med bergskedjor i Europa. 

Åk 6-9

Denna vecka har varit en “vanlig” Sanukskolevecka där eleverna har hunnit med att jobba med alla sina skolämnen. Många bilduppgifter har blivit inlämnade och skissanden och planering inför slöjdarbeten är i full gång. Eleverna har inköpt materialet de behöver hos lokala skräddare. Vi lärare tycker att det är roligt när eleverna arbetar med till exempel bild och slöjd, för då kliver de ut ur datorn och deras arbete blir mer synligt för oss. Att diskutera och prata med oss lärare och hjälpa varandra med arbetsområden är något  vi behöver jobba  med för att eleverna ska reflektera över sitt egna lärande.

Vi önskar er en trevlig helg och pop kan mai på måndag!