Veckobrev 18 – Koh Lanta
Eleverna tillsammans med pedagogerna gick segrande ur läsutmaningen. Vi firade i tisdags med att tillsammans äta glass på Gelato. Två stora kulor smaskade vi i oss. På mindre än två veckor hade vi lyckats med bedriften att läsa 10 000 sidor, Wow!
Föräldrarna var inte långt efter, även deras prestation är värd en stor applåd. Tillsammans bestämde vi oss för att fortsätta vår läsning. Vi startar om på 0 och nu är vårt gemensamma mål 20 000 sidor till torsdag vecka 21. Fortsätt hitta njutning i läsandet!
Storyline
I måndags fick karaktärerna komma på samtal till Botvid och Botvida. De fick i grupperna svara på olika frågor och motivera för varför just de skulle komma med i projektet. De fick förklara vad de är bra på och vad de kan tillföra. Alla kom med! Vidare har vi ritat skisser över de olika boendena och börjat bygga våra bostäder. Botvida kom på besök för att påminna om ”energitänket”. Hur ska vi skapa energisnåla bostäder? Vi har tittat på skala när vi byggt och funderat efter hur höga olika hus är. Hur hög är en dörr? Vad är rimligt? Karaktärerna skriver varje dag i loggböcker där vi kan följa hur de tänker och tycker, kul och spännande läsning.
Idrott
Nu har vi återigen haft dans på idrottschemat. Denna vecka har vi dansat bugg tillsammans. Bugg var en ny dans för de flesta, men alla försökte och gjorde verkligen sitt bästa. Tillsammans blev det en hel del nya turer. Eleverna lyssnade på musiken och hittade rytmen, bra jobbat alla! Det var volleyboll torsdagens lektion. Vi spelar ”kidsvolley” vilket gör att alla kan vara med och kämpa utefter sin förmåga. Så många leenden!
Kom ihåg
Ingen idrott vecka 19. På torsdag är det dags för skolans stora utflykt, se separat inbjudan.
Förskola
Vi har arbetat på flitigt med rimord. Vi har bl.a. spelat rimmemory. En del barn har lyssnat sig till rimmet, andra jämfört bokstäverna i slutet av orden. Vi har gjort snäcktavlor men några valde att göra tavlor med solen och stjärnor i stället. Några barn har målat flaggor och det blev många olika bl.a. Finlands och USA:s. När vi gjorde elefanter använde vi oss av rivteknik för att få dem extra effektfulla. Veckans experiment handlade återigen om ljud. Vi vek papperssmällare. Några barn valde att färglägga sina. Ja, det har hänt mycket den här veckan!
Skolarbete 1-3
Eleverna börjar nu bli riktigt duktiga med att titta över sina egna planeringar. Vi funderar efter vad som är rimligt att hinna och om det är något speciellt de behöver fokusera på. Tillsammans skriver vi sedan ner vad som just det barnet ska göra.
I engelska denna vecka har vi tränat vår kommunikativaförmåga. Vi har haft dialoger och rollspel. Några elever har läst dialoger i böcker, andra har bara pratat på och använt alla ord och uttryck de tidigare lärt.
Skolarbete 4-6
I veckan har vi haft fokus på att läsa skönlitteratur. Eleverna har varit så flitiga med läsningen och för att hjälpa de yngsta så har 4-5:orna gått ner till förskolan några gånger och läst högst för barnen där. Det har inneburit att de har fått lästräna själva samtidigt som de hjälpt de yngre. I veckan har vi även jobbat mycket med språk. Förutom svenska så har engelska, spanska och thailändska funnits med på schemat. Den muntliga delen i språken har vi tränat extra på och det är härligt att höra hur eleverna skiftar mellan alla dessa språk.
Skolarbete 6-9
Nu lyser verkligen flitens lampa bland eleverna. De jobbar och jobbar och de ser att de blir färdiga med ämnena allteftersom. Denna vecka har det varit mycket kemi, Vi har pratat om vatten, mark, förbränning, baser och syror, Det har även gjorts experiment med citronsyra, natriumvätekarbonat (bikarbonat) och vatten, vilket resulterade till en minibrandsläckare.
Alla elever läser spanska och det görs varje dag för att få ett flyt i lärandet. Eleverna har intervjuat varandra och spelat in på film. De blev jättebra!
Glöm inte att kika in under Bilder > Koh Lanta > Album 2012/2013 på alla härliga bilder från vår verksamhet.
Hoppas ni får en härlig helg med många intryck.
Väl mött på måndag igen!
Hälsningar Personalen på Sanuk