Veckobrev 8 – Huay Yang

Vi har som vanligt haft en händelserik och spännande vecka. Den yngre gruppen har  lyssnat på en massagesaga sittande i ring, samtidigt som de gett massage på en kamrat och sedan fått massage. De äldre eleverna hade yoga. Barnen tycker verkligen om att börja dagen på liknande sätt.

På idrotten hade de äldre eleverna i  grundskolan stationer med badminton, basket och volleyboll, innan de avslutade med vattenpolo, ett fartfyllt idrottspass blev det!. Åk 1-3 hade idrott i poolen hela passet där de övade olika simsätt, trampade vatten och hade några bollekar. Förskolan och förskoleklassen var på stranden och hade idrott. De fick testa på några friidrottsgrenar och flera lekar.

I torsdags kom nio munkar på besök. På vår terrass, som var vackert smyckad höll munkarna en välsignelseceremoni för oss för att ge skolan tur och lycka. De bad för oss, sjöng och messade och slutligen så stänkte de heligt vatten på oss. Efter ceremonin gav vi munkarna mat som de åt på vår terass. Denna typ av ceremoni är vanlig här i Thailand. Munkar bjuds vanligtvis in när man har köpt ett nytt hus, öppnat en ny verksamhet etc. Spännande att få ta del av Thailands kultur och traditioner.

Vi avslutade vår vecka med att dansa in helgen med favoritdansen Stamp on the ground!

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

Förskola/Barnklubb

Det är så spännande att se hur fint samspel det är mellan barnen. De delar med sig av idéer i leken, de delar upp sakerna så rättvist. Alla får vara med och om någon inte leker eller gör något speciellt så bjuds den in i leken.

Barnen har ibland önskat att vi ska dansa Stamp on the ground och då har vi gjort det på lunchrasten. Ett barn tyckte då att vi skulle dansa den på den tidiga rasten så att barnklubben kan vara med. Det är ett fint exempel på att alla ska få vara med.

Barnen har varit upptagna med bygge med klossar där kreativiteten sjuder och samtalen mellan barnen pågår hela tiden.

I djurhörnan har djuren fått fina miljöer att vara i. Barnen har använt tyg i olika färger som blev hav och land.

Några barn har målat och då blandat olika nyanser av färger, de har experimenterat fram olika färger som vi inte har i våra färgflaskor. Så många nya färger har barnen målat med.

Förskoleklass

Symmetri har det varit mycket av denna vecka, både i matematiken och på bildlektionen. Vi har gått runt i klassrummet och letat efter den andra halvan av det hjärta vi fått, sedan spelade vi memory med dem. Vi har också skapat fina symmetritavlor med snörmålning.

Veckans bokstav har varit H och den är inte helt lätt att ljuda. Men att känna igen den och veta vad den heter var ganska så lätt och vi hittade många ord som började på H.

Vi har samtalat om vad en robot är, lekt robot, dansat robotdanser, ritat som en robot, spelat robot spel mm. Det har med andra ord även varit mycket robot denna vecka.

Åk 1-3 Pedagog – Berit

Förutom elevernas flitiga arbete med planeringar har vi har följt upp våra vattenexperiment och kollat om våra hypoteser har hållit. Några blev överraskade, några hade förutspått rätt!

Barnen har skrivit egna texter av olika slag och flera gillar att läsa upp dem för gruppen, vilket tränar den muntliga förmågan och självkänslan.

Vi utmanade varandra i smågrupper och försökte komma på yrken på alfabetets alla bokstäver. Några bokstäver blev svåra! Men det blev en bra samarbetsuppgift där alla var aktiva.

På engelskan har vi övat prepositioner. Eleverna har jobbat i par där de placerat sig på olika ställen vid en stol och berättat var de stod.

Lilla Aktuellt har vi även denna vecka sett och diskuterat.

Åk 3-5 Pedagog – Amanda

Även denna vecka har vi tränat på att skriva olika texttyper.  Efter vårt thai-tema, då munkar kom till skolan och välsignade den, fick barnen skriva en återberättande text om vad vi fick vara med om. Det har också skrivits faktatexter om många spännande ämnen denna vecka, t.ex. delfinen och kolibrin.

Många elever “nöter in” multiplikationstabeller just nu. Några håller på att öva på klockan -både analog och digital tid och andra arbetar med bråk och division med rest. Vi har också gjort undersökningar i klassen och tränat på hur vi redovisar resultatet i tabeller och diagram. Vad passar bättre än att undersöka hur många som gillar semla eller kanelbulle bäst, i dessa semletider!

På engelskan har vi spelat olika engelska spel för att träna vår muntliga förmåga.

Åk 5-8 Pedagog – Sanna

I vår grupp fortsätter den stora arbetsglädjen och fokuset på lektionerna. Tre elever har gjort en egen tidning om hundarnas situation i Huay Yang. Andra har jobbat med att skriva berättande texter med parallella handlingar, skriva prov om etik och algebra och programmera i Python.

Vi har fortsatt med våra musikquiz och den här veckan har vi utmanat varandra i quiz som eleverna själva har gjort, det har varit jättekul!

Nästa vecka

Idrott

Alla har idrott på onsdag.

Men vi kommer att bada även på tisdag, så ta med er badkläder, handduk eller sarong!

De som har idrott kommer till skolan med idrottskläder på sig och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong. Glöm inte att även skicka med myggmedel!

Thaitema

De äldsta eleverna kommer att få lära sig att vika korgar tillsammans med vår Maid. De yngsta eleverna kommer att göra mandalasmönster av naturmaterial och mandalaformationer med hjälp av sina kroppar. Mandala är ett ord som på sanskrit betyder “cirkel”. Inom kristendomen finns det flera olika former som ger uttryck för mandalan, bland annat glorian, rosenkransen, det keltiska korset och dromen på golvet av Chartres-katedralen. Mandala har en mittpunkt i en cirkel i en kvadrat. En cirkel har varken början eller slut och kan fyllas på och utvecklas med olika geometriska former och mönster. Vissa säger att universum beskrivs genom mandalas. Att måla mandalas kan inge lugn och koncentration.

 

Han en riktigt fin helg och väl mött på måndag! 

 

Önskar personalen på Sanuk