Veckobrev 47 – Huay Yang

Denna vecka har vi inte fått några nya elever eller haft avtackningar. Det har varit skönt att i lugn och ro lära känna varandra ännu bättre i den gruppen vi är nu. Stora och små har fortsatt att umgås tillsammans på rasterna. Populärt just nu är att leka “Stad och land”, rita, spela basket och spela domino. På morgonsamlingarna har vi läst sagan om hur Siddharta blev Buddha för att ge en förförståelse inför tempelbesöket. I slutet av veckan började vi träna på luciasånger.

I tisdags promenerade vi hela skolan till templet ovanför järnvägen. Vi gick två och två och de lite äldre gick med någon yngre. Det var varmt och vi pausade då och då för att ta vätskepaus. När vi var framme vid templet gick vi först in i ett hus med flera Buddhastatyer. På de satte vi fast små guldflagor. Sedan gick vi in i den stora tempelbyggnaden. Där tände vi ljus och rökelse och beundrade de vackra väggmålningarna som berättade om Siddhartas liv innan han blev en Buddha. Vi kände oss alla andaktsfulla av den vackra platsen. Till slut var det dags att gå in i byggnaden där munkarna bor och där tog övermunken emot oss. Vi lämnade över gåvor och pengar och blev välsignade. Det var lite jobbigt att gå på knäna hela tiden men kallt och skönt när han skvätte vatten på oss.

På idrotten i onsdags hade vi bollsport. Barnen delades in efter ålder i tre grupper och varvade korgboll, bandy och basket. Efteråt stretchade vi och sen var det dags för poolbad. 

Det var en välbesökt storsamling på torsdagen med bland annat mormödrar, pappor, mammor och syskonbarn, det tycker vi är jättekul! De stora barnen spelade upp hur det hade gått till i templet på ett tydligt och bra sätt. Vi avslutade med att sjunga vår Sanuk-sång.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

Förskola

Den här veckan har barnen varit upptagna med att måla härliga konstverk som vi sätter upp på väggen inne på förskolan, så vi kan titta på och njuta av dem. Barnen har blandat och undersökt färgerna och fått till olika färger såsom turkos, de blandade då gul, grön och vit. För att få ljuslila så blandade de lila och vit.

Det har också skapats av toarullar och den här veckan har barnen först limmat på klister och sedan virat garn runt i olika färger och klistrat paljetter och målat dem.

Barnen sitter ofta vid borden och ritar och målar och då pågår det intressanta samtal, de pratar och jämför och delar tankar och ideer. Vi har ritat mandalas. Mandalas är varierande geometriska figurer. De kommer ursprungligen från Indien och deras bokstavliga översättning är helig cirkel. De symboliserar läkande, helhet och integration. Genom att måla och färglägga mandala ökar man sin kreativitet och koncentrationsförmåga. Det hjälper till att minska stress, uppnå ett tillstånd av lugn och hjälper oss att fokusera på nuet.

Bokhörnan förvandlades till ett bibliotek i leken. Man behöver ett lånekort. De lånade många  böcker till dockorna. Det blev också en affär där de räknar pengar och betalar och ger tillbaka växel.

Vi leker också restaurang och de små böckerna är menyer. En tar upp beställning, en lagar maten och bär ut. Pedagogen och mjukdjuren är gäster.

Åk 1-4

Vi har återberättat Sagan om hur Siddharta blev Buddha. Tillsammans gjorde vi en tidslinje över Siddhartas liv som vi kunde utgå ifrån när vi skulle skriva vår egna text. Texten kommer finnas med i våra thaiböcker tillsammans med bilder från templet. 

Vi har jobbat med våra egna planeringar, t ex med läsförståelse, bokstaven P, vattnets kretslopp och välskrivning. Tillsammans har vi läst om Jesus födelse och undersökt hur väl olika material leder värme. I matte har vi jobbat med klockan, multiplikation och subtraktion på olika nivåer beroende på årskurs. Vi har haft tyst läsning varje dag.

På engelskan har vi berättat om oss själva och lekt leken “Odd One Out”.

Åk 5-8

Den här veckan har vi verkligen varit effektiva. Några elever har arbetat hårt med argumenterande texter och tyckt till om såväl Gröna Lund som svensk skolmat. Vi har också varit på fiktiva resor till USA och England och studerat in såväl länder som huvudstäder och floder på världens alla kontinenter. 

Fredagar har vi många glos- och läxförhör. Tyska, spanska och engelska måste också hållas igång, vid sidan av thai. 

Mattemåndag är tillfället då vi fokuserar på just matematiken. Bra att arbeta med, extra fokuserat, vid ett och samma pass.

Nästa vecka

Idrott

Alla skolan och förskolan har idrott på tisdag och onsdag!

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

 

Ha en riktigt skön helg!

 

Önskar personalen på Sanuk