Veckobrev 7 – Huay Yang

Denna vecka har vi besökt en thailändsk förskola och skola!
Att hälsa på den thailändska förskolan och skolan i byn var ett spännande och annorlunda thaitema. Våra barn uppmärksammade både likheter och olikheter.  Förskolebarnen gav uttryck för tankar som hur man tar kontakt med varandra och vilka leksaker som erbjöds. Det roligaste var nog att prova deras leksaker utomhus då de hade både rutschkanor och tunnlar att krypa igenom. Skolbarnen fokuserade främst på jämförelser mellan möbler, skolmat och kläder. Ett exempel är att barnen i Thailand använder uniform men det gör inte barnen i Sverige.

Vi tog ett hjärtligt foto med alla barn och pedagoger i röda och rosa kläder. Vi formade oss till ett hjärta för alla hjärtans dag.Titta gärna på bilder på hemsidan. Därefter pysslade några av barnen fina kort för omtanke till någon de tycker om.

På storsamlingen hade vi flera avtackningar, vi blir färre och färre på skolan. Tur att vi får behålla några samt att några fortfarande ska skrivas in under veckorna framöver. Vi avslutade storsamlingen med reflektion kring skolbesöket och en samarbetsövning som heter “vika mattan”. Vi konstaterade att vi få träna lite mer på det!

På idrotten kördes det allt från bad för de minsta, stationsgympa med förskoleklass – åk 2 och samarbetslekar med bollar för åk 3-8. Alla svalkade vi oss i poolen efteråt.

Idrott/Thaitema

F-huset har idrott som vanligt.
Måndag och onsdag kl 13.00-14.00 blir det thaidans som idrott kombinerat med thaitema.
Torsdagens storsamling blir gemensamt thaitema med fokus på pojor där barn och föräldrar kan tillverka pojor tillsammans för barnen att leka med på rasterna

Barnklubb/förskola/förskoleklass

På alla hjärtans dag skapade vi vackra kort och letade efter bilder med halva hjärtan som gömde sig lite här och var i rummen (högt-lågt, bakom-framför, osv.). Det gällde att hitta sina egna hjärthalvor och para ihop. Efteråt lekte vi memory med alla kort. Att se former, mönster, likheter och olikheter utgör viktiga delar i förskolans strävansmål i matematik.

Förskoleklassen har även arbetat med bokstaven O och vi har arbetat med begreppen lång, längre, längst, kort, kortare och kortast. Vi har jämfört detta bland annat på vårt bokstavsstapeldiagram. Vi har blivit få elever i f- klassen och går ibland in och arbetar hos åk 1 och det är mycket uppskattat!

Åk 1

Med bara fyra barn i klassrummet glöder pennorna extra i matematikböckerna och högläsning tränas för fullt. Det tränas också mycket på tio-kamrater och klockan. Vi kastar en boll mellan oss och tränar 10-kompisar med lek. Mätning sker av saker i klassrummet 1 cm och 1 m. En farmor har intervjuats om hur det var förr i tiden och fakta om Thailand har sammanfattas.

Åk 2-3

Den här veckan har vi arbetat med att skriva olika sorters texter.Vi  har skapat texter där ord och bild samspelar och anpassat språket efter olika syften. Strategier för att skriva olika typer av texter Lgr 11 3.17 Svenska .
Vi har även hunnit med att läsa mycket både högt och tyst. I matematik jobbar vi på med klockan och multiplikationstabellerna. Träna gärna på detta hemma.

Åk 4-5

Den här veckan har vi i svenska tränat allt från att prata, skriva och läsa. Det kan vara berättelser eller en dagbok som skrivs, några har även haft högläsning. Även ordklasser arbetar vi med. Vi jobbar inom SO:n med allt från medeltiden till att förstå hur Sverige styrs och förstå begreppet demokrati. I matematiken jobbas det också på för fullt med alla planeringar, vikt och volym till gånger och division.

Åk 5-8

I veckan har det arbetats en del med biologi. Sex och samlevnad var avsnittet och det blev diskussioner och många fniss. Eleverna såg filmen “sex på kartan” som är en riktigt bra undervisningsfilm i ämnet. Ficklampan som är en tekniskpryl  skissas och förklaras i teknik. Olika typer av texter som berättelser, t dningsartikel och argumenterande insändare har producerats.I matematiken är det sluttampen på algebra och ekvationer och prov har gjorts idag. Veckans besök på thaiskolan i byn väckte många tankar som skapade diskussion. Det thailändska och svenska skolsystemet har jämförts och besökets iakttagelser diskuterades. Vecka avslutades med uppskattade “kortleksleken”.

Njut av solens vackra strålar!

Personalen på Sanuk