Veckobrev 51- Huay Yang
Denna vecka har varit i kreativitetens och kulturens tecken!
Vi har haft julpyssel där det skapades renar, tomtar, paketpapper, julkort och smällkarameller med godis i! Julmusik spelades och barnen samarbetade två och två genom de olika stationerna.
Vi har svettats oss igenom stationsgympa och svalkat oss i poolen med fri lek.
BINGO med thailändska ord har genomförts med stor bravur!
Line dance som övats på idrotten visades stolt upp på Jacks beach under julfesten tillsammans med några roliga lekar så som limbo, jenka och ringleken. Julfesten var trevlig med en rejäl middagsbuffé och trevlig välkomstdrink. Tack för en trevlig kväll fylld med gemenskap och glädje. Sanuk betyder trots allt GLÄDJE !
Barnklubb/F-klass
Den här veckan har vi passat på att vara mycket i skolpoolen, vi har lekt och räknat på thai när vi kastat vattenballonger. Veckans bokstav har varit H och vi gjorde en fin humle räknemåla. Det är alltid roligt och bra att ha högläsning och vad passar inte bättre än Pettson får julbesök så här dagarna före jul!
Åk 1-3
Här skriver vi olika berättelser på dator eller hälsningar hem till klassen i Sverige.
Vi skriver dagligen tankeböcker om vistelsen i Thailand- vilket minne för framtiden!
Några tränar multiplikation och spelar matematikspel tillsammans, härligt teamwork.
Vi har sett filmsnuttar från Gudar och Badkar och diskuterat myter kring veckodagarnas ursprung t.ex. måndag som är månens dag och tisdag som är guden Tyrs dag.
Vi har rappat en sång om veckodagarna på engelska och lärt oss några namn på julklappar på engelska. Barnen längtar efter julafton och få öppna paket!
Åk 3-6
Då var det lov även här på skolan. Många har blivit färdiga med sina planeringar och lugnet börjar att ge sig.
Vi har skrivit berättelser och artiklar inom so, med historisk koppling. Det har varit både stenåldern och medeltiden som ska avhandlas. Inom svenska så har vi tittat på läsförståelse och läsning.
Inom matematiken så har vi jobbat med problemlösning och vi har fått visualisera matteproblem. Bland annat så har vi ritat och beskrivit olika matteproblem. Några elever har fått jobba med känguru-matte i grupp.
Men nu ser vi fram mot ett skönt lov.
Åk 6-9
I gruppen har nu årets sista prov gjorts och julfriden har nått hit. I NO har det arbetats med olika tekniska system. Det var intressant att jämföra vattenreningen med hur det är i Sverige. Det gjorde att vi inser att rent vatten inte är en självklarhet och en viktig resurs. Vi har också lärt oss mer om korallreven och deras stora betydelse för ekosystemet. I SO har historiska källor kritiskt granskats. Dialekter och Sveriges landskap har diskuterats,. Vilken dialekt är svårast att förstå? Hör man vart vi kommer ifrån i Sverige? Diskussionen kan ha en grund i att gruppen haft en uttalad Malmöbo som lärare.
God Jul och Gott Nytt År !
Önskar Personalen från Sanuk!