Veckobrev 5 – Huay Yang
Denna vecka har vi pratat och lärt oss lite extra om det Kinesiska nyåret. Vi har läst om Jadekejsare och de 12 djuren som ska ta sig över floden. Alla barn bör nu veta vilket djur som är kopplat till deras födelseår. Fråga gärna era barn!
På idrotten har vi haft dans och rörelse tillsammans. Härligt nog avslutades idrottspasset med vattenkrig på skolgården!
Stort fokus på buddismen har vi haft under veckan särskilt med fokus på torsdagens munkcermoni. Munkarna kom och välsignade skolan och barnen. Det var en unik och spännande upplevelse för oss alla.
Vi påminner att fredag den 3 februari är studiedag och skolan är stängd.
Vi ber er ta hem era kläder och saronger över helgerna.
Det ser så tråkigt ut på helgen och era saker kan blåsa bort.
Idrott nästa vecka blir annorlunda i kombination med thaitema!
THAIDANS måndag 13-14.00 Richard och Pernilles grupper
THAIDANS onsdag 13-14.00 Gunilla och Johannas grupper
Förskolehuset dansar med i passen.
Thaitema Sanuk t-shirt,sarong eller byxor/kjol som täcker knän. Bär ej munkarnas färg orange.
Måndag 9.00 Tempelbesök Johanna och Gunillas grupp
Onsdag 9.00 Tempelbesök Richard och Pernilles grupp
Barnklubb/förskola/förskoleklass
Med hjälp av ett garnnystan har vi bildat ett “spindelnät” där vi lär oss alla namn samtidigt som vi håller i vår del av tråden. Nätet går sönder om vi släpper, vilket symboliserar att alla är lika viktiga i gruppen.
På RAR-samlingen har barnen fått möta Kvackis som vill låta som andra djur. Efter att ha försökt låta både som en ko och en hund, förstår Kvackis att kvackandet är speciellt för just henne och känner sig nöjd och stolt!
Flera barn är intresserade av att återberätta de sagor vi gjort i samlingarna och på eftermiddagens läsvila. Att återberätta och själva skapa nya historier är en viktig del av barnens språkutveckling. En dag kom bokstavsmattan fram och vi letade efter saker som började på de olika bokstäverna. På I hittade vi… ingenting!
Att spela bingo är också roligt och skapar samtal kring siffror och hur de ska läsas. Varför ser vissa likadana ut uppochner när andra blir något helt annat?!
Förskoleklassen har denna vecka arbetat med bokstaven K och vi hittade hela 52 ord som börjar på K! Bokstaven K leder alltså över bokstaven S (Förra veckan hittade vi 35 ord som började på S) Så nu ska vi passa på att jämföra detta i ett stapeldiagram, tro hur långa alla staplar blir? Och hur lång blir nästa veckas stapel, med bokstaven Ä?
På torsdagen fick barnen arbeta med korsord och mönster i skolhuset som var mycket uppskattat.
Åk 1
Vi har tränat tiokompisar, och jämna och udda tal.
Fokus på fakta om elefanten har vi haft -Thailands nationalsymbol. Med hjälp av sexfältare har vi sammanfattat fakta och skrivit tillsammans med en klasskamrat två och två. Då har vi verkligen övat både samarbete och att lära oss skriva.
Åk 2-3
Vi har pratat en del om rymden. Bl.a. Om vilka kopplingar stjärnbilder har till sagor, myter och världsbilder från olika tider och kulturer. Titta gärna på himlen och hur månen ser ut här i Thailand.
Vi har även i matte jobbat med olika olika tillvägagångssätt för att bland annat visa, formulera och lösa problem i olika situationer i vardagen och inom olika ämnesområden.
Åk 3-4
Vi fortsätter att jobba på med alla planeringar samt att vi tagit en gruppbild som kommer bli baksidan på elevernas Thailandsbok. I ämnet svenska skriver några dagböcker. I matematik jobbas det vidare med division och multiplikation för att träna på att se samband, detta har vi fortsatt med från förra veckan samt att några jobbar mycket med problemlösningar. Landskapen tränas det på i SO och i engelska jobbar många med att få in nya glosor och befästa dem.
Åk 4-9
Denna vecka har det varit en hel del arbete med Norden i geografi. Geografens testamente följs och genom arbetet med uppgifterna får vi bra koll på både gejsrar och fjordar. I svenska skrivs det tidningsartiklar om försvunna dagisbarn och argumenterande texter kring Sveriges vargpolitik. Vi har också lyssnat till en redovisning och fått lära oss om Molly Melching , som är en av de nominerade till “World´s children prize” I matemaiken har de räknats medevärde, median och typvärde,men också ekvationer där det gällt att få högerled att stämma med vänsterled. Mellanstadiet har arbetat i grupp med “kängrumatematik”som är problemlösning inom matematiken. Det där med att arbeta i grupp kan vara riktigt svårt. Vilken tur att vi tränat att ta ställning med fyrahörns övningar då det är viktig att våga ha en egen åsikt och stå för den.
Tack för denna vecka och vad trevligt att så många valde att delta i munkcermonin!
Personalen på Sanuk