Veckobrev  9 – Huay Yang

Vilka team! Vilka ramsor! Vilka talanger! Den sedvanliga storsamlingen hade ett lite annorlunda upplägg denna vecka. Bakgrunden till det upplägget är att Sanuk firar 10 år i Thailand.

Elever, syskon och föräldrar antog vår utmaning att tävla mot varandra i olika mer eller mindre krävande tävlingsmoment nere på stranden. Innan avfärd till stranden formerades alla deltagare i lag. Lagen fick i uppdrag att komma på lagnamn, hejaramsor samt skapa krigsmålningar. Det var ett brokigt men glatt gäng som begav sig mot stranden.

Efter tävlingarna avklarats, där flera oanade talanger avslöjades, bjöds alla tävlande på lunch och efterrätt.

Vi riktar ett varmt tack till alla deltagare som bjöd på sig själva och bidrog till att dagen blev så lyckad!
Veckans idrott har gått i lugnets tecken. Yoga har stått på schemat. De äldre eleverna har bland annat gjort solhälsningar, balanserat i trädets position och utmanat sig själva i krigarens ställning. De yngre barnen har utgått från boken ”Barnens yoga” och gjort lite enklare positionerna. Att yoga är en krävande träningsform kan nog de flesta elever skriva under på.

Förskolan/förskoleklass/barnklubb

Denna vecka har vi fått nya barn till förskolan så samarbete har varit i extra mycket fokus. Barnen har samarbetat i många olika konstellationer, både i leken och i mer planerade aktiviteter. På samlingarna lär vi oss nya roliga rörelsesånger där vi övar på kroppsdelar, prepositioner och samarbete.  En morgon hade vi praktisk matematik och kemi. Vi mätte upp mjöl, vatten och salt med decilitermått samt olja och citronsyra med matskedsmått. Barnen blandade och hällde och efter mycket knådande fick vi till en Play Doh-lera. Oj vad roligt vi hade. Vi har även pratat om elefanten, hur stor den kan bli och att det finns en asiatisk sort och en afrikansk sort. Vi läste att elefanten kan bli sex meter lång. Hur långt är det? Vi var tvungna att mäta upp hur långt det var. Är du nyfiken på hur vi mätte kan du fråga ditt barn. Vi har spelat olika spel den här veckan. De barn som varit här länge har hjälpt de nya barnen med reglerna till spelen. Vi har ett sjörövarspel där man måste kunna läsa frågor, det är tur att vi har kompisar som kan läsa.

Åk 1-2

Den här veckan har det varit en liten skara inne i klassrummet, 6 elever. Desto mer tid att hjälpa var och en i sina studier. Vi har arbetat med engelska fraser som t.ex  jag heter.., vad heter du…  hälsningsfraser mm. Flera elever har tagit reda på fakta om djur bl.a. surikat och spindeln svarta änkan. De har gjort tankekartor och därefter skrivit presentationer på datorn som de sedan muntligt framställt inför gruppen. Vi har också tränat extra mycket thai. Dessutom har ju förstås var och en arbetat med sina egna planeringar.  Denna vecka säger vi hej då till ytterligare två klasskamrater, vilket känns vemodigt.

Åk 3-8

Att ta emot ett gäng nya elever till en befintlig grupp skulle kunna vara rörigt. Men när de nya eleverna är nygamla, positiva individer som kan verksamheten är det inga som helst problem. De gemensamma morgonsamlingarna och rasterna har nog också bidragit till den smidiga övergången då alla elever redan känner varandra.

I klassrummet har det som vanligt varit flera olika ämnen igång samtidigt. En elev har fördjupat sig i och rett ut bakgrunden till högkulturernas uppgång och fall. Någon har påbörjat en presentation om Thailand med hjälp av sin Keynote-app. Tanken är att presentationen ska ligga till grund för en redovisning hemma i Sverige. Med anledning av de stundande nationella proven i åk 3 har en elev övat sig på att skriva nyckelord och skapa egna faktatexter. Arbetsmoralen har som vanligt varit god.

Trevlig helg hälsar pedagogerna i Huay Yang