Veckobrev 8 – Huay Yang

Veckans gemensamma thaitema var ett besök till thailändska skolan i byn.

Barn från 6-årsverksamheten och ända upp till åk 9 åkte för att få en inblick i hur det kan vara att gå i en thailändsk skola. De yngre barnen fick besöka de yngsta barnen och se hur en del av deras skoldag kan se ut. Sanuk-eleverna sjöng Changsången och som tack fick de samma sång i retur av de thailändska barnen. De äldsta barnen fick titta in och även ställa frågor till de äldsta barnen på skolan. Vi fick bland annat reda på att man måste ha skoluniform i skolan, att skoldagen är mellan 08.00 – 16.00 och att de har fri mat och gratis skolgång. Som tack för sången Du gamla, du fria… fick även de äldsta barnen höra skönsång, även här sjöngs Changsången, av lätt uppspelta thailändska barn.

Idrotten denna vecka har haft vi lite gott och blandade inslag. De yngre barnen lekte flera olika lekar som exempelvis fallskärmen. De äldsta eleverna spelade doppboll med mycket bra passningar och spel.

På storsamlingen hade vi bland annat en rafflande tävling om Thailand. Frågorna handlade om allt från thailändska ord och fraser till vilka länder som gränsar till landet. Denna gång drog barnen det längsta strået och tog hem segern med minsta möjliga marginal, en poängs skillnad. Det ska bli spännande att se hur tävlandet slutar under nästa veckas Sanukspel som går av stapeln torsdag 26 februari kl.08.30 – ca 11.30. Vi anade en och annan tävlingsmänniska både bland föräldrar och barn.

Storsamlingen avslutades sedvanligt med allmänna frågor och avskedssång för de elever som lämnar oss under veckan.

Förskolan

En dag satt vi på samlingen när det helt plötsigt dunkade  i förskoleklassens rum. När vi gick in där hittade vi en skattkarta! Kartan visade att det fanns något i vår sandlåda. Barnen hittade en ledtråd med en fråga på. Vi var tvugna att klara frågan för att få nästa ledtråd och nästa och nästa. Det var en spännande skattjakt och vi fann tillslut skatten inne i frysen. Där låg en korg med glass.

Vi har även fått höra sagan om hur det Kinesika nyåret kom till och barnen har tagit reda på vilket djur de är född i. På idrotten har vi badat och några av barnen har dykt efter dykpinnar. Tänk att vara tre, fyra eller fem år och kunna dyka efter saker på poolens botten. Såna egenskaper lär man sig när man får bada varje dag. Fredagens idrott innehöll bollekar. Vi lekte med vår fallskärm och försökte hålla kvar bollen så länge som möjligt. Vårt rekord blev tjugo. Sedan tränade vi på att skjuta mål med fotbollar och till sist kastade vi tennisbollar i en korg. Svårt men roligt!

Förskoleklassen

Inför skolbesöket i den Thailändska skolan pratade vi om vilken sång vi ville sjunga för de andra barnen, alla ville sjunga Den sjungande elefanten. Eleverna har återberättat besöket i skolan och de tyckte det var jätteroligt, men konstigt att barnen både åt chips och drack mjölk när de sprang omkring.

Inför det kinesiska nyåret har vi läst sagan om hur det gick till när åren blev uppkallade efter olika djur. Eleverna i förskoleklass är alla födda i Råttans år. Vi har både ritat och klippt råttor med olika former och färger.

Idrottens bollekar innehöll favorit i repris, Räknerutten och fallskärmen. Till fallskärmsleken fick eleverna en större utmaning med att vi använde ett rått ägg istället för bollen efter ett tag. Med stor spänning satte leken igång, alla var fokuserade och med skräckblandad förtjusning rullade ägget emellan oss. Men efter ett tag hände det som inte fick hända, ägget trillade ner på marken och gick sönder med ett splash. Förvånade kommentarer: Kolla, det var ju ett rått ägg, jag som trodde det var ett plastägg.

Arbetet i deras eget material har fortsatt med stor lust och gläjde. Vår kapitelbok Bästa vänner har vi också lyssnat klart på. Även sångsagor har vi arbetat med under veckan, det är alltid lika spännande att gissa vilken sång som sagan handlar om. Och sjunga och dramatisera den förstås!

Åk 1-2

Den här veckan har vi skrivit sagor. Vi har pratat om vikten av att ha en början, en handling och ett slut på sin saga. Fantasin sprudlade och när sagorna var färdiga läste var och en upp sin saga för gruppen. Idrotten hade vi tillsammans med förskoleklassen och vi gjorde räknerutten och fallskärmen, se info ovan. Det börjar att bli riktigt varmt ute nu så ibland rastar barnen inne där man ritar eller spelar spel eller läser böcker. Vi har också denna vecka tackat av och vinkat hej då till två av våra klasskamrater.  Nästa vecka välkomnar vi en ny klasskamrat.

Åk 3-4

Vilken liten och gemytlig grupp vi varit i veckan, bara sex elever. Vi har njutit lite extra av litenheten med tanke på att gruppen slås samman med de äldre barnen redan i nästa vecka. Då är spännvidden på åldrar åk 3-8. Ska bli spännande att se vilken dynamik som uppstår i gruppen.

När det gäller skolarbetet har det arbetats med regler kring talstreck och skiljetecknen utrops- och frågetecken. Flera elever har genomfört mattediagnoser med gott resultat. En elev har undersökt vad som skiljer miljön där barr- respektive lövskog trivs. Vi vinkar hej då till två härliga elever som lämnar oss och passar på att välkomna en ny elev samt ett antal nygamla, äldre elever från äldre gruppen, till oss.

Åk 5-9

Den äldsta gruppen har  som vanligt haft olika mycket att göra. Några elever har känt sig lite stressade medan andra är mer avslappnade kring sina arbetsuppgifter. Det har varit lite annorlunda stämning i gruppen den här veckan, nästan lite dämpad. Många är nog lite tagna av att det är fyra härliga individer som slutar och åker hem den här veckan, det har påverkat gruppen och gruppklimatet ganska mycket. Många har fått nya kompisar och det blir en del jobbiga avsked. På fredagens morgonsamling fick eleverna prova på lite streetdance. De fick träna på att ha en lite mer baggy/hängig stil med lägre tyngdpunkt och att trampa på tuggummi och göra sidsteg och slide (glidande steg). Några tyckte nog att det var lite pinsamt och andra mest kul. I tisdags förmiddag fick några elever i uppgift att ta reda på mera om det kinesiska nyåret. De läste sedan upp detta för resten av åk  3-9 och sedan också för åk 1-2. De berättade en saga och fakta om när, hur och varför man firar det kinesiska nyåret.

Varma hälsningar, padagogerna i Huay Yang