Veckobrev 3 – Huay Yang

Härligt att få starta igång skolan i Huay Yang igen efter ett långt och vilsamt jullov. Tänk att antalet barn och föräldrar näst intill fördubblats här i Huay Yang sedan föregående termin.

Det var en positiv energi i gruppen av barn och vuxna som samlades till uppropsdag i måndags. Som pedagog känns det lyxigt att få vara en del av och tillsammans skapa denna goa stämning. Tillsammans gör vi det möjligt!

Förskola

Vi har fått många nya barn och även nya pedagoger till vår förskola. Därför har vi tränat mycket på att lära oss varandras namn och att lära känna varandra.

Förskoleklass och förskola har haft gemensamma samlingar där vi sjungit olika rörelsesånger. Kommer barnen hem och sjunger om flodhästar, klappar och stampar så vet ni vart det kommer ifrån. Vi har även räknat barnen på thai. Barnen lär sig fort.

Det har varit mycket bygg- och konstruktionslek i grupp samt att vi har spelat spel.

Några av de äldsta förskolebarnen har redan börjat med lite matematik och bokstäver.

Ett dopp i poolen var ett uppskatta inslag i vardagen! Även vattenlek på gården, att ösa, hälla och laga mat!

Förskoleklass

Nu har vi startat upp vår förskoleklass och många nya barn har börjat. Under veckan har vi haft gemensamma morgonsamlingar med förskolebarnen med både sång, rörelser och namnlekar. Barnen i förskoleklass har även haft idrott tillsammans med de lägre åldrarna i skolan, vilket skapar fin gemenskap i skolan. Barnen har varit ivriga att vilja arbeta med sitt material hemifrån, några av barnens kommentarer har varit “det har varit jätteroligt”. Både engelska och lite thai har vi också använt oss i både lek och lärande. Vi har alla ritat och målat den Thailändska flaggan.

Men framförallt har vi under denna första veckan lekt många samarbetslekar bl.a. kompisnätet, fallskärmen, flätan för att lära känna varandra och ha roligt tillsammans.

Åk 1-2

Eleverna i ettan har kommit igång med sina individuella planeringar och arbetar toppenbra. Vi har sjungit en engelsk rörelsesång och tränat på vad kroppsdelarna heter på engelska. Bingospel med mattetal har vi också gjort då vi ibland behöver variera det egna arbetet. På idrotten samarbetar vi med förskoleklassen och då har vi gjort ”Röris” och olika samarbetslekar. I torsdag kunde vi också avsluta idrotten med ett dopp i poolen. Varje dag tränar vi på vad veckodagarna heter på thai och vi har också räknat på thai. Barnen har snabbt hittat kompisar att leka med på rasterna och det är full aktivitet.

Åk 3-4

Precis som övriga grupper har även denna fyllts på med nya energifyllda personligheter. Det har varit ett härligt driv bland barnen under lektionerna. Flera av dem har klarat av sina arbetsscheman på ett föredömligt sätt. I klassrummet har det arbetats med allt ifrån vikingatid hur de levde och vad de bar för kläder, vattnets kretslopp och var vatten finns, analoga klockan med hel- och halvtimmar samt vem Astrid Lindgren var och vad som gjort henne känd. På rasterna har många barn sökt upp varandra för att umgås lite extra och pratat om allt mellan himmel och jord. Det fina här på skolan är att alla åldrar leker med varandra. Att en liten etta spelar brännboll med en storvuxen nia är helt naturligt.

Åk 5-9

De äldsta barnen på skolan har verkligen börjat första veckan i ett ambitiöst tempo. Många har jobbat hårt alla tre arbetspassen varje dag med sina egna planeringar. De flesta i gruppen är nya nu efter julledigheten men alla verkar ha kommit in i gruppen och brukar lira boll eller något annat spel med varandra på rasterna. På lektionerna har eleverna mest arbetat med egna planeringar och utöver det har vi tränat lite thai – veckans dagar och att räkna till tio. På idrotten som vi haft tillsammans med åk 3-4 på tisdag och torsdag eftermiddag har vi haft samarbetslekar, stafetter och badat i poolen. Det var jättekul att se med vilken kreativitet eleverna hittade på egna spring på den ovanliga stafetten till exempel. Vi har också hittat nya kompisar i form av att de äldsta skolbarnen på skolan är faddrar under lunchen för de yngsta barnen i förskolan och förskoleklassen. Det har fungerat superbra och de äldre eleverna är verkligen bra förebilder och tar lite extra ansvar för de yngre.

Önskar er en fin helg och fortsatt gott samarbete framöver!

Pedagogerna, Huay Yang