Veckobrev 9 – Hua Hin

Veckans stora händelse var att alla skolans barn har varit på mangroveträsket. Vi delade upp oss i två olika grupper så ena gruppen åkte på tisdagen och andra gruppen åkte på onsdagen. Tyvärr visade det sig att vi som var där på tisdagen fick se ett mycket blötare träsk än vi som var där på onsdagen. Det
Det var högvatten på tisdagen och då var det svårare att se alla krabbor som springer rundor på träskets botten. Vi som var där på tisdagen såg ungefär fem stycken krabbor och vi som var där på onsdagen såg över hundra krabbor. Vi gick runt i skogen på gångbron och den tog oss fram i detta trollskogsliknande mangroveträsk. Vi kom efter en stund fram till en brygga där delade vi upp oss på två båtar och sedan blev vi runtkörda och fick se träsket mer utifrån där vi även fick se en stor fiskeby. Väl tillbaka vid bryggan igen gick vi vidare till ett utkikstorn där vi kunde se ut över hela träsket vilket var väldigt häftigt.

På veckans storsamling fick vi tacka av fem av våra elever. Efter det fick vi lyssna på två genomgångar av våra elever där den första handlade om utflykten till mangroveträsket och den andra handlade om vad mangroveträsket är för något och vilka faror den utsätts för och varför den är viktig för människor och natur.

Då vi var på mangroveträsket i veckan valde vi att enbart ha ett idrottspass denna vecka. Hälften av oss hade skidskytte och andra halvan av oss hade ultimate frisbee. Båda aktiviteterna var väldigt uppskattade.

Förskolan, förskoleklassen och Malins grupp hade gemensam musiklektion på fredagen. Vi sjöng klassiska svenska barnvisor, hade ett musikquiz och avslutade lektionen med dansstopp. Härlig lektion med mycket skratt, sång och rörelse.

På fredagen fick vi avsluta med att dansa in helgen med vår välkända dans Stump on the ground. Sist samlade vi våra elever som skulle sluta samt vår ena pedagog som även skulle sluta i mitten av en ring och sedan gjorde vi vår avslutande Sanukkram.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Vi rivstartade veckan efter lovet med en kombination av bokstavsträning, finmotorik och skapande aktiviteter där vi tillverkade varsin nyckelring med vårt namn på för att lära känna vilka bokstäver som finns i respektives namn. “Bästa bokstaven” har vi tittat på under veckan och lärt oss att ljuda bokstaven A, tillverkat och beskrivit för varandra hur vi ska skriva bokstaven. Boksamtal har vi också haft denna vecka och börjat med boken Kajsa Kavat där vi tillsammans reflekterar, diskuterar och analyserar kring det som händer i boken.

Förskoleklass

Veckans bokstav har varit Vv och Ww. Inte lätt att hitta svenska ord som börjar på W men vi kom på lite låneord som wook och walkie talkie. Vi har arbetat en hel del med att läsa både långa och korta ord. Om man samarbetar så lyckas man klura ut även lite längre ord tex simglasögon.

På matematiken har vi arbetat med enheten vikt. Vad mäter man i för enhet? Vad är jämnvikt? Vad mäter man vikt med för redskap? Vad är tungt respektive lätt?

Åk 1-3 Pedagog – Malin

Den här veckan har vi haft mycket arbetspass. Det är imponerande att se hur koncentrerat och flitigt alla arbetar. De tar verkligen stort ansvar och alla gör sitt bästa hela tiden. Vi har arbetat med vikt i matematiken. Vad mäter man i för enhet och vad är jämnvikt? Vi har praktiskt undersökt och testat på vår hemgjorda balansvåg. Dessutom har treorna arbetat med enhetsomvandling mellan kilo, hekto och gram och jämfört olika vikter.

Vi har lyssnat på Nelly Rapp från barnradion. Skönt att variera högläsningen med att lyssna på någon annan röst. Det är verkligen en uppskattad stund på dagen då eleverna målar samtidigt som de lyssnar.

Åk 3-5 Pedagog – Niklas

Vi inledde veckan med att titta på Lilla aktuellt Skola där vi fick, bland annat, lära oss om; Hanna Öberg och hennes deltagande i skidskytte-VM, hur kriget fortsätter i Syrien, hur influencers på bland annat youtube förstör dyra märkesvaror och varför det är något vi vill titta på, att NBA hade en All Star weekend där en dunktävling avgjordes, antalet unga som blir rånade av andra unga ökar i Sverige och hur en bandyklubb erbjuder sina ungdomar läxhjälp efter skolan innan träning.

Veckan har annars varit fylld av eget arbete och vi har jobbat med näringskedjor, värme och vatten, Nordens länder, kristendomen, energi, astronomi och hållbar utveckling inom NO och SO. Vi har även hunnit arbeta med berättande texter, läsförståelse och faktatexter i svenska.

I engelskan har vi arbetat med singular och plural men även possessiva pronomen för att t ex få till hans och hennes. Matten har handlat om många olika delar, vi har räknat i tidtabeller, räknat med bråk och arbetat med räta, trubbiga och spetsiga vinklar.

Åk 4-8 Pedagog – Marcus

Vi inledde veckan med att titta på Lilla aktuellt Skola där vi fick, bland annat, lära oss om; Hanna Öberg och hennes deltagande i skidskytte-VM, hur kriget fortsätter i Syrien, hur influencers på bland annat youtube förstör dyra märkesvaror och varför det är något vi vill titta på, att NBA hade en All Star weekend där en dunktävling avgjordes, antalet unga som blir rånade av andra unga ökar i Sverige och hur en bandyklubb erbjuder sina ungdomar läxhjälp efter skolan innan träning.

Tisdagens Talking Tuesday samtalsämne var “om jag får 10 miljoner att spendera snabbt, vad skulle jag då spendera dem på?” (vi fick inte sätta in dem på banken eller köpa aktier eller dylikt). Det blev intressanta diskussion och några av sakerna vi velat lägga pengarna på är: köpa ett hus, köpa en lägenhet, köpa mat, köpa målerigrejor och skänka pengar till välgörande ändamål.

Under onsdagens eftermiddagspass fick vi lära oss om ljud. Vi lärde oss om skillnaden mellan toner och ljudstyrka, vad eko är för något, ljudets hastighet i luft och hur man kan använda sig av den kunskapen för att räkna ut hur långt bort en blixt är. På torsdagen fortsatte vi sedan med att göra ett experiment med en tråd, en tandpetare och pappmugg, fråga oss gärna vad vi gjorde och vad vi kom fram till. Efter experimentet fick vi lära oss hur man skriver en laborationsrapport.

Andra saker vi jobbat med i veckan är diskmaskinen som en historisk uppfinning, antikens grekland, de olika faserna under en graviditet, franska revolutionen och Islam.

Nästa vecka

Idrott

Förskolan, F-klass och åk 1-2 har idrott på måndag.

Åk 3-8 har idrott på torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Thaitema

På tisdag gör hela skolan knytbatik. Då vill vi att alla har med sig ett vitt klädesplagg. Ett linne, t-shirt, top, eller kanske en handduk eller ett örngott som är tvättat. Om inte kläderna är tvättade så fäster inte färgen.

 

Trevlig helg, pop kan mai wan yan!

 

Önskar personalen på Sanuk