Veckobrev 47 – Hua Hin

Vi har under veckan uppmärksammat barnkonventionens dag. De äldre eleverna diskuterade vad barn har för rättigheter och vad rättigheter är och därefter hade de en diskussion där de fick påståenden där de reste sig upp om de instämde med påståendet alternativt satt kvar ifall de ej instämde med det. Efter diskussionen blev de indelade i grupper på 3-4 elever/grupp där de blev ansvariga för en grupp vars mål var att åka till en ny planet som påminde om jorden. De fick 20 rutor där det stod önskningar samt behov, exempelvis närande mat, ren luft, skydd mot diskriminering samt egen dator. Eleverna fick i två olika omgångar plocka bort sex av rutorna och i slutändan landade varje grupp med åtta behov/önskningar som de hade en efterföljande diskussion kring där de fick motivera både vilka de plockade bort samt vilka de sparade.

De yngre eleverna arbetade med Rädda barnens material. Det blev många diskussioner om vad man som barn behöver och att det är de vuxna som har ansvaret att se till att alla barn mår bra. De tittade också på Evas superkoll som på ett enkelt sätt förklarar vad barnkonventionen är för något. Sedan fick de i grupper arbeta med några artiklar som sedan redovisades på storsamlingen för föräldrarna.

De äldre eleverna har haft thaitema, de fick lära sig thaidans på idrottlektionen av en thailändsk dansös som bjudits in till skolan. Detta avslutades med att de fick skriva en text om vad de lärt oss som sedan ska in i våra thaiböcker.

På storsamlingen hade eleverna från hus 1 en redovisning av vad de gjort under barnkonventionens dag.

På idrotten har de äldre eleverna haft övningar som är en variant på brännboll och svanskull. De har även haft hinderbana och lekt ambulansen där den som blir kullad måste bli buren av fyra ambulanselever till sjukhuset för att få kunna fortsätta leken. De yngre eleverna hade på tisdagen en hinderbana med sex stationer som de körde igenom två gånger för att se ifall de kunde bättra på sina resultat från första rundan.

Fredagen fortsatte i luciatågets tema. Vi övar både på morgonsamlingen samt på eftermiddagens samling. Vi har även fått välja vilken roll vi ska ha på luciatåget. Eleverna har fått låna luciakläder från oss på skolan. Dessa kläder har skickats hem för tvätt och strykning. Ifall man vill ha på sig kläder som inte går att låna från skolan så finns det massor av roliga kläder att köpa på exempelvis Market Village. Luciatåget kommer gå av stapeln den 12:e december klockan 18:00. Vi vill att alla barnen kommer till skolan 17:30 för påklädnad och sista förberedelserna. Vi kommer denna torsdag inte ha storsamling på morgonen utan vi har det som kvällssamling istället där vi får luciatåg och efterföljande fika.

Alla föräldrar är varmt välkomna till vårt luciafirande där ni kommer att få uppleva ett härligt lussande.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Denna veckan har vi fortsatt arbeta med tema kroppen. Vi har gått igenom vad vi har för kroppsdelar och hur de fungerar. För att testa vad kroppen klarar av att göra utövade vi vår grovmotorik på idrottens hinderbana denna vecka. Vi har även kollat på filmen Zork som handlar om vår underbara kropp och detta avsnittet handlade om hur vi rör oss, utefter det diskuterade vi om avsnittet och fick många härliga diskussioner och reflektioner.

Matematiken har börjat smyga sig in i verksamheten då vi skapat olika gubbar/kroppar med hjälp av geometriska figurer. Vi har även fortsatt läsa om olika känslor och diskuterat utefter huvudpersonens känslor hur den känner sig i de olika situationerna och om vi kunde känna igen någon känsla.

Rollek, konstruktionslek och pussel är fortfarande stora intressen i verksamheten.

Förskoleklass

Utifrån utvärderingen som eleverna gjorde förra vecka där alla skrev att de behövde träna mer på 10-kompisarna så har vi ägnat mycket tid till det under veckan. Vi har även börjat att prata om dubbelt/hälften. Svåra begrepp men vi tränar vidare på det.

Veckans bokstav har varit Ll och när vi letade ord som började på Ll så blev det en hel del namn. Då hade vi en diskussion om att namn alltid stavas med stor bokstav/versal i början.

Under veckan har vi börjat att göra vissa delar av skolverkets kartläggning som är obligatorisk från och med detta läsår. Det är fyra delar som handlar om svenska och fyra delar som är om matematik. Vi har startat med svenskan och har bara lite kvar.

Åk 1-3

Den här veckan har vi jobbat med dubblorna i matematiken. Vi kom på att dubblorna även är tvåans multiplikationstabell. Mycket lär vi oss när vi diskuterar matematik tillsammans. Nu jobbar vi med “nästan” tiokompisar (7+4) och nästan dubblor (7+8) för att automatisera fler strategier.

Vi har tittat på lilla aktuellt skola och diskuterat nyheterna tillsammans. Det har jobbats flitigt med de egna planeringarna under veckan. Vi har läst, skrivit, räknat, målat och klurat med våra uppgifter.

Vi har läst mycket i Ronja Rövardotter för att bli färdiga med boken. På fredagen tittade på filmen. Det blev en heldag med “biomys” för eleverna. Det var de verkligen värda!

Åk 3-4

Vi tittade på Lilla Aktuellt och hade diskussion efteråt. Två av nyheterna som diskuterades var en skolskjutning i Malmö och organdonation, verkligen stora händelser som väcker känslor. Vi hade givande samtal efter vi tittat klart men det kan vara bra att kanske lyftas en runda till hemma om det finns ouppklarade frågor som man inte ville lyfta.

Vi har jobbat med strategier för att lösa större mattetal och problemlösningar. I NO har vi ett pågående experiment ute på gården. Ett för att se hur det kan bildas saltkristaller, ett för att se om det går att få fram sockerkristaller och ett för att se om man kan få bort vattnet från saltvatten genom avdunstning.

Vi fortsätter att jobba med läs och -ordförståelse i både svenska och engelska, i läsförståelsen har vi pratat om hur man hittar svar på raderna, mellan raderna och bortom raderna.

Åk 4-7

I måndags jobbade vi som vanligt med våra planeringar, skrev dagbok och läste i våra böcker.

På tisdagen hade vi talking tuesday där vi fick önska oss vad vi ville, berätta det för vår bordsgranne samt varför vi valde just detta. När vi var klara fick vi redogöra för hela klassen vad vi precis lärt oss om vår bordsgranne. Vi fortsatte sedan tisdagen med att ha en genomgång om judendomen där vi fick lära oss bland annat om Tanak, sabbat och messiastanken.

Onsdagen tittade vi på Lilla Aktuellt Skola tillsammans med 3-4:an och som tidigare nämnts kan det dyka upp tankar om detta även hemma.

Vi avslutade sedan dagen med att en grupp började filma och den andra gruppen fixade med sista sakerna inför torsdagens filmande. Grupp två spenderade sedan torsdagen med att filma klart alla sina scener. Vi ska under nästa vecka jobba med filmredigering för att färdigställa våra filmer.

Fredagen avslutade vi som vanligt med glosförhör och multiplikationstest.

Nästa vecka

Idrott

Vi vill påminna om vikten av att ha med ombyteskläder när det är idrott. De elever som inte har med ombyteskläder när vi har idrott kommer få jobba med annat skolarbete under idrottspassen.

Marcus och Niklas grupp har idrott på tisdag (de som inte är på tempelbesök) och torsdag.

F-klass/förskolan och Malins grupp har idrott på onsdag.

Thaitema

Alla elever, i grundskolan och barn i förskolan, som började efter höstlovet ska åka på tempelbesök på tisdag förmiddag. De som åker på tempelbesök ska ha på sig sina sanuktröjor och flickorna har på sig en kjol eller byxor som täcker knäna. Har ni inte långa klädnader går det bra att ha med er en sarong istället.

 

Trevlig helg!

 

Önskar personalen på Sanuk