Veckobrev 45 – Hua Hin

Veckan inleddes med att vi på måndagen hälsade tio nya elever välkomna till vår skola. Detta gjorde vi direkt på morgonsamlingen som vi sedan följde med två lära-kännaövningar. En av övningarna gick ut på att vi sade vad vi heter samtidigt som vi gjorde en rörelse och sedan skulle resten av gruppen göra samma rörelse samtidigt som vi sa hej och dess namn. Den andra övningen (knuten) gick ut på att vi delades in i tre grupper, vi gick sedan ihop, stod nära varandra, fattade olika elevers händer och sedan skulle vi trassla loss oss utan att släppa händerna så vi sedan stod i en ring. 

På storsamlingen hade vi mingelbingo, där eleverna i par och vårdnadshavarna en och en, gick runt för att hitta 25 påståenden som passade dem, exempelvis:

  • Har ätit för lite glass i somras 
  • Har varit utomlands i sommar
  • Är vänsterhänt

Efter bingon gjorde alla knuten som vi hade lärt oss under måndagen. 

På idrotten hade vi svanskull, storgäddan samt cirkelträning där vi fick syssla med kroppskontroll kombinerat med styrka för att stärka kropparna. 

På fredagens morgonsamling passade vi på att lära våra nya elever, vad som nu lite blivit vår dans här på sanuk, ”stamp on the ground-dansen”. Vi dansade även ut veckan när vi skildes åt. 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola

Första veckan efter lovet har det tillkommit mer barn i förskolan. Vi har fokuserat på att lära känna varandra i gruppen genom olika namnlekar, sånger och samarbetsövningar. För att skapa en trygg grupp har vi börjat att arbeta med känslor och vad det är för något. Genom lek, samtal och skapande aktiviteter ska vi tillsammans lära känna vår egen kropp samtidigt som vi får reflektera över vad som känns bra för varje individ och att våga säga stopp. Vi kommer de närmaste veckorna att fokusera på vår egen kropp samt våga visa sina känslor med kroppen och försöka att läsa andras kroppsspråk.

Förskoleklass

Den här veckan har förskoleklassen arbetat i ett eget klassrum. Vi började veckan med att rita och skriva om lovet. Under höstterminen kommer vi att arbeta med Bornholmsmodellen som är ett material där man tränar den språkliga medvetenheten. Vi har under veckan arbetat med ljud och börjat att prata om vad en mening är. En mening berättar vad och vem som gör något – tex Pelle kör en röd bil. Man börjar alltid med stor bokstav när man skriver en mening och slutar med punkt.

Veckans bokstav har varit Kk och vi har tittat på Livet i bokstavslandet, letat ord, ljudat och skrivit.

I matematiken har vi arbetat med tangram, pussel med geometriska former i olika svårighetsgrader. Veckan avslutades med att vi arbetade med mönster på olika sätt – ritade, byggde och gjorde halsband.

Åk 1-3

Vi har under veckan fokuserat mycket på matematik. Vi har tittat på 2 avsnitt av “Livet i mattelandet”. Det första handlade om positionssystemet och det andra handlade om ental, tiotal och hundratal. Vi haft genomgångar, byggt tal med praktiskt material och med pengar samt spelat olika spel. Nu känner vi oss ganska säkra på positionssystemet.

Vi har skrivit och målat i vår tankebok om vad vi gjorde på höstlovet. Läst har vi också gjort såklart. Både tyst läsning i vår egen bok men framförallt högläsning ur Ronja Rövardotter. Denna underbara berättelse som väcker så många egna bilder i huvudet.

Åk 3-4

Vi har under veckan jobbat mycket med matte, från addition och subtraktion till multiplikation och division och olika strategier för att lösa större tal. Vi har också arbetat en del med lässtrategier och ordförståelse, hur man kan använda svenska ord för att förstå ord på engelska. 

I svenskan har vi börjat högläsa Bröderna Lejonhjärta och jobbat med läsförståelse samt börjat skriva en berättelse tillsammans.

Vi tittade på ett program om badvett och vad som är speciellt när man badar i havet och hur man ska göra för att bada säkrare.

Åk 4-7

Under måndagen började vi med vårt sedvanliga skrivande i våra dagböcker där vi jobbar med kvantitativt skrivande. Vi får svara på frågorna; Vad gjorde jag förra veckan för något roligt? Vad har jag gjort som jag är stolt över? Vad ser jag fram emot? På eftermiddagen jobbade vi med två svenskuppgifter där vi först lärde oss hur man ska läsa texter för att lära oss vad som står i dem. Fråga gärna vilka fem punkter det var vi har lärt oss. Den andra uppgiften vi jobbade med var en text om Albertus Pictor, en kyrkomålare från 1400-talet, där vi fick använda oss av det vi lärt oss i första uppgiften. 

Tisdagens talking tuesday fick vi fundera kring tidsresor, vart vi skulle vilja åka, när vi skulle vilja vara där samt varför? Det blev många spännande tidsresor vi fick dela med oss av till varandra. 

Vi har fortsatt jobba med vårt hållbara utvecklingsprojekt. Vi fick läsa en text från wwf om konsekvenserna som den förstärkta växthuseffekten ger redan idag vid en grads global temperaturhöjning samt vad konsekvenserna kan bli vid 2 och 3 graders höjning. Även här fick vi nytta av det vi lärde oss under måndagens svensklektion. Vi jobbade under torsdagen med att fundera kring hur vi vill filmatisera detta vi jobbat med. 

Nästa vecka

Idrott

F-klass/förskolan och Malins grupp har idrott på tisdag och onsdag.

Marcus och Niklas grupp har idrott på torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

Loy Kratong på måndag. Alla gör en kratong av bananstam, bananblad och blommor som vi tar hem efter skolan. Runt 19.00 tiden brukar thailändarna åka till stranden och sätta ut kratongerna i havet. Detta görs för att man ber om ursäkt för att man smutsar ner och tackar för allt man får från havet.

 

Tack för en fin vecka, trevlig helg!

Önskar personalen på Sanuk