Veckobrev 43 – Hua Hin

Vi har fortsatt med avslappning även denna vecka och startade upp med en skön penselmassage. Vi tittade på nyheter i onsdags och där togs ämnen upp som Brexit, konflikten i norra Turkiet, fotbollskval till EM och hur man bör tänka när man har kontakt med människor på nätet man inte känner, eller på sociala medier. Viktigt att prata om hemma! Vi föräldrar bör vara där barnen är, precis som i verkliga livet.

I torsdags på storsamlingen så hade vi en frågesport som vi kallade “ Smartare än en Sanukare”. Föräldrar och barn tävlade mot varandra. Eleverna hade skrivit en skolfråga var, frågor som handlade om saker de lärt sig här på Sanuk. Det blev oavgjort och vi är så stolta över både stora och små Sanukare!

Fredagsmorgonen började med att alla presenterade ett gosedjur, som vi hade med oss. Precis alla hade minst ett gosedjur hemma som betyder något. Detta gjorde vi för att uppmärksamma “Nalledagen” som är på söndag. Vi arbetade därefter en stund, sen städade vi lite extra i våra lådor och hyllor så det är fint efter höstlovet. Vi avlsutade fredagen med att Hallowenpyssla och pynta på skolan. Nu är det riktigt spöklikt här!

På idrotten har vi spelat volleyboll och lekt på stranden och haft orientering på skolgården. På orienteringen letade vi upp kartsymboler som vi sedan satte ut på en karta. Det var lite klurigt att hålla kartan rätt.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola/ Förskoleklass

Tiden verkligen rusar förbi och det är endast 8 måndagar fram till julafton. Vi har under denna veckan arbetat med exotiska frukter som finns här i Thailand. Där vi har lärt oss uttala frukterna på thailändska och parat ihop de med rätt bild samt vad frukterna heter på svenska. Vi har även övat på skriftspråket då barnen fick skriva vilken veckodag de är födda på och vilken färg som symboliserar den dagen och skapat en förståelse för veckodagar och deras olika färger.

Nästa vecka är det Halloween och vi har utgått från frågeställningen “varför firar man Alla Helgons Dag”. Vi har letat efter fakta tillsammans om denna högtid för att sedan diskutera och reflektera kring faktan. Skapande har såklart varit en del av vårt ämne denna vecka, vi har färglagt stenciler med olika pumpor och då började vi diskutera om pumpans färg och form.

Åk 1-3

I svenska håller vi på att skriva en längre berättelse som heter “Den magiska dörren”, det var lite segt att komma igång men nu skriver alla så det brinner i pennorna eller i tangentborden, riktigt roligt. Vi gör en liten bok av dem när de blivit klara så hoppas ni får en fin läsning därhemma!

I matten har vi fortsatt att arbeta på med subtraktion och några har hunnit ändå till multiplikationsavsnittet. I engelska har vi tränat att prata och beskriva med hjälp av talkort och vi har läst sagor på engelska som vi sedan,  muntligt, har sammanfattat till svenska.

I SO har vi nu kommit till den tredje Abrahamitiska religionen Islam. Vi har jämfört kristendom judendom och islam och även sett en film som visar på skillnaden mellan kultur och religionen.

För övrigt så har eleverna också jobbat på med sina egna planeringer.

Åk 4-7

Veckan innan lovet och vi har haft fullt upp hela veckan. Måndagen sysslade vi mest med att jobba med våra planeringar och vi jobbade i ett rasande tempo. På tisdagen hade vi vårt sedvanliga talking tuesday och då presenterade vi hur våra rum ser ut för varandra. Vi fick alltså öva på att stå framför klassen och prata på engelska.

I onsdags räknade vi på årets kängurutävlingen. Vi satt i grupper och löste några tal och sedan fick vi redogöra våra lösningar för varandra så vi kunde lära oss olika sätt att lösa matematikuppgifter på. På eftermiddagen började vi med ett nytt moment, som vi kallar hållbar utveckling, där vi kommer jobba med biologi, kemi och geografi. Vi pratade om begrepp som ekosystem, hållbar utveckling och fotosyntes. Vi avslutade genomgången med att illustrera fotosyntesen med en bild som vi sedan satte upp i klassrummet.

På torsdagen fortsatte vi räkna klart de sista uppgifterna på kängurutävlingen enligt samma modell som under onsdagen. På eftermiddagen fortsatte vi med en genomgång till om hållbar utveckling där vi pratade om växthuseffekten och vi fick lära oss om hur ett växthus fungerar och hur det hänger ihop med växthuseffekten. Vi lärde oss skillnaden mellan väder och klimat för att förstå varför det kan komma snö där man bor trots att medeltemperaturen stiger.

Vecka 45

Idrott

Alla barn och elever har idrott på tisdag och torsdag!

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

Ha ett riktigt skönt höstlov så ses vi igen måndag den 4 november klockan 08.30!

 

Önskar personalen på Sanuk