Veckobrev 40 – Hua Hin
Måndag morgon började med avslappning, vi läste upp en massagesaga med massagerörelser och barnen och eleverna fick testa på att ge och få massage. Vi har tittat på Lilla aktuellt skola tillsammans och diskuterat det vi sett.
På torsdagens storsamling så var det äntligen dags att redovisa vårt Story Line. Under flera veckor har alla barn och elever på skolan lärt sig om hur olika åkattraktioner är uppbyggda och därefter diskuterat fram idéer, skissat och byggt en modell av en nöjespark. I arbetet har de arbetat med fysik, teknik, bild och svenska. Under redovisningen klev eleverna in i olika roller och föräldrarna, familj och syskon kom också utklädda. Eleverna presenterade sina “karaktärer” och sedan redovisade de sina åkattraktioner. Därefter gick alla runt och tittade på modellen av nöjesparken och ställde frågor. Att bygga denna nöjespark var en tävling mellan Sanuk och några andra skolor. Sanuk vann första pris som blev en lekdag tillsammans med föräldrarna och goda kanelbullar. Otroligt bra jobbat, grattis alla sanukare!
Lekdagen innebar att alla tävlade tillsammans i olika grenar. En gren kallas för “Den försiktige” där ska man hissa upp en glasspinne med godis på genom att dra garn ,som knutits på glasspinnen, bakom öronen. Vi tävlade helt enkelt med förmågor och grupperna fick diskutera fram vilken förmåga de är bäst på och tävla i just den grenen. En annan förmåga heter t e x “Den pricksäkre” och en annan “Den snabbe” hm…vad tävlar man om då? Det roliga var att de hade ingen aning tills de kom till den bestämda grenen.
På idrotten har vi haft styrka. Vi gjorde olika stationer där eleverna fick hoppa grodhopp, göra armhävningar, situps och ryggluft. Vi körde också doppboll och en lek som kallas ormjage.
Fredagen slutade med att några elever åkte iväg på tempelbesök (som veckans thaitema) och de som var kvar på skolan tittade på “sagomattan” och skrev därefter sagor i par och ritade illustrationer till sin saga. Men såklart så dansade vi ut fredagen på dagens återsamling.
Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan
https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020
Förskola/ Förskoleklass
Tiden går fort när man har roligt och vi har börjat fördjupa oss kring hur en bok är uppbyggd. Vi har startat med att tillsammans diskutera och reflektera kring vad som finns på en boks framsida. Begreppen vi arbetat med i veckan är titel, omslagsbild, rygg, baksidetext, författare och innehållsförteckning. Dessa begrepp kommer vi att fortsätta arbeta vidare med för att tillsammans skapa en fördjupad förståelse kring dess innebörd. Tillsammans granskade vi bokens omslagsbild och funderade kring vad vi tror att boken kommer att handla om, därefter diskuterades det två och två kring våra tankar och idéer där fokus är att lyssna, för att därefter lyfta upp alla tankar i helgrupp. Detta resulterade i att vi nu gemensamt kommer att skapa en egen bok och har precis startat med att producera en omslagsbild och titel till våra böcker.
Veckans bokstav är G och den har vi pratat om och ljudat tillsammans, även diskuterat kring färgen orange “Sii som” som är färgen denna vecka. Vi har även övat på två nya ramsor, en ABC ramsa och en sifferramsa.
Åk 1-3
Förutom att öva på redovisningar så har vi satt igång med nya centrala områden i de olika ämnena. I So har vi arbetat med geografi. Vi har lärt oss vad de olika kontinenterna, världsdelarna och de stora världshaven heter och ligger på vår jord. Dessutom har vi arbetat med rumsuppfattning, kartan och väderstrecken.
I matematiken har vi gått igenom skala och volym och i svenska har vi lärt oss genren “poesi” och skrivit dikter. Vi har också lärt oss sagostrukturen och eleverna har fått skriva en saga i par, där de också gjort illustrationer. Varje vecka har alla som vanligt läsläxa tisdag till måndag.
I engelska har vi jobbat med glosor. Några veckor framåt kommer alla få samma glosor i början på veckan som de ska kunna säga och stava på fredagen. 10 glosor i veckan. Det är bra om de övar lite hemma också. Vi har också intervjuat en kompis på engelska utifrån intervjufrågor som handlar om sig själv, ålder, familj, var man bor, favoritfärgt etc.
Åk 4-7
Vi har i svenska jobbat med ett kompendium som handlade om vokalerna och dubbelteckning. Vi kommer fortsätta jobba med ordklasserna och olika stavningsregler. Vi har även jobbat en del med våra egna planeringar där vi främst jobbade med matematik där några av oss jobbade med decimaltal, som vi även fick en genomgång om.
På tisdagens talking tuesday fick vi i hemuppgift att förbereda en en minuter lång redovisning. Vi gick tillsammans igenom vad människor brukar ha åsikter om och skrev upp dessa på tavlan där vi sedan fick välja fritt bland dem för vår redovisning. Prata gärna med era barn om dessa och se vad de kommer ihåg av sina egna redovisningar samt vad de lärde sig av sina klasskamrater.
Efter torsdagens lyckade redovisningar fick vi först en genomgång av svensk medeltid och sedan fick vi välja vilken kung eller drottning vi vill jobba med som vi senare kommer redovisa för varandra i klassen. Efter detta belönade vi oss med en lång och jämn runda av “time out”
På fredagen åkte tre av oss iväg till templet och övriga fick titta på “sagomattan” för att sedan sitta i par och skriva en saga samt rita bild till sagan.
Nästa vecka
Idrott
Alla på skolan och förskolan har idrott på tisdag och torsdag.
På tisdag så kommer vi att ha idrott på stranden så glöm inte att smörja era barn med solkräm på morgonen.
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong
Thaitema
Vi kommer att göra armband med veckodagarnas färger.
Ha en riktigt skön helg!
Önskar personalen på Sanuk