Skip to content

Veckobrev 39 – Hua Hin

Veckobrev 39 – Hua Hin

I skolans och förskolans läroplaner finns det många mål och centrala områden som skolan ska arbeta med. Förutom kunskapsmål finns det värdegrundsmål som tar lika stor plats i läroplanerna som kunskapsämnena. Denna vecka har vi fördjupat oss i värdegrundsarbetet tillsammans med era barn. På Sanuk kallar vi vårt värdegrundsarbete för RAR = Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar och Respekt för sig själv.

I måndags såg vi en film som handlade om respekt för andra och om hur man är en bra kompis. I filmen fick vi tips om hur man kan vara en bra kompis. De flesta av oss vill vara en bra kompis men det kan vara lite svårt ibland, kom vi fram till. Därför diskuterade vi fram olika tips på hur man kan göra.

I tisdags spelade vi upp olika forumspel om ansvar för sina handlingar. Eleverna fick stoppa forumspelen där de tyckte att de ville förändra till det bättre och hoppade själva in och ändrade. Därefter satt alla i små grupper och samtalade om olika handlingar som man kan göra för att ta ansvar för sina handlingar.

I onsdags var det dags att fokusera på respekt för sig själv och att den var svårast höll alla med om. Vi samtalade om relationer till andra människor och sedan om relationen till sig själv. Vi gjorde en övning där vi tränade på att säga NEJ och STOPP och tränade på att lyssna när andra sa det. Efter de olika övningarna och samtalen så diskuterade barnen och eleverna fram förslag på hur man kan göra och tänka för att ha respekt för sig själv.

Alla dessa RAR-handlingar är nu nedskrivna och finns på väggarna i skolan. De är nu våra förhållningssätt och spelregler som vi kan luta oss tillbaka på.

Föräldrarna bjöds in till RAR-övningar på storsamlingen och bidrog fantastiskt för att ge eleverna och barnen ett RAR-sammanhang kopplat till deras verklighet och vardag, tack för det!

Under veckans thaitema åkte vi iväg till ett Yoga-center och fick testa på yoga med hjälp av en instruktör. Det var både jobbigt, roligt och svettigt.

Fredagen slutade med nyhetsmorgon och sedan dansade vi in helgen.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola/ Förskoleklass

Vi har denna vecka bekantat oss med bokstaven F och färgen rosa ”Sii Schompoo”. Utifrån lek har vi med både färgen och bokstaven skapat olika aktiviteter, haft djupa diskussioner och med våra förmågor skapat utmanande frågor och gemensamt kommit fram till en gemensam kunskap och förståelse. Konstruktion och skapande aktiviteter är fortfarande ett stort intresse där det konstruerat hus, bilar m.m av olika material som det därefter används i leken.

Inför tävlingen för bästa nöjesparken har vi tillsammans denna vecka samarbetat och skissat kring det vi ska bygga. Vi gjorde först en ritning kring hur vi vill att det ska se ut och därefter plockades det fram olika material som vi skapat med för att bygga våra modeller utifrån hur vi vill att det ska se ut.

“För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva” (skolverket, 2019).

Åk 1-3

Vi har arbetat en hel del med läsförståelse i svenska och kommer att fortsätta med det, bra om ni läser tillsammans med era barn så mycket som möjligt hemma för att de ska utveckla ordförståelse och berättandetekniker. Vi har också börjat arbete med olika texttyper, hur de ser ut, byggs upp och vad som skiljer dessa åt.

I matematiken har nu alla kommit till addition och olika sätt att räkna ut större tal.

I engelska jobbar vi med ord och glosor för att vi nästa vecka ska börja träna på att formulera fraser och enkla meningar om sig själv, sin familj och kunna skriva kortare meddelanden.

I NO och teknik är vi på de praktiska delarna. Alla har lärt sig göra skisser och nu bygger vi utifrån skisserna.

Åk 4-7

Vi har haft en underbar vecka!  Under veckan har vi bland annat hunnit med att läsa klart ”Mio min Mio” samt att skriva en bokrecension där vi fick svara på: Vem är huvudkaraktären? Vad vet vi om denne? Vad handlar boken om? Vad tyckte vi om den och varför tyckte vi det? Vi skulle också hitta på ett alternativt slut.

Utöver det som redan nämnts så har vi sysslat med RAR-arbete hela veckan och på onsdag, torsdag och fredag har vi jobbat stenhårt med att få klar vår nöjesparkmodell då juryn kommer hit på torsdag och ska bedömma vårt arbete.

Vill passa på att påminna om att era barn ska läsa tre gången högt för er varje vecka. Vissa av barnen har valt att lägga ett sådant pass på engelsk högläsning för att även utveckla sin förmåga i engelska språket. Om ni har möjlighet att efter läsning prata med dem om vad de har läst kommer detta även hjälpa dem framåt i sin läsförståelse.

Nästa vecka

Idrott

Alla på skolan och förskolan har idrott på tisdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Story Line – redovisning

På storsamlingen så är ni föräldrar extra välkomna då F-5 ska redovisa sin nöjespark. Denna dag har vi klädkod. Ni ska inte komma som er själva. Klä ut er till någon annan, behöver inte vara en hel utklädnad men något litet som skiljer sig åt från det som är ert “normala”, som en hatt, en sjal runt huvudet, en peruk, pannband etc…

 

Trevlig helg!

 

Önskar personalen på Sanuk