Skip to content

Veckobrev 38 – Hua Hin

 

Veckobrev 38 – Hua Hin

Veckorna springer iväg, precis som de ska när man har roligt! Veckan började med avslappning som vanligt och i och med det så blir nästan hela dagen harmonisk och lugn. Barnen lär sig hur de ska göra för att slappna av när de känner att det kryper i kroppen i och med avslappningsövningen.

I onsdags tittade vi på nyheter tillsammans alla i F-klass och grundskolan och samtalade om vad vi sett. Känns lite konstigt att se och höra om Sverige nu när vi är så långt ifrån.

På storsamlingen så fick föräldrarna vara med och spela kroppsmemory. Parvis fick de öva på några dansrörelser och sedan sätta sig ner huller om buller. Två spelare samlade därefter par. I och med detta spel så dansade precis alla inför stor grupp, alla blev sedda och alla var otroligt modiga.

På idrotten har vi fortsatt med bollspel. Vi tränade passning och att göra mål i tisdags när vi spelade fotboll och i torsdags spelade vi korgboll. Korgboll går ut på att man har två lag och en målvakt som tar emot bollen från sitt eget lag ståendes på en stol med en papperskorg i handen. Bollen ska hamna i papperskorgen. Båda idrottspassen avslutades med bad i poolen.

Veckan avslutades med dans, nu en indisk dans som vi hoppas på att visa upp en dag!

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola/ Förskoleklass

Denna vecka har vi fortsatt arbeta med veckans färg som är grön, ”Sii kiao” på olika sätt. Vi har skapat med olika material och tekniker, en målarteknik vi har arbetat med är pastellfärg och vattenfärg för att se vad som händer när vi stryker målarfärgen över pastellritningen. Självklart har vi också arbetat med veckans bokstav som denna veckan är E, vi har i vanlig ordning tittat på bokstavshissen, skrivit stor och liten bokstav med hjälp av stenciler och ljudat bokstaven tillsammans. De bokstäver vi har arbetat med hittills har vi också klippt ut i olika tidningar och limmat på ett papper för att sedan återberätta för varandra vad de skrivit med bokstäverna och vilka bokstäver vi har lärt oss under denna vecka tillsammans.

”Förskolan ska vara en levande social gemenskap som ger trygghet samt vilja och lust att lära. Barn skapar sammanhang och mening utifrån sina erfarenheter och sätt att tänka. Därför ska de i förskolan möta respekt för sin person och sitt sätt att tänka och förstå sin omvärld”(skolverket,2019).

Vi väver in thaitema i aktiviteterna med förskola och förskoleklass och har som sagt börjat med att prata om olika färger för att lära oss vad de heter på thailändska och vad olika frukter heter. Vi har färglagt vår favoritfrukt och lärt oss vad även den heter på thailändska.

Högläsningen får vi inte glömma, vi har bearbetat och läst  ett nytt kapitel ur kapitel boken vi läser där barnen fått bearbeta texten efteråt. Vi har återberättat sagan, tillsammans pratat om våra tankar och idéer kring vad vi tror kommer hända vidare i berättelsen.

”Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal- och skriftspråk genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna på samt skriva och samtala om såväl skönlitteratur som andra typer av texter och händelser”(skolverket, 2019).

Åk 1-3

I matematiken arbetar alla elever med addition och lär sig ställa upp större tal på olika sätt. I engelskan lär vi oss ord och fraser som handlar om vad man har i ett rum, möbler, fönster etc.

Vi har läst en hel del i svenska och eleverna tränar på att läsa längre texter och reflektera över det de läser, både “på” raderna och “bortom” raderna. Lite svårt då det går lite långsammare än att läsa kortare texter men väldigt viktig och nyttig träning. Denna vecka har vi läst en instruktion om balans och olika balansövningar.

I So/ svenska har vi läst och pratat om järnåldern och svarat på frågor om texten.

I teknik och fysik har vi nu satt igång vårt “bygge” av åkattraktionerna tillsammans med 4-7:an. Alla var otroligt fokuserade och kreativa. Det ska bli spännande att se hur det blir och hoppas vi vinner nöjesparkstävlingen…den känns nästan som det kan bli så!

Åk 4-7

Under måndagen fick vi skriva i våra dagböcker igen, där fick vi skriva om något roligt som hänt föregående vecka, något vi gjort bra samt något vi ser fram emot.

På tisdagens talking Tuesday skulle vi berätta vad vi hade gjort förra helgen för den som sitter mittemot. Sedan berättar vi för den som sitter bredvid om vad vi precis lärt oss om en klasskamrat. Slutligen berättar vi för hela klassen vad vi hört vår bordsgranne berätta att de lärt sig om den som de sitter mittemot. Detta är något vi hade svårt med och vi blev uppmanade att försöka träna på att prata engelska hemma någon gång i veckan med våra vårdnadshavare för att träna oss.

Onsdagen använde vi till att fortsätta med våra åkattraktioner där vi fick rita klart vår skiss samt skriva en förklaring där vi fick redogöra för begrepp vi lärt oss på genomgångar samt vilka regler som gäller.  Torsdagen och fredagen fick vi börja att bygga små modeller av attraktionerna som sedan ska placeras på en stor bräda för att bli en minimodell av vår nöjespark.

Nästa vecka

Idrott och thaitema

Alla på skolan och förskolan har idrott på tisdag. Vi kommer åka iväg och ha Yoga!

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

Njut av helgen så ses vi på måndag igen!

 

Önskar personalen på Sanuk