Veckobrev 37 – Hua Hin 

Under morgonsamlingarna har vi haft avslappning, vi fortsatte med tema självkänsla och vi har sett på Lilla aktuellt skola och diskuterat det vi såg. Vi har också tränat samarbete med hjälp av övningen omvänd havet stormar. Ingen människa åker ut utan en stol försvinner istället och gruppen ska hjälpas åt att hålla sig kvar på stolarna och svårare och svårare blir det.

På storsamlingen så hade vi säsongens första avtackning av en elev som gått hos oss i fyra veckor. Eleven fick fyra ord av sin mentor som visar på några styrkor som denne besitter och sedan sjöng vi avskedssången. Därefter tog eleven emot sin thailandsbok där vi samlat olika thaiteman som vi gort och annat som har med Thailand att göra, som thaispråksstenciler och arbete om buddhismen. Boken är riktigt rolig att visa hemma 🙂 Efter avtackningen tävlade vi tillsammans med föräldrarna genom att två och två tog sig fram med en ballong mellan sig utan att röra den med händerna utan istället skulle de använda andra kroppsdelar.

Alla nya elever hade sin sista lektion i thaikurs 1 denna vecka så nu kan de nog lära er föräldrarn lite thailändska.

På idrotten har vi haft uppvärmningsövningar, fotbollsteknik och en passningsmatch.

Under veckans thailandstema färgade vi tygväskor med batikteknik och vi pimpade upp dem ytterligare under fredagen.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola/ Förskoleklass

Vi ha fortsatt med alfabetet och denna vecka är det bokstaven D som står i centrum. Även börjat inkludera thaitemat i undervisningen och har startat med veckans färg där vi har arbetat med färgen gul denna vecka. Tillsammans undersöker vi hur bokstaven låter med ord och ljud utan att vara rädda för att det ska bli fel. Vi har pratat om färgen på svenska och thailändska samt målat med gul vattenfärg samtidigt som vi bekantade oss med bokstavens form där vi tar del av varandras kunskaper och lär av varandra. Eleverna fick i uppgift att enbart måla frukter som är gula och sedan berätta vad de heter på svenska och thai. Frukterna och färgen gul har vi upprepat varje dag under veckan för att lära oss begreppen på både svenska och thailändska.

“Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation” (skolverket, 2019).

Åk 1-3

Vi har lärt oss begrepp som rörelseenergi, lägesenerig och friktion genom att lyssna på en genomgång i ämnet fysik och göra praktiska undersökningar. Fysiklektionernas innehåll blev sedan viktig kunskap i skissandes av åkattraktionerna, de ska bli snabba, roliga och säkra.

Vi har annars arbetat på i matematik, svenska och engelska som eleverna har i sina planeringar. Flera har nu kommit till klockan i matematiken och det är kanonbra om ni tränar på klockan hemma: Klockan är fyra vad var klockan för två och en halv timme sedan? Klockan är halv elva vad är klockan om fyra timmar?

Vi har repeterad djur på engelska och övat på hur man säger dem och derad djurljud. Under fredagen så hade vi glosförhör i engelska och även veckans ord på svenska.

Åk 4-7

Vi har denna vecka fortsatt med våra planeringar och eleverna blir bättre och bättre på att både sätta upp rimliga mål och jobba koncentrerat under lektionstiden. På tisdagseftermiddagen så startade vi ett nytt moment som kallas “Talking Tuesday”. Vi kommer under varje kommande tisdagseftermiddag ha ett samtalsämnen som diskuteras under lektionerna. Just denna tisdag passade vi även på att ha en walk and talk runt bassängområdet då det inte blev någon idrott på förmiddagen. Ämnet som skulle diskuteras var “things you don´t know about me”.

På onsdagen fick vi lära oss om vad energi är för något och hur man kan använda sig av begrepp som rörelseenergi, potentiell energi och friktion på en nöjespark. Vi fick även undersöka ifall massan påverkar fallhastigheten genom att släppa olika tunga föremål från samma höjd och undersöka vilken som landade först. Torsdagseftermiddagen skapade vi skisser till våra åkattraktioner och det ska bli superspännande att se vad dessa mästerverk kommer mynna ut i tillslut.

På fredagen hade vi återigen glosförhör och test på multiplikationstabellen. Det sistnämnda är något de behöver öva på hemma (vilket jag tjatar mycker på dem om) så försök gärna få in detta någon kväll i veckan, räcker med några minuter per tillfälle.

Nästa vecka

Idrott

Alla på skolan och förskolan har idrott på tisdag och torsdag.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

 

Ha en riktigt skön helg!

 

Önskar personalen på Sanuk