Veckobrev 3 – Hua Hin

Måndagen startade sedvanligt på plattan mellan skolhusen genom att vi hälsade en ny elev välkommen till vår sanukskara. Veckan har sedan fortsatt med morgonsamlingar där vi haft massage-ring. Hälften av oss har suttit i en innerring och andra halvan av oss har suttit utanför och masserat de innanför. Vi har gjort en rörelse och sedan har vi hoppat till nästa elev. Vi äldre eleverna fick massera enligt årstiderna där vi fick göra olika rörelser som skulle vara kopplade till årstiderna, exempelvis föll snön på vintern och det åskade och blixtrade på hösten. Vi yngre elever fick lyssna följsamt på en av pedagogerna och sedan följa instruktionerna.

Vi yngre barn har startat ett nytt tema som vi alla ska jobba med tillsammans, från förskolan upp till trean. Temat är vatten och vi kommer jobba med detta fram till vecka sju. Denna vecka har vi startat upp projektet med att prata om vad vatten är och hur det är uppbyggt för att få besök utav figuren Valle vattendroppe och sin inneboende Vattna vattendroppe som är vattendroppens molekyl. Vi har även fått följa med Valle vattendroppe under sitt arbete och fått en förståelse kring vad vattnets kretslopp är och hur det fungerar.

På veckans storsamling gjorde vi två övningar tillsammans med alla vårdnadshavare. Den första övningen vi gjorde var “trä rockringen””. Den gick ut på att vi ställde oss hand i hand, sedan skulle vi förflytta rockringar mellan oss utan att släppa händerna, så varje person behövde ta sig igenom hela rockringen utan att släppa händerna man höll i. Den andra övningen vi gjorde kallar vi för “jag är bra på”. Den övningen gick ut på att vi fick stå i olika led och den som stod längst bak sprang fram och ropade ut vad hen är bra och och sedan var det nästa person som nu stod sist att springa fram, ropa ut vad hen är bra på och så fortsatte det så tills vi alla i vårt led var klara. Underbart att höra stora och små ropa ut olika saker de är bra på 🙂

I veckan har vi, i två olika omgångar, fått åka till stranden för att ha idrott där. De flesta av oss hade friidrott och vi fick då testa på att hoppa höjdhopp, hoppa längdhopp, stöta kula samt att springa stafett. Vi minsta fick samla snäckor och vi fick väldigt många snäckor med oss tillbaka. Utöver strandidrotten hade vi även cowboydans, hinderbana och lekar i skolans trädgård.

På fredagen drog vi igång med thaikurs 1 för alla våra nya elever. Vi som inte deltog på thaikursen samlades och pysslade inför det kinesiska nyåret som faller in lördagen den 25 januari. Denna dag firas i Thailand och är ni ute på kvällen ser ni säkert drakparader på olika ställen på gatorna.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola 

Vi startade veckan med att baka Play-doh lera tillsammans, utefter receptet läste vi instruktionerna och måttade och lärde oss olika enheter och vilka ingredienser som behövs för att baka denna lera. Det har varit det största intresset denna vecka då barnen utvecklar sin skapande förmåga genom att bygga och konstruera olika alster. Vi har också fått sagoböcker upplästa av de äldre barnen under veckan och arbetat mycket med vårt nya tema som är vatten och kretsloppet.

Pärla, pussla, rollekar och spela spel har också varit ett stort intresse i gruppen under veckan.

Förskoleklass

Under den här första hela veckan har vi repeterat olika saker inom matematiken och svenskan. Vi har börjat med ett nytt material i svenskan som heter Lyckostjärnan. Varje del i boken startar med ett högläsningskapitel som det sen kommer arbetsuppgifter om.

Veckans bokstav har varit Pp som lätt blandas ihop med Dd. Ljuda gärna lite hemma!

Under nästa vecka kommer de barn som går här hela läsåret att börja arbeta med en matematikapp på iPaden som heter Vektor. Alla vårdnadshavare som har barn som är berörda av det kommer att få ett mail med information om det.

Åk 1-3 Pedagog – Malin

Under veckan har vi fått våra nya matematikböcker. Första kapitlet handlar om positionssystemet så det har vi repeterat och nu även jobbat med tusentalen. Vi har också haft genomgång av den analoga klockan med alla samt den digitala klockan med de äldre eleverna. Träna gärna på klockan hemma för ju mer vi övar desto snabbare lär vi oss.

I vårt arbete med vatten har vi arbetat med kretsloppet på alla möjliga sätt. Vi har tittat på film, sjungit,  lyssnat på saga om vattendroppen Valle, ritat och skrivit samt tillverkat ett eget kretslopp. Många olika sätt att lära på! Om ni vill se vårt kretslopp så kika över staketet till poolen så står det där.

Vi har en ny högläsningsbok “Nelly Rapp och häxmästaren” som är spännande att lyssna på. Dessutom är det extra mysigt att måla under tiden man lyssnar till en bra bok.

Åk 1-3 Pedagog – Maria

Den här veckan har vi verkligen kört igång med elevernas planeringar på riktigt. Eleverna jobbar hårt med allt de ska hinna med under en veckan och ger varandra fantastisk arbetsro längs vägen. Många av eleverna har jobbat med klockan, främst den analoga men de äldsta har även berört den digitala klockan.

Vi tycker det är jättehärligt med högläsning. Efter att ha läst en första kort berättelse om en flicka som kommer ny till skolan läser vi nu “Jakten på Jack”. Eleverna lyssnar med vidöppna öron och är aktiva under boksamtalen som dyker upp.

De som inte har varit med på vattentemat med F-3 har jobbat med alltifrån religion och forntiden till Sveriges geografi och kartkunskap.

Åk 3-5 Pedagog – Niklas

Vi har jobbat på med våra egna planeringar under veckan men även haft några gemensamma genomgångar och övningar. T. ex. har vi gått igenom historia ur Nordens perspektiv med fokus på vikingatiden och hur det gick till när Norden blev kristet.

Vi hann även med en Talking Tuesday där det berättades om vår “Dream vacation”, allt mellan hemma, Sydafrika och Los Angeles kom upp.

Annat vi jobbat med under veckan är energi, sinnen och elektricitet för de äldre, samt faktatexter och berättande texter för de yngre.

För att lära känna åk 4-8 bättre hade vi en gemensam övning med dem där vi skulle berätta om oss själva för att sedan kunna presentera en kompis för de andra grupperna.

Åk 4-8 Pedagog – Marcus

Måndagen inledde vi med att skriva dagbok och planera upp veckan. Vi fortsatte sedan med att lära oss om substantiv, skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv samt bestämd och obestämd form. Det sistnämnda tyckte de flesta av oss var lite svårt att förstå så om man kan testa att repetera det hemma några gånger skulle det vara bra.

Vi har även jobbat med kemi och där fick vi lära oss om olika material, vart de tar vägen och hur man kan göra nya saker av våra sopor.

Vi fick lära oss om senaste istiden. Vi lärde oss då om när den startade, hur länge den varade, hur var naturlandskapen runt isen samt hur blev det när isen drog sig tillbaka och marken höjdes igen.

Andra saker vi gjort i klassrummet är algebra i matematik, spanskundervisning, insekter i biologi, skrivit berättelse i svenska, ritat ansikte i bild, läsförståelse i engelska och svenska.

Vi passade även på att göra en lära-känna-övning tillsammans med åk 3-5. Vi delades in i 2-3 personers grupper där vi gick runt poolen och berättade saker om oss själva. Sedan hamnade vi med andra grupper där vi fick presentera våra nya vänner för de andra grupperna.

Nästa vecka

Idrott

Marias och Malins grupp har idrott på onsdag.

Marcus och Niklas grupp har idrott på torsdag. 

Förskolan och förskoleklass har idrott på fredag. 

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Thaitema

Alla som började på Sanuk efter jullovet ska iväg på tempelbesöktisdag. Alla ska ha på sig sina sanuktröjor och flickorna ska ha byxor eller kjol som täcker knäna. Har ni inte några långa klädnader går det bra att ta med sig en sarong.

De som inte ska iväg på tempelbesök ska göra Pom ma lai tisdag. Det är en sorts blomsterband som man kan hänga på heliga statyer eller till exempel i sin bil för att få tur. Detta thaitema har vi på skolan.

 

Ha en riktigt skön helg!

 

Önskar personalen på Sanuk