Veckobrev 2 – Hua Hin

Äntligen är jullovet över och vi har haft äran att fått bjuda in hela 27 nya elever till oss här på Sanuk i Hua Hin. Detta gjorde vi på onsdagens uppstartsdag. Vi började med en storsamling där varje sanukpedagog gav en kort introduktion av sig själv. Efter detta hade varje pedagog ett upprop av sina elever varpå vi sedan gick iväg för att ha lära-känna-övningar. Vi hade övningar som hejarop, ringen i ringen, namn+djur, byta namn, boll och rörelse samt olika sånger. För våra helårselever slutade skoldagen här och för de nya eleverna väntade inskrivningssamtal.

Under torsdagen hade vi storsamling där vi fortsatte onsdagens lära-känna-övningar med att inkludera föräldrarna i två övningar. Den första var att vi delades in i två grupper och när vi stod i en ring fick vi säga våra namn och lägga till en rörelse till vårt namn, varpå alla hälsade på personen. Den andra övningen vi fick göra var politikern. Den går ut på att var deltagare fick en gummisnodd runt sin handled. Sedan skulle man mingla runt och få andra deltagare att säga Ja eller Nej och då vann man deras gummisnodd. Deltagaren med flest gummisnoddar blev korad till segrare.

Vi hann med två idrottspass under veckan och där gjorde vi en “Harry Potter” som gick ut på att vi skulle skjuta ner varandras koner. Andra tillfället hade vi hinderbana.  

Fredagen avslutade vi med en gemensam samling innan vi slutade så vi kunde leka popcorn och zombie och sedan dansa ut skolveckan tillsammans.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2019-2020

Förskola och förskoleklass

Första veckan på en ny termin har vi i förskola och förskoleklassen fokuserat på att lära känna varandra genom olika lekar, ritat, skrivit och diskuterat kring hur jullovet har varit. Vi har även tillsammans haft idrott där hinderbana och bad stod på schemat. Vi har även haft fri lek där vi lärt känna varandra genom rollek, spel, pussel, konstruktion och finmotorik.

I förskoleklassen har vi haft lite mer fokus på matematik och svenska. På matematiken har vi arbetat med antalsuppfattning och repeterat 10-kompisar genom olika spel och övningar som varit utmanande och spännande. I svenskan har vi arbetat med högläsning där vi återberättat kapitlet i boken och arbetat med läspussel där man både ska få ihop bilden och ordet.

Åk 1-3 Pedagog – Malin

Äntligen igång igen efter jullovet. Det första vi gjorde var att skriva och måla om jullovet. Vi har börjat läsa i en ny högläsningsbok, Nelly Rapp. Under tiden eleverna lyssnar till boken får de måla mandalas eller måla på fri hand.

Vi har också haft rörelsepaus i klassrummet. Då slår vi en tärning och ett schema talar om vad vi ska göra. Om man slår en sexa ska man tex göra 30 skidhopp. Ett roligt sätt att röra på sig och återfå koncentrationen.

Innan jullovet arbetade vi med programmering av vårt Sanuk Bee. Alla elever hann inte programmera så vi har fortsatt arbetet den här veckan. Det gäller att kunna höger och vänster för annars hamnar Sanuk Bee utanför programmeringsmattan.

Åk 1-3 Pedagog – Maria

Under de första dagarna i skolan efter jullovet har vi i klassrummet pratat om RAR och vad bokstäverna betyder här på SANUK. Vi diskuterade vad orden respekt och ansvar betyder och eleverna delade med sig av tankar och reflektioner kopplat till värdeorden.

Vi har gjort namnskyltar till våra lådor och skrivit om vårt jullov. Vi tränade då på att skriva med stor bokstav och punkt samt mellanrum mellan orden. Dessutom har vi hunnit med att måla Thailands flagga till våra blivande Thaiböcker.

Åk 3-5 Pedagog – Niklas

Under den första veckan har vi haft fokus på att lära känna varandra i gruppen. Det har vi gjort genom att ha “walk and talk” i olika konstellationer för att därefter presentera varandra, det kom fram att favoritmaten i klassen är korv och makaroner samt sushi. Under veckan har vi kommit igång med våra egna planeringar och samarbetat i olika grupper där vi låtit fantasin flöda under vår konstruktionslektion där grupperna tävlade om vem som kunde bygga högst torn med material som finns i klassrummet. Vi har även fyllt i en egen vimpel med porträtt och vad vi är bra på.

Åk 4-8 Pedagog – Marcus

Veckan har varit relativt kort men härlig och intensiv. Under onsdagen så gjorde vi samarbetsövningar tillsammans med åk 3-5. När vi var klara hade vi en kort träff i klassrummet där vi fick våra nya sittplatser.

Torsdagen inledde vi med idrott och efter det fick vi en lässtund i klassrummet. Därefter fick var och en av oss rita en vimpel där vi fick med vårt namn, en ritad självbild, vad vi tycker vi är bra på samt våra två favoritfärger. Dessa fick vi sedan smycka vårt klassrum med. På eftermiddagen fick vi planera upp nästa vecka samt påbörja våra planeringar. Vissa av oss jobbade med kemi där vi lärde oss om vad material består av, vissa jobbade med matematik medan andra jobbade med svenska.

På fredagen hade vi lässtund, multiplikationstest och sedan fortsatte vi med våra planeringar innan vi hade gemensam avslutning.

Nästa vecka

Idrott

Marias och Malins grupp har idrott på måndag och onsdag. Idrott på stranden på onsdagen.

Marcus och Niklas grupp har idrott på tisdag och torsdag. Idrott på stranden på tisdagen.

Förskolan och förskoleklass har idrott på onsdag och fredag. Idrott på stranden på onsdagen.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Ha en underbar helg, pop kan mai wan ankan!

 

Önskar personalen på Sanuk