Veckobrev 7 – Huay Yang

Även denna vecka hade vi härlig och avslappnande start. Förskolan-åk 3 hade muskelavslappning under ledning av en pedagog. En fröjd att se hur alla barnen njöt av övningen. Den äldre gruppen hade också avslappning, men mental under ledning av Unestål. Även de äldre eleverna uppskattar denna inledning av veckan och är väl medvetna om vikten av avslappningsövningarna..

Samarbetsövningen för de yngre blev Spegeln. Barnen står i par mitt emot varandra och i spegeln härmar de långsamma rörelserna som den gör som står framför. En övning som kräver mycket koncentration.

Den äldre gruppen testade att sjunga Sanuksången i kanon, vilket gick strålande! Här krävdes det också koncentration! De äldre eleverna har även gjort en bokstavsstafett  och då blev det samarbete på hög nivå.

Den yngre gruppen har tittat på ett avsnitt av “Våra vänner” där vi efteråt diskuterade det vi sett. Att våga vara modig passar in i vårt RAR-arbete, Respekt för sig själv.

Veckans idrott bjöd på bolltema och övningar i poolen för de yngre, medan de äldre lekte General och spion. En lek som bygger på att ha smarta strategier. De hann även med en bollek där man samlade på bollar efter färger på thai.

På storsamlingen var det dags för avtackningar igen och det följdes av en lek, Jeopardy där vi visade vad vi lärt oss på thailändska. Det blev ett barnlag och ett vuxenlag som fick dela på vinsten.

Alla hjärtans dag uppmärksammade vi med passande pyssel. Barnen var i par stor-liten som hjälptes åt. Vi passade också på att fota alla våra elever då de stod i en hjärtform.

Vi inledde och avslutade fredagen med en folkdans som vi inte dansat tidigare.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

 

Förskola/Barnklubb

Vi började veckan med att måla dinosaurier. På målarbordet stod några dinosaurier, färger, papper, bilder på dinosaurier. Några barn blev inspirerade och målade av dinosaurierna. Vi fortsatte sedan med att lägga ett dinosauriepussel. I leken kom dinosaurierna in och det blev spännande dinosauriermiljöer.

Vi har spelat spel och veckans favoritspel är memory med vilda djur, vi har lärt oss många nya namn på djur.

Alla i förskolegruppen har arbetat med det som ska in i thaiböckerna, vi har målat sanukmärke, Thailands flagga, färger på thai och mycket mer.

Barnen har övat på thai genom att spela memory med djurbilder och vi har lekt Kims lek med fruktbilder och vi säger orden på thai förstås även där.

Dagarna avslutas alltid dagen med lugn musik och övar oss i att meditera.

Förskoleklass

Den här veckan har vi arbetat med ett tekniktema som heter ”Det snurrar”. Vi har undersökt olika saker som snurrar, vi har snurrat oss själva och byggt olika saker som snurrar. En snurra av plus-plus, en pärlplattesnurra, en vindsnurra och en vattensnurra.

Veckans bokstav har varit K och vi spelade kula, vilket var en ny aktivitet för de flesta eleverna. Vi har gjort ”kulmålningar” vilket är en riktigt rolig och uppskattad bilduppgift. Ett A4 papper läggs i botten på en kartong, på papperet droppas lite flaskfärg och en kula läggs ner. Sedan rullar man kulan, likt ett flipperspel och kulan drar ut färgen.

Av återvinningsmaterial har vi samarbetat med tredimensionellt skapande och det resulterade i en fin borg.

I matematiken har vi fortsatt att klura på hälften och dubbelt. Inte helt lätt, men vi fortsätter att dela upp snäckor, pennor, pärlor mm

Åk 1-3 Pedagog – Berit

Förutom allt arbete med elevernas egna planeringar har vi undersökt vattnets olika former, pratat om kretsloppet och gjort några experiment där vi i förväg ställde hypotes.

På engelskan har vi arbetat med olika verb och vi avslutade med att göra charader.

Några har jobbat lite extra med multiplikationstabellerna, ental och tiotal och åk 3 har testat några gamla nationella prov.

Åk 3-5 Pedagog – Amanda

I gruppen råder en härlig, kamratlig stämning och det är full aktivitet på rasterna.

Några elever har denna veckan börjat arbeta med hur man skriver en artikel, vilka delar ska vara med och hur strukturerar man bäst upp texten. Vad är en rubrik? Ingress? och Brödtext?

I matematiken har vi arbetat extra med multiplikationstabellerna. Eleverna har fått göra multiplikationstest, för att öka automatiseringen av dessa. Vi har också haft en gemensam mattelektion för att träna de förmågorna som är svåra att öva genom enskilt arbete. Efter en genomgång om de romerska siffrorna fick eleverna i grupper arbeta med problemlösning. För att träna på olika matematiska begrepp gjorde vi en lek som går ut på att förklara olika begrepp för varandra så snabbt som möjligt.

Åk 5-8 Pedagog – Sanna

Flera elever jobbar med att skriva längre texter om t ex hiphop, religion och månen. Det jobbas också mycket med språklära; possessiva pronomen och tj-ljudet. I matten är det fortfarande mycket algebra och enheter som gäller. I NO handlar de egna planeringarna om elektromagnetism och krafter.

Senare i vår har flera elever prao så vi har tränat på hur man söker en praoplats och hur man kan svara beroende på hur samtalet går. Gemensamt har vi också pratat om dialektala skillnader inom Sverige för vissa ord. På matten har vi tränat vår kommunikationsförmåga genom att förklara olika matematiska begrepp.

På engelskan har eleverna fått öva sin muntliga förmåga genom att fråga varandra frågor där man måste välja mellan två alternativ, t.ex spring or autumn,  och sedan hålla en kort presentation av vad kompisen valde och hur denna motiverade sitt val.

Nästa vecka

Idrott

Amandas och Sannas grupper har idrott på tisdag i skolan.

Förskolan, barnklubb och F-klass har idrott och lek på onsdag på stranden. Denna dag börjar vi på stranden och önskar att ni föräldrar skjutsar era barn till Nong Puh:s strand och inte till skolan.

Berits grupp har idrott på onsdag i skolan.

De som har idrott kommer till skolan med idrottskläder på sig och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong. Glöm inte att även skicka med myggmedel!

Thaitema

torsdag kommer det munkar till skolan, ungefär klockan 10.00. De kommer att välsigna skolan genom böner, hymner och genom att skvätta heligt vatten på oss som går i skolan. Efter munkceremonin bjuder vi munkarna på mat. Denna dag har vi inte en vanlig storsamling. Men ni föräldrar som är nyfikna och vill vara med om denna munkceremoni är varmt välkomna att vara med och titta. Det är vanligt med munkvälsignelser här i Thailand, till exempel så bjuds de ofta in när man har öppnat en ny verksamhet, köpt ett nytt hus, en ny bil etc. Då försvinner onda andar och vi får tur och lycka!

Eleverna kommer att sitta framför munkarna under ceremonin tillsammans med pedagogerna. Ni föräldrar kan stå på lite olika ställen och titta eller sätta er med oss. MEN har ni väl satt er så behöver ni sitta ner under hela ceremonin för att visa respekt.

Denna dag har alla på sig sina sanuktröjor och flickorna ska ha byxor eller kjol som täcker knäna. Har ni inte några långa klädnader går det bra att ta med sig en sarong.

 

Ha underbar helg och en fin Alla Hjärtans dag! 

 

Önskar personalen på Sanuk