Veckobrev 4 – Huay Yang

Denna vecka har det som vanligt varit full aktivitet! Två grupper har varit på studiebesök i templet, där vi lämnade gåvor till munkarna. Gåvorna bestod av vatten, tvål, tandkräm och annat som munkarna behöver. I gengäld välsignades vi genom att de stänkte heligt vatten på oss. Innan tempelbesöket hade alla fått ta del av berättelsen om hur Siddharta blev Buddha.

På våra samlingar har den yngre gruppen haft massage. Alla satt i en ring och gav varandra massage på ryggen medan de lyssnade på Sanuksagan. På idrotten samarbetade eleverna runt vår fallskärm och fick efter lite övning bollen att studsa på den. Det blev även lite Miniröris innan poolen.

Eleverna i den äldre gruppen gjorde kortleksleken där de övade samarbete. De har även haft en härlig och avslappnande stund i form av mindfulness. I arbetet med RAR har de jobbat med respekt för sig själv i form av känslobarometern. Lilla aktuellt har de också tittat på och diskuterat vad som hänt. Ett viktigt inslag på SO:n. På idrotten har det tränats olika varianter av simning, bröst, rygg och crawlning.

Alla på skolan har haft brandövning. Denna gång hade vi genomgång på hur vi ska göra om det börjar brinna. Monica signalerade med moppetutan och vi gick tillsamman till vår uppsamlingsplats där alla räknades in. Vi fick godkänt resultat!

På storsamlingen sjöng vi för två barn som slutade i Barnklubben. De fick även ett diplom. Barn och vuxna fick sedan ta del av redovisningar från fredagens besök på risodling samt tempelbesöket i tisdags. Även bilder fanns att beskåda från de båda besöken.

Denna vecka startar vi upp våra thaikurser som består av tre delar. Vi lär oss vanliga fraser, färger, veckodagar och frukter.

Några elever fick tillsammans med mrs Not göra thaitemat “Pom ma lai” som är en blomsterdekoration och som enligt buddismen bringar tur.

Vi avslutade veckan med att dansa både på samlingen och på avslutningen.

 

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan

https://svenskaskolanthailand.se/huay-yang-album-2019-2020

Förskola/Barnklubb

Den här veckan har det varit full aktivitet inne på förskolan-barnklubb. Legohörnan är en ständigt återkommande mötesplats, där byggs det och barnen resonerar sig fram till olika lösningar. I kökshörnan har det lagats mycket mat både till barn, dockor och nallar.

Vi har spelat många olika spel och det som har varit populärast den här veckan är lusenspelet, men vi har också spelat äggspelet och piratäventyret. Spela spel är ett utmärkt tillfälle då vi övar oss i turtagning, samspel och  samarbete.

Vi har målat, skapat och då har många toarullar fått nytt liv. En och annan pärlplatta har vi också hunnit med. Vi är ju tillsammans med F-klassen en hel del under dagen och de äldre inspirerar de yngre i arbetet med pärlplattor.

Vid lunchen fick vi gurka en dag och vi visste inte vad gurka heter på thai så vi fick titta på vår tavla och vi försöker nu komma ihåg att det heter täng gwaa.

Förskoleklass

Den här veckan har vi fortsatt att arbetat med vintern. Hur gör djuren på vintern? Vilka fåglar är flyttfåglar respektive stannfåglar? Då vi inte har några snöflingor att undersöka så har vi skapat egna med hjälp av pärlplattor. Lite pillrigt är det allt och både finmotoriken och öga- handkoordination tränas.

Vi har arbetat med två av vattnets former, fast och flytande. Vi frös in vatten och eleverna gav hypoteser om vad som skulle hända. När det blivit is så använde vi oss av beskrivande ord för att tala om hur den kändes. Hård, stickig, skön, len och kall var några av orden.

En måttstock har använts flitigt då en av  eleverna har arbetat med området längd, vikt och volym i matematik. Det intresserade oss alla och frågor som då dök upp och besvarades var, hur lång är jag? Hur många centimeter kortare är jag? Vem är längst/kortast? Jämförelseord som lång – längre – längst och kort – kortare – kortast fick avsluta veckans matematik.

Åk 1-3 Pedagog – Berit

Nu känns det verkligen att alla har kommit in i sina arbeten, och det har varit full aktivitet. Vi har tillsammans jobbat med faktatexter och på matten har vi övat tiokompisar, udda och jämna tal, fler och färre, tvillingar och geometriska figurer. Dessa begrepp kommer vi att återkomma till.

Denna vecka har vi introducerat GOTW. Eleverna får en ledtråd till veckans presentation, som de ska försöka klura ut. Veckans ämne presenteras sedan i form av en powerpoint. Ledtråden denna vecka var “Lavatopp”

Våra kroppsdelar har vi också övat och så läser vi naturligtvis varje dag.

Åk 3-5 Pedagog – Amanda

Vi har haft en händelserik vecka! Den har präglats mycket av de uppskattade studiebesök som eleverna har gjort. De barn som i fredags var på risodlingen fick, väl tillbaka på skolan, skriva och berätta om vad de lärt sig i sina Thailandsböcker.  De barn som var på tempelbesök fick inför besöket höra historien om hur Siddharta blev Buddha och sedan skriva en text om detta utifrån nyckelord. Efter besöket skrev de en återberättande text om det de varit med om. Vi pratade mycket om olika tidsord man kan använda för att undvika att börja meningarna med “sen…”. I svenskan har vi även övat på muntlig framställning, då flera av eleverna presenterade sina studiebesök inför hela skolan på torsdagens storsamling.

På matematiken har vi arbetat med multiplikation, division, volym och flera andra områden. Några elever har gjort diagnoser denna veckan. Många elever i gruppen håller just nu på att arbeta med forntiden i SO:n. Vi ser på film, läser texter och diskuterar frågor kopplat till området.

Åk 5-8 Pedagog – Sanna

I gruppen fortsätter det att vara hög arbetsmoral, alla jobbar på med sina uppgifter och egna planeringar. Vi väljer platser där vi jobbar bäst, i klassrummet eller ute på terassen. Ett intresse har väckts för Anne Franks dagbok och flera elever läser den och skriver faktatexter

Flera elever har gjort diagnoser i matten och det är mycket glosförhör i både spanska, engelska och tyska med fina resultat. Vi har tränat koordinatsystem på matten genom att spela sänka skepp. När vi har en stund över leker vi “Närmast 1000”, en mattelek som tränar både huvudräkning och uppställning.

Nästa vecka

Idrott

Förskolan, barnklubb, F-klass och Berits grupp har idrott på onsdag på stranden.

Amandas och Sannas grupper har idrott på torsdag på stranden.

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.

Thaitema

Kinesiska nyåret- uppmärksammar vi på måndag på skolan. Det kinesiska nyåret faller in lördag ( men festligheterna börjar redan på fredag) den 25 januari och firas i Thailand. Vi lämnar grisens år och går in i råttans år.

Thaiboxning – på tisdag för de elever som är återvändare och som går hos oss hela denna säsong. Denna dag så kommer eleverna klädda i idrottskläder på morgonen och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn i solkräm och ha med vattenflaska. Inga gymnastikskor behövs denna dag. Ha med badkläder, handduk eller sarong. Eleverna som det gäller för har fått en lapp om detta med sig hem på fredag vecka 4, är ni osäkra på om det gäller ert barn eller inte, fråga då ert barns pedagog.

torsdag önskar vi att alla har på sig sina sanuktröjor. De som har idrott har på sig sina vanliga idrottskläder men när de byter om efter idrotten så tar alla på sig sina sanuktröjor.

Studiedag

Fredag den 31 januari är skolan stängd på grund av studie- och planeringsdag. 

 

Trevlig helg!

 

Önskar personalen på Sanuk