Veckobrev 20 – Hua Hin
På våra online-lektioner som vi alla har tillsammans varje dag har vi gått igenom hur man bygger upp en berättande text med styckeindelning, talstreck och dialoger, varierande anföringsverb och skiljetecken. Det är klurigt att skilja på berättarrösten i en berättelse och det personerna som berättelsen säger. Nu har vi påbörjat berättelser som handlar om oss som vikingahövdingar. Vi ska skriva i jagform och berättelsen ska bestå av fyra kapitel med illustrationer till.
Vi har också haft två föreläsningar. Den första handlade om reningsverk och vattnets kretslopp och den andra föreläsningen handlade kolets kretslopp: fotosyntes, förbränning och näringskedjor. Vi gick också igenom vad en atom är för något och vad den består av.
Den sista online-lektionen höll åk 4 och 5 i. De läste upp sina första utkast av sina vikingaberättelser och vi som hade ritat färdigt våra vikingabyar visade upp dem.
Förskoleklass
Som vanligt har vi arbetat med Vector en gång om dagen och fortsatt att lyssna på Nelly rapp. I matematiken har vi kommit in på enklare addition med siffror och för att få inspiration har vi tittat på Livet i mattelandet. I svenska har vi läst enklare texter och arbetat med läsförståelse genom att svara skriftligt med text och ritat.
Vi har tittat på Sagomattan för att få inspiration till att hitta på egna sagor. Vi har lyssnat på en beskrivning om oss själva som hövdingar och därefter hittat på en saga som handlar om det och även ritat vår saga med hjälp av en tankekarta. Vi har också ritat vår egen vikingaby. I svenska har vi även jobbat med lägesord och berättat och ritat om ett av våra favoritgossedjur.
I NO har vi läst och svarat på frågor om den svenska våret.
Pysslat har vi förstås gjort i vår minipysselbok.
Åk 3-5
I matematiken har vi arbetat med division, de yngre eleverna med jämna tal med de äldre har arbetat med division med rest. I svenska har vi arbetat med läsförståelse där biologi är integrerat, faktatexter om näringskedjor och ekosystem. Vi arbetar också med grammatik i faktatexterna då vi plockar ut ordklasser, övar på sambandsord och anföringsverb. Vi läser skönlitterära böcker en stund varje dag, vilket är viktigt för att åka vår språkliga medvetenhet och ordförståelse.
I engelska har vi arbetat med blandade uppgifter i våra engelskaböcker och tränat på glosor.
I geografi har vi haft ett prov på Sveriges landskap och läst om Sveriges vatten och hur vi ska hålla det rent. Vi har även fördjupat oss i årstiden våren och läst om svenska träd.
Vi har fortsatt att lyssna på Hamnskiftarens resa. Den är spännande samtidigt som vi lär oss om landskapen.
Tips på rörelseaktiviteter
Träna hemma- bli starkare
https://www.youtube.com/watch?v=AlPMhqvfmw4
Dansa Pausa- mellan arbetspassen
https://www.youtube.com/watch?v=PEYQQLcOZiM
Avslappning – chilla, rörelsesaga i djungeln
https://www.youtube.com/watch?v=zA_HYXBUwP0
Nästa vecka
Zoom-schema över onlinelektioner
Måndag den 18 maj klockan 13.00
Kroppen- föreläsning
Tisdag den 19 maj klockan 13.00
Näringskedjor och ekosystem- föreläsning
Onsdag den 20 maj klockan 13.00
Åk 3 läser upp sina berättelser och visar sina vikingabyar
Torsdagen 21 maj klockan 13.00
Begrepps/ord test
Ha en riktigt fin helg så ses vi på måndag igen mellan 08.30-09.30!
Önskar personalen på Sanuk