Veckobrev 7 – Hua Hin

Vilken härlig aktivitet det har varit den här veckan. Eleverna är utspridda på hela skolan och arbetar med sina uppgifter, det är en härlig energi som smittar av sig.

Under idrottspassen i de olika grupperna har vi gjort ”bottle flip”-stafett, styrkepass, bollsporter, kullekar och evighetsstafett.

På torsdagens storsamling hade skolan bjudit in zumbainstruktörer som höll ett svettigt och otroligt roligt pass för oss alla. Eftersom det också var alla hjärtans dag så fick alla elever skriva ett ord som är positivt för dem och sätta upp i vårt träd på skolan.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2018-2019/

Förskola

Eftersom det har varit alla hjärtans dag under veckan så har vi uppmärksammat det genom att prata om olika känslor. Vi har bland annat sett på film om att trösta sin kompis och att säga förlåt när det hänt något knasigt.

Genom boken om ”Liten” har vi också samtalat om att alla kan bråka ibland och att det då är viktigt att berätta för någon om man känner sig ledsen, arg eller ensam.

Vi vill genom detta ”…uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation.” Lpfö 98 (rev. 2010)

Vi har också skapat hjärtan på olika sätt och tränat på att skriva bokstäver.

F-1

Mönster, mönster, mönster! Vi i F-1:an har upptäckt att det finns mönster överallt i vår omgivning. Under veckan har vi tränat på att följa mönster och att skapa egna mönster. Vi har byggt mönster med Lego och med “plus-plus”. Vi har lyssnat på berättelsen om Kejsaren i Kina som hade en bricka som gick sönder i sju bitar som man sedan kunde skapa oändligt många olika figurer av – Tangram.

Vi har också skapat fantastiska “mönsterkonstverk” i oljepastell där utmaningen var att bara använda två färger och att de färgerna inte fick ligga intill varandra.

Naturligtvis har vi också uppmärksammat alla hjärtans dag med pyssel och berättelsen om den modiga prästen Valentin i Rom.

År 1-3

Vi startade upp ett temaarbete om kroppen till barnens förtjusning denna vecka. Vi har sett på filmer och läst texter om kroppsdelar, om hud och hår och om skelett, muskler och leder. Vi har testat om vi har starka lårmuskler genom att stå i 90 grader så länge vi orkade. 7 minuter blev rekordet. Många vill försöka slå detta så nästa vecka fortsätter vi med utmaningen. Alla barn har många historier att berätta om olika olyckor eller skador på sig själva eller någon de känner. En av alla frågor som kom var: Vad gör man med en amputerad kroppsdel? Inte kan man väl slänga den i papperskorgen? Barnen tog reda på att amputerade kroppsdelar bränns.

Matematiktävlingen 10monkeys har dragit igång och vi i klassen är med och tävlar. Alla har fått varsitt konto och spelar för fullt och tycker det är väldigt roligt.

År 3-6

Den här veckan har vi arbetat vidare med våra planeringar. Vi har försökt komma vidare med våra romanprojekt och eleverna har arbetat vidare i sina matematikböcker. Många som arbetar med tid nu. I SO arbetar eleverna med kartor där några ska kunna svenska landskapen och andra länder och städer i Europa. De får gårna gå in på www.seterra.com och träna vidare i geografispel. Där finns även fler delar man kan lära sig, till exempel älvar och sjöar. Åk tre har börjat arbeta med kroppen.

År 4-8

Den här veckan är sorgligt nog vår sista vecka tillsammans för många. Vi har haft många avtackningar. Som tur är är vi några kvar nästa vecka.

Vi har under 3 veckor jobbat med Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar, Respekt för sig själv (RAR) med tema miljö. Där har vi funderat kring våra åsikter ur ett miljöperspektiv. Vi har tyckt till, tränat på att stå för vår åsikt, att argumentera för det vi tycker och att lyssna på vad andra tycker.

På vår talking english-lektion tränade vi på att ställa frågor. Vi intervjuade varandra och avslutade med att försöka hitta saker vi har gemensamt.

Som vanligt jobbar vi också på med våra egna planeringar där alla gör en massa olika saker. Den här veckan har vi diskuterat vilka olika järnmalm det finns, hur man seriekopplar lampor, vad direkt objekt och indirekt objekt är, hur man hittar i en kartbok, sannolikhetslära och varför det alltid är +4 grader längst ner i Vättern.

År 6-9

Denna vecka är ju näst sista veckan för några av eleverna och det betyder att de måste bli klara med sina arbetsuppgifter innan de åker hem till Sverige. Därför jobbar många inför prov och flera skriver också prov i flera olika ämnen. I SO handlar det om islam, industriella revolutionen och första världskriget, i franska handlar det om ordklasser som adjektiv och adverb, m m…

De som inte har prov har stora uppsatser och arbeten som måste skrivas, i allt från diktanalys från Barockperioden, till lagar och samhällen i SO och Sapmikulturen i svenska.

Idrott

Orninas och Jessicas grupper plus Ingrids 1:or- Måndag och onsdag

Salimas och Jennies grupper – Tisdag och torsdag

Förskolan/ Ingrids grupp – Fredag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Pop kan mai wan Jan!

Önskar personalen på Sanuk