Veckobrev 5 – Hua Hin

Veckan började som oftast i avslappningens tecken. Indelade i våra grupper gjorde vi yoga-dansstopp, yinyoga och penselmassage. Grupperna har också arbetat med Sanuks värdegrund RAR, Respekt för andra, Ansvar för sina handlingar och Respekt för sig själv. Genom att prata, lyssna, leka och diskutera tillsammans på olika sätt vill vi skapa en gemensam grund för trygghet och genom det se till att alla på skolan trivs och utvecklas.

På veckans idrottslektioner har vi gjort allt från hinderbana, dans, bollsporter och kortleksstafett.

Då vi på skolan hade bjudit in buddistiska munkar på torsdagen så blev storsamlingen annorlunda den här veckan. I Thailand är det vanligt att man bjuder hem munkar när man exempelvis byggt eller köpt ett nytt hus eller öppnat en ny verksamhet. Denna välsignelse ska bringa tur och hålla onda andar borta.

De skolelever som har haft “thaikurser” i några veckor hade sin sista lektion i torsdags.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2018-2019/

Förskola/Barnklubb

Vi väljer att arbeta tematiskt med barnen för att det är ett arbetssätt där vi får med en allsidig inlärning och vi använder alla våra sinnen. I de olika teman vi arbetar med finns alltid en koppling till förskolans läroplan. Genom att erbjuda en variation av arbetssätt vill vi skapa en lustfylld inlärning så att det är lättare för barnen att utveckla sitt språk, sitt matematiska tänkande och sin estetiska förmåga.

Vi visar upp vår fruktshow på storsamlingen vecka 6. Välkomna!

År F-1

Veckans bokstav har varit bokstaven D. Därför gjorde vi Drakar av papptallrikar och silkespapper på vår skapandetid i tisdags. Drakarna pryder nu väggen i vårt klassrum om ni vill komma och titta. Vi har också arbetat med namnen på de vanligaste frukterna på thailändska. Nu kan kanske barnen själva kan beställa den frukt de vill ha. Vår nya högläsningsbok är “Sandvargen och hela härligheten”. I boken funderar Zackarina och hennes fantasivän Sandvargen över livets alla små och stora frågor. Bra diskussionsbok!

År 1-3

I veckan har vi lagt mycket krut på matematiken. Vi jobbar med olika saker, men gemensamt har vi alla arbetat med bråk. Det är alltid lite lurigt. Vad är störst? En fjärdedel eller en tredjedel? Eleverna gissade fjärdedel eftersom 4 är större än 3. När jag sedan ritade upp pizzor på tavlan i tredjedelar och fjärdedelar, ville alla ha en tredjedel eftersom den var störst.

Vi har varje dag högläsning och eleverna älskar dessa stunder. Vi sitter oftast ute i skuggan på en filt och just nu läser vi “Farligt möte” ur DalslandsDeckarna-serien. Den är så spännande och eleverna vill inte sluta lyssna. Så härligt.

År 3-6

Den här veckan har vi arbetat vidare med geografi och kartan om Sverige och om Norden. Vi har läst om syror och baser i kemi och så har vi fortsatt lära oss om forntiden. I matematiken har det handlat en del om de fyra räknesätten och hur man  bland annat gör kort division. Vi har även fortsatt skriva i våra romaner och lyssnat på boken Matilda.

År 4-8

På engelskan den här veckan spelade vi teater. I olika grupper fick de göra sina egna teatrar som handlade om “at the doctor”, “at the pet shop” och “at the restaurant”. Reglerna är enkla. Alla måste prata engelska 🙂

I övrigt har vi fortsatt att jobba på med en massa olika saker. Likheter och olikheter mellan Nordens språk, vad en jättemolekyl är, olika blodsjukdomar, vem heliga Birgitta var m.m.

Några räknar omkrets och area på olika geometriska figurer, medan andra förkortar bråk på matten.

År 6-9

Vi fortsätter jobba med våra olika planeringar som har denna vecka innefattat jobb i matematik, NO, bild, svenska och moderna språk.

Vi lär oss om sex och samlevnad, och sexuellt överförbara sjukdomar i biologi, samt om tryck och massa i fysik.

I moderna språk jobbar vi med olika teman, kroppsdelar och besök hos läkaren, djur, färger och i grammatik övar vi på adjektiv och adverb.

Några elever har ritat fina rum i perspektiv, med hjälp av en teknik som kallas frontperspektiv.

Slutligen, i svenska så jobbar vi med diktanalys.

Nästa Vecka

Idrott

Orninas och Jessicas grupper- Onsdag

Salimas och Jennies grupper – Torsdag

Förskolan/ F-klass – Fredag

Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med en fylld vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong

Thaitema

Vi ska uppmärksamma det kinesiska nyåret som firas i Thailand på tisdag.

Salimas och Jennies grupper ska på Yoga på torsdag.

Ha en riktigt skön långhelg!

Önskar personalen på Sanuk