Veckobrev 4 – Hua Hin

De elever som började vecka 2 i Jennie och Salimas grupper var iväg till ett vackert tempel i Sai noi under veckan. De fick se vackra statyer på olika buddhistiska symboler och Buddha. De mötte både buddhistiska munkar och nunnor. I templet tände de tre rökelser, en för Buddha, en för de döda och en för munkarna, därefter blev alla välsignade av en munk genom att han stänkte heligt vatten på dem. Som gåva fick alla elever ett snöre runt handleden och en ring som ska ge tur.

På de skilda morgonsamlingarna har vi arbetat med olika sorters massage och samarbetsövningar. Såsom “vända mattan”, “alla på stolarna” och “intervjun”.

På storsamlingen i torsdags var det dags att tacka av två elever och sedan tränade vi på samarbete tillsammans med föräldrarna. Gräsmattan var fylld med rockringar och musiken var igång. När musiken tystnade skulle alla få plats i rockringarna, och det blev färre och färre ringar under tidens gång.

På idrotten den här veckan har förskolan, F1, Jessicas och Orninas grupper fått pröva på Yoga på yogastudion Shakti.

Ordet Yoga betyder Balans och kommer från sanskrit. Utövandet av yoga går mycket långt tillbaka i tiden. I arkeologiska utgrävningar har man hittat fynd som gör att man kan datera yogan åtminstone 4-5.000 år tillbaka. Många menar att yogan är ännu äldre än så. I dag så utövas yoga av flera hundra miljoner människor runt om i hela världen. Yoga handlar om att finna och bibehålla balans mellan kropp, sinne och själ!

Vi har på idrotten också hunnit med olika bollsporter, livräddning och hjärt- och lungövning.

Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2018-2019/

Förskola/Barnklubb

Vi har fortsatt med vårt frukttema den här veckan. Vi tränar på våra fruktsånger och fruktramsor på thailändska, svenska och teckenspråk. Barnen vill gärna också prata om frukterna på engelska.

Alla har fått färglägga sin favoritfrukt och tillsammans har vi gjort ett stapeldiagram med duploklossar för att ta reda på vilken frukt som är mest populär. Fråga gärna era barn hemma. Den här gången valde vi ut tre frukter, men barnen ville gärna göra det igen med nya frukter.

Fantasin har flödat i barnens lekar, de har bland annat med hjälp av kapplastavar format bokstäver och skrivit sina namn.

År F-1

Vi har arbetat med geometriska former, deras namn och hur många sidor och eventuella hörn formerna har. Alla har också skapat egna former av bland annat garn, piprensare, träpinnar, pärlor och sugrör.

Vår kapitelbok “Zigge med Zäta” är nu färdigläst och nästa vecka börjar vi med en ny spännande bok. På tal om böcker så har vi börjat tala om vad man ska tänka på när man ska skriva en bok. Vi tittade på “Sagomattan” där vi fick många bra tips. Barnen blev mycket inspirerade och flera av dem har börjat rita och skriva egna böcker.

År 1-3

Vi i 1-3:an har arbetat med istiden denna vecka. Förutom att ha läst faktatexter, svarat på frågor och sett på film, har vi också tillverkat fina mammutar i 3D. Eleverna är fantastiskt duktiga och intresserade och kan nu mycket om istiden.

Veckans matteproblem handlade om en familj med många husdjur och vi räknade ut hur många ben familjen hade tillsammans och hur många olika djur de kunde ha. Efter att ha haft problemlösning en gång i veckan under 10 veckor, har nu eleverna utvecklat olika strategier för att lösa olika problem och de känner sig mycket säkrare på hur de ska gå tillväga. Kul att se utvecklingen hos eleverna.

År 3-6

Denna vecka har vi lärt oss om blandningar och lösningar i ämnet kemi. Eleverna har fått genomföra en systematisk undersökning och dokumentera sina resultat.

Eleverna fortsätter läsa om Sveriges och Nordens geografi samtidigt som några elever fortsätter läsa om forntiden. I matematik har vi pratat begrepp som term+term=summa, term-term=differens och vi har börjat träna på multiplikationsuppställningar. I svenskan fortsätter vi skriva, träna på ordklasser och stavningsregler.

År 4-8

Vi gör en massa olika spännande saker i vår grupp. Vi har gjort experiment med sockervatten. Idag har vi dessutom fått säga hej då till den första eleven i vår klass. I ämnet svenska har vi komparerat adjektiv och tränat inför nationella prov. Vi tränar en del på ekvationer och variablar som x och y. En del elever har haft multiplikationstest. På engelskan har vi tränat på att fråga frågor och beskriva ord.

År 6-9

I SO jobbar vi med judendomen, islam och med olika religioners syn på tid, ansvar och undergång. Eleverna lär sig om industriella revolutionen och den franska revolutionen.

I moderna språk har eleverna jobbat med språkliga strategier och med avsnittet “resor”.

Vi lär oss skriva noveller i svenska och i hemkunskap får eleverna lära sig om budget, lån och familjens ekonomi.

Nästa Vecka

Idrott

Förskolan och F-1:an – Måndag

Salimas och Jennies grupper – Tisdag

Jessicas och Orninas grupper – Onsdag

Thaitema

På torsdagens storsamling kommer det munkar på besök och ska ha en välsignelseceremoni på skolan. Munkarna kommer ca 09.00 och då är ni föräldrar varmt välkomna för att få vara med om denna speciella upplevelse. Vi ordnar fika i hus 2, 08.30 i väntan på att munkarna kommer.

När vi träffar munkar så har vi byxor eller kjol som täcker knäna och en tröja som täcker axlarna. Undvik att ha oranga kläder på er då det är munkarnas färg.

I Thailand är det vanligt att man bjuder hem munkar när man byggt eller köpt ett nytt hus, öppnat en ny verksamhet etc och få denna välsignad för tur och för att hålla onda andar borta.

Påminnelse om information på hemsidan, planeringsdag fredag den 1 februari – skolan är stängd!

Ha en underbar helg!

Önskar personalen på Sanu