Veckobrev 3 – Hua Hin
Alla grupper startade med skön avslappning på måndag morgon. Det var allt från penselmassage, massagesaga och muskulär avslappning.
Vi fortsätter lära känna varandra genom samarbetsövningar, på detta sätt vill vi skapa en gemenskap och glädje tillsammans här på Sanuk.
På torsdagens storsamling lekte vi amöba eller evolutionsleken. Leken går ut på att man ska ta sig upp i evolutionsstegen från amöba till robot genom att gör sten, sax, påse med varandra.
På idrottspassen har vi lekt olika kullekar, spelat både fotboll, innebandy och beachvolleyboll. De yngre eleverna har dansat och rört på kroppen till “Röris”.
Under veckan har vi också hunnit med en brandövning som gick jättebra. Eleverna tog sig lugnt till vår uppsamlingsplats och väntade in bekräftelse på att vi kunde gå tillbaka till skolan.
De nya barnen i förskolan och F-1an åkte tuk-tuk till templet Wat Tham Khao Tao. Vi fick tända rökelser som vi placerade framför en Buddhastaty och vi hängde Pom ma lai på statyn. Efter det träffade vi en munk som välsignade oss genom att stänka vatten på oss. Alla fick varsitt armband innan vi vandrade vidare på tempelområdet. Vi hann också titta på spännande saker i muséet, t.ex. ett krokodilskelett.
Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/ Svenska Skolan Thailand och på hemsidan https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2018-2019/
Förskola/Barnklubb
Vi på förskolan och barnklubben har startat upp ett frukttema. Vi lär oss frukterna på thailändska, engelska och teckenspråk genom sånger, ramsor och bilder. I vårt frukttema kommer vi få in både matematik, rörelse, drama, kultur, språk och kommunikation. På storsamlingen vecka 6 kommer vi avsluta temat med en fruktshow för er föräldrar.
År F-1
Förskoleklassbarnen har fokuserat på siffran 1 och bokstaven M den här veckan. Visste ni förresten att man kan rita en cykel med M som “ram”? Om inte får ni gärna komma in till oss och titta på cyklarna som alla F-1or skapat! Våra ettor satsar på att nöta in 10-kompisarna bland annat genom mattespel och sång. Tillsammans har vi pyntat vårt klassrum med vackra mandalasmålningar och sjungit bokstavs- och räknesånger.
År 1-3
Vi har fokuserat på sagoskrivande denna vecka. Vi började med att titta på ett avsnitt av sagomattan där vi fick följa med programledaren Markus till en skola där han tillsammans med fyra barn skrev en saga med röd tråd. En inledning, ett problem, en hjälpare, en lösning och ett avslut. Efter programmet var eleverna taggade och har ägnat nästan hela veckan åt att skriva på sina egna sagor med hjälp av dessa fem punkter.
År 3-6
Vi har i svenska tränat på att stava. Vi har lärt oss att efter en kort vokal kommer oftast två konsonanter och vi har försökt använda oss av våra kunskaper när vi skriver i svenska.
Vi har även satt igång med geografi. Eleverna kommer att träna på begrepp för ämnet, lära sig om kartor och om hur människor lever. I åk 3 fortsätter vi läsa om fortiden som vi började innan jul, men nu ska eleverna också börja läsa om järnåldern och bronsåldern. I matematik har eleverna arbetat med positionssystemet, längd- och viktomvandlingar samt koordinatsystem. Vi har även pratat om hur additionsalgoritmen fungerar samt spelat matematikspel och tränat strategier.
År 4-8
Vi kör på i full fart i vår klass. Första veckans planeringar börjar gå mot sitt slut och en del har redan hunnit färdigt. Då kan man lyxa på fredagen med att göra något valfritt som till exempel bilduppgifter.
Varje onsdag har vi engelska tillsammans alla 4-5:or, medan de övriga har moderna språk. Då passar vi på att träna den muntliga delen. Den här onsdagen repeterade vi klockan.
Det är härligt att alla läser olika, vi kan hjälpa varandra och lära av varandra. Vissa jobbar med judendom, andra med ljud/ljus, atomer, vasatiden, människokroppen, tsunamis bl a.
Varje dag har vi 10-15 min läsning. Det kan vara engelska skönlitterära böcker, faktatexter eller en spännande bok på svenska.
År 6-9
Nu är skolarbetet i full gång och alla jobbar på jättebra. I språk lär vi oss nya ord, att kommunicera samt tränar på hörförståelsen. Det skrivs bland annat faktatexter om spansktalande länder. Vi kommer fortsätta med att fokusera lite extra på engelskan och moderna språken måndagar och onsdagar, så att eleverna hinner ha ett sammanhängande arbetspass för att hinna göra klart sina uppgifter.
I matematik jobbar flera av oss med ekvationer. I historia lär vi oss om den industriella revolutionen, om den svenska utvandringen till USA och om nationalism.
I kemi läser vi om syror, baser och om farliga kemikalier.
Några elever skriver uppsatser om judendomen i religion.
Nästa vecka
Idrott
Ornina och Jessicas grupper
Måndag och onsdag
Salimas och Jennies grupper
Torsdag
Förskolan och Ingrids grupp
Tisdag och fredag
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong
Thaitema
Yoga- Orninas och Jessicas grupper åker iväg på onsdag på idrotten och har Yoga
Yoga – Förskolan och Ingrids grupper åker iväg på tisdag och har Yoga
Tempelbesök – Salimas och Jennies grupper åker iväg på tisdag (de som började vecka 2)
De som ska till tempel har på sig sina sanuktröjor och flickorna har på sig en kjol eller byxor som täcker knäna. Har ni inte långa klädnader går det bra att ha med er en sarong istället.
Påminnelse om information på hemsidan, planeringsdag fredag den 1 februari – skolan är stängd!
Ha en trevlig helg!
Önskar personalen på Sanuk