Veckobrev 19 – Hua Hin
I tisdags åkte hela skolan iväg på en heldagsutflykt till fladdermusgrottan Lub Lae Cave. Vi åkte gemensam minibuss och tuktuk dit. Grottan bjöd på fladdermöss, stalaktiter och stalagmiter. Vi åt också lunch i naturen och passade på att titta på ananas- och gummiodlingar på vägen tillbaka.
Veckan har sedan präglats av studiebesöket genom att eleverna har forskat vidare i olika ämnen kring grottan. Även genom att förbereda sig inför redovisningen till storsamlingen.
På idrottspasset den här veckan blev det ett svettigt aerobicspass där vi tränade igenom hela kroppen.
Inför den stundande skolavslutningen har vi i veckan också övat på några sånger om sommaren.
Bilder från verksamheten hittar ni genom att gilla oss på Facebook/Svenska Skolan Thailand och på hemsidan https://svenskaskolanthailand.se/hua-hin-album-2018-2019/
Förskola/Förskoleklass
Vi avslutar vårt tema om rymden genom att titta på filmer om veckodagarna. Filmerna heter Gudar och badkar och finns på www.ur.se
För att skapa en förståelse kring tidsperspektivet så har vi nu gått igenom både månader och år och vi avslutar detta genom att prata om årstiden sommaren.
Ett bra sätt att starta upp ett nytt projekt tillsammans med barnen är att sätta sig ner och göra en gemensam tankekarta. På detta sätt är det barnens tankar som skapar en grund att arbeta utifrån. Barnen kan sedan förmedla sina tankar och förförståelse genom att klippa ut bilder som de associerar med årstiden.
År 1-3
Vi har nu blivit färdiga med rymdraketerna. Utsidan är designad och insidans alla rum och tillhörigheter är klara. I samband med att se till att det finns vatten på rymdskeppen har vi gått igenom vattnets kretslopp och för att vi ska kunna få syre har eleverna satt in växthus i rymdraketerna. I och med det har de lärt sig om fotosyntesen. För att rena vattnet i rymdskeppen har vi också lärt oss om hur reningsverk fungerar. Nu kan vi ta oss ut i rymden för att leta vidare efter rymdvarelsens A:s hem. Vi har fortfarande inte funnit en rymdkropp som har en ocean som är täckt av is, någon som kan komma med förslag?
I So har vi haft genomgång om stenåldern både jägar- och samlarsamhället och om bondesamhället.
I svenska har vi fokuserat på läsförståelse i veckan och i engelska den muntliga delen och ordförståelse.
Flera har blivit klara med sina matematikböcker nu och få en del extrauppgifter. Multiplikationstabellerna 2-5 är alltid bra att repetera hemma!
År 4-8
Denna vecka har vi fortsatt jobba med geografi, de olika landskapen i Sverige och fått lära oss mer om Danmarks natur och befolkning. Vi har även läst och skrivit om hållbar utveckling, ländernas fotavtryck på jorden och hur man bli en bättre konsument.
I svenska tränar vi på att skriva instruerande- och faktatexter. Vi jobbar även med ordklasser och stavning. Vi läser och lär oss mer om litteraturhistoria och olika författare som markerat olika tidsepoker med sina verk.
Vi tränar multiplikationstabeller och lär oss om potenser i matematik.
Nästa vecka
Idrott
Alla har idrott på tisdag och torsdag.
Dagen vi har idrott så kommer alla barn till skolan i träningskläder och har med sig vanliga kläder som ombyte. Smörj in era barn med solkräm på morgonen, skicka med vattenflaska, gymnastikskor, badkläder och handduk/sarong.
Pop kan mai wan Jan!
Önskar personalen på Sanuk