Familjen Frode -23/24
De två stora skillnaderna mot hemma är:
– daglig kontakt med läraren, i person om man så önskar
– en liten grupp där pedagogen hinner se varje elevs behov såsom skollagen säger men i verkligheten inte hinns med i svensk skola.
Vi har varit på Koh Lanta för femte gången. Två säsonger med hela familjen då pappa jobbade på Sanuk och barnen gick på förskola och lågstadiet. Jag har nu varit här för tredje gången med ett av mina barn. Två år med sonen och i år med dottern.
Det självförtroende de fått är fantastiskt. Tiden till arbete i sin egen takt och utifrån sin dagsform har betytt så mycket för deras skolgång.
Jag lämnar detta omdöme som förälder, men också som fritidspedagog och specialpedagog. Barnens far har som sagt arbetat på Sanuk två säsonger som lärare och i Sverige i femton år. Han säger att man skulle drömma om att alla elever i svensk skola fick de förutsättningar gällande pedagogtid, social träning och få växa i sig själv som man får på Sanuk.
Jag frågar mina barn varför de tycker om Sanuk:
– Barn ett; ” jag hinner med mycket jobb. Jag får göra massor andra roliga saker i skolan också. Jag känner mig glad. Jag kunde gå ut på skolgården när jag gick i tvåan och spela fotboll med högstadieeleverna. Alla är snälla.”
– Barn två; ”ja, det är ju ett annat land!”