Skip to content

Veckobrev 9 – Hua Hin

Veckobrev 9 – Hua Hin

Vilken thaiinspirerad vecka vi haft! Vi har fått instruktioner av Dedy om grunderna i thaidans här på skolan. Danser som dansas till fin musik vid högtidliga tillfällen i den thailändska kulturen. Vi fick lära oss att män och kvinnor har olika rörelser och dansar koncentrerat och smidigt. Det är minsann inte lätt att få rätt rörelse på handleder och fingrar. Dansen fick eleverna visa på storsamlingen för föräldrar och vi dansade alla tillsammans, vilket var väldigt roligt.

Denna vecka har vi besökt en thailändsk skola för att se hur de har det. Det är en fantastisk erfarenhet att få se hur det kan vara att vara elev i Thailand som man kan ha med i sitt minne för lång tid. Eleverna i åk 4-7 hade förberett väl valda frågor tillsammans som de ställde till elever och lärare på besöket.

Vi har tagit emot några nya barn så vi har haft olika namnlekar på morgonsamlingarna.

På idrotten har vi lekt fisknätet, skidskytten och haft stationsbingo. Alla har varit tillsammans från 3 år till 13 år och deltagit efter sin förmåga. Så roligt att se hur de kämpar och hjälper varandra. Det är dessutom så skönt att svalka sig i poolen efter idrotten.

F-3

Veckans bokstäver har varit H och T. Som vanligt har vi tittat på bokstavslandet och som vanligt var det lika uppskattat.

Skolbarnen har repeterat ordklasserna substantiv, verb och adjektiv. Det blev en del tokiga meningar som de fick illustrera till.

Veckans NO har varit lösningar och blandningar. Vi har lärt oss vad det är för skillnad på en blandning och en lösning. Barnen har fått undersöka vad som löser sig i vatten och vad som inte löser sig. Vi har också undersökt hur man kan separera en lösning och en blandning. Ett experiment pågår fortfarande uti i trädgården. En saltlösning står i solen och ska avdunsta för att vi ska få tillbaka saltet. Frågan är hur lång tid det tar för vattnet att avdunsta? Det hade vi många olika hypoteser om.

Åk 4-7

I både och Annas och Lottas grupp har eleverna arbetat flitigt med sina individuella planeringar. De är verkligen ansvarsfulla och målinriktade! I grupperna är det lite olika områden som det arbetas kring, bland annat: Sveriges landskap, medeltiden, bildprojekt med inspiration från Picasso och djuren på vintern i Sverige.

Övrigt

På idrotten på tisdag ska vi åka till stranden. Viktigt att man har riktiga idrottsskor på fötterna.

Trevlig helg!

Pedagogerna på Sanuk