Veckobrev 7 – Koh Lanta

Det kinesiska nyåret har firats. På storsamlingen fick vi träffa på de olika djuren som enligt sägen deltog i en tävling för att få tilldelat sig ett  år. Det var en söt kanin, en råtta, en häst, en oxe, en get, en orm, en tupp, en kanin, en tiger, en drake, en hund och en gris som besökte oss och tävlade för att komma först.  Vilket år är du född i?
Vi har denna vecka firat Alla Hjärtans Dag. Elever och pedagoger iklädda rött och rosa ställde upp i en hjärtform och skickade en hälsning till våra nära och kära. Kärlek till alla!
Facebook
Ni som har facebook vet väl om att vi har en facebooksida? ”Gilla” oss gärna, så att du inte missar alla fina bilder, nyheter och andra händelser på skolan.
Kom ihåg
Vi påminner även alla långtidselever att de har februarilov vecka 8.
Glöm inte att skicka ett SMS till skolan om ert barn blivit sjukt. Telefonnummer till skolan 08-444 37 566 och till förskolan 08-728 49 877.
Thailandstema: Smycken
Som thailandstema denna vecka tillverkades smycken. Det var armband som var i fokus. Det träddes pärlor, knöts makramé och flätades. Med gott samarbete och med hjälp av spikar islagna i träbitar hölls trådarna på plats medans eleverna jobbade. Det var nöjda och stolta elever som gärna visade upp sina alster. Kanske blev det också några ”Alla hjärtansdag presenter.”
Barnklubb
Den här veckan har vi haft värdegrunden i fokus . Vi har arbetat lite extra med skolans ledord RAR, det ska genomsyra allt vi gör på Sanuk och kommer ifrån Dalai Lamas ”the three R”. Respekt för andra, Ansvar för mina handlingar och Respekt för mig själv. Vi har pratat kring de olika bokstävernas betydelse, lekt lekar
som främjar samarbete, haft kompismassage, läst många böcker som berör ämnet om hur man är en bra kompis och avslutat med en härlig Alla Hjärtans dag där det delades ut en massa kramar och små kort med hjärtan! Veckans nya sånger har varit: ”Tänk att du är du”, ” Du är så fin” och ”Du är min bästa kompis”. Vi
har även hunnit med att bada i vår pool, ha mini-röris och göra utflykt till stranden
Förskola
Precis som på barnklubben har vi denna vecka pratat extra mycket om våra värdeord. Vi har dels haft diskussioner i våra grupper, men vi personal har även haft rollspel för barnen – för att göra orden mer konkreta. Detta passar ju extra bra att prata om just denna vecka! Alla hjärtans dag är även anledning till att det tillverkats mycket “hjärtligt” denna vecka; askar, kort, gips- och trähjärtan – alla mycket fantasifulla och vackra!
Ett tempelbesök tyckte vi också var passande denna veckan. Därför tog vi våra båda förskolegrupper direkt efter vår storsamling och drog iväg till ett tempel utanför Saladan, I templet fick vi träffa munkar och överlämna gåvor vi hade med oss. Vi fick även ta emot gåvor av dem. Inte alla får vara med om något sådant!
Förskoleklass
Den här veckan har vi haft vår kompisvecka. Vi började veckan med att dela ut “en hemligkompis”. Den hemliga kompisen ska man vara extra snäll och vänlig emot. På onsdagen avslöjade vi vilken som varit barnens hemliga kompis. En del kunde gissa/ veta vilken det var, för att det hade märkts på ett bra sätt. En
del sa att det var svårt att veta för alla hade varit så snälla.
Vi har även gjort en massa samarbetsövningar bl.a. på idrotten byggde vi sandslott i olika grupper. En del hade svårt för samarbetet i början men med lite hjälp och struktur blev det bra. Det var många fina slott och  vallgravar som byggdes. Vi avslutade idrottstimmen med en slottsvandring då gruppen fick berätta om sitt
slott och sina erfarenheter av byggandet. Vi har även gjort kompismassage, nya kompislekar och sjungit kompissånger. I matematik har vi jobbat med former och barnen har gjort en rymdraket av olika former. Det
ni kan prata lite extra om hemma är kvadrat och rektangel för det är svårt. Under thaitemat pratade vi om skillnader mellan Thailand, Sverige och Danmark. Vad är lika och vad är olika. När vi hade yoga var barnen otroligt koncentrerade de andades helt rätt i de olika rörelserna. Alla var fokuserade på sig själva och rörelserna. Vi avslutade med att göra en danssaga, då åkte vi upp i rymden och besökte olika planeter.
Skolarbete år 1-3
Arbetet med de egna planeringarna går vidare. Det räknas, skrivs och läses för fullt. Helårselevernas luftarbete går vidare och är inne på sin sista vecka. Det experimenteras för fullt. Vi undersöker luftens egenskaper och ser här skillnaden på varm och kall luft. Vi ser att luft tar plats och att det är något. Det är så kul att se alla nyfikna undrande elever som bara vill veta mer.
På engelskan har vi haft olika konversationsgrupper. Denna vecka har shopping varit i fokus. Det har lekts affär, handlats, prutats och konverserats. Vi har tränat vår förmåga att hitta strategier för att göra oss förstådda. Det är så underbart att se och lyssna på alla modiga elever som verkligen försöker. De allra yngsta
har pratat om färger. Vi har tränat på att be om en färg och på att tacka riktigt artigt. Uppmuntra gärna till mer engelska på fritiden, ta tillfällen i akt och låt era barn prata i affärer och på restauranger.
Skolarbete år 4-6
Vi arbetar fortfarande med personbeskrivningar i romanen Huset. Det är härligt att se hur eleverna utvecklar varje kapitel som blir längre och längre för varje vecka. Några elever har börjat läsa upp för kamraterna i gruppen. Vi arbetar fortfarande med världsreligionerna och den här veckan har hinduismen stått på
schemat. Vilka nyfikna elever vi har på skolan som undrar och vill lära mer.
Ett spännande grupparbete pågår just nu kring demokrati. Det har varit härligt att lyssna till elevernas diskussioner kring vem som ska göra vad. Är majoritetsbeslut alltid demokratiska? Ska vi kompromissa? Arbetet kommer att avslutas med en redovisning där det ska bli roligt att höra hur alla beslut har fattats.
Skolarbete år 6–9I
I veckan som har gått har Sveriges minoriteter diskuterats. Några elever läser boken “Sms från Soppero” som är en ungdomsbok om en tjej som är same. Andra har sökt information på internet om bl.a. samer och romer. Det har fortsatts att läsa om andra världskriget med stor entusiasm. Hållbar utveckling har det också studerats om i både kemin och biologin. I bilden har någon elev haft i uppgift att rita en sko. Denna uppgift smittades av på andra elever, vilket resulterade i att en hel del ritade skor. I trappan upp till andra våningen står det böjningen av verbet “ir” att gå (på spanska). Rabblandet av verbet hörs i trappan varje dag. Härligt!
Ni som har lov önskar vi en härlig ledighet och välkomna tillbaka måndag vecka 9.
Ni som har helg, njut av helgen så ses vi på måndag!
Hälsningar Personalen på Sanuk