Veckobrev 7 – Huay Yang

Att resa berikar livet på så många olika sätt! Det ger många fina minnen och många knyter kontakter för livet. Det är roligt att se hur alla barnen leker tillsammans, både liten och stor. Den här veckan har vi uppmärksammat “Alla hjärtans dag” och arbetat vidare med det Kinesiska nyåret. Barnen har fått skriva om sitt djurs egenskaper enligt den kinesiska kalendern.

Förskola/Barnklubb

På måndagsmorgonen pratade vi om att det hade varit alla hjärtans dag. Vi lekte gömma hjärtat (en variant av hunden och benet). På en morgonsamlingen räknade vi framåt och bakåt med hjälp av sången “en elefant balanserade” och sången “fem fina fåglar satt på en gren”. Barnen har skrivit och målat siffror på svenskt sätt och på thailändskt sätt. Under RAR-samlingen tränade vi på att prata inför grupp och våga säga det man tycker. Vi lyssnade också på en bok som handlade om den ensammaste katten i världen. Efter den blev det en lång diskussion om hur det känns att vara ensam och vad man kan göra för att hjälpa de som är ensamma eller har det svårt på annat sätt. Det har också blivit en del spontan dans till favoritlåtar. På idrotten har vi i veckan lekt kroppsmemory, spegelleken, hattifnattkull och en samarbetslek som kallas den gravida ormen. Vi blir snabbt svettiga i värmen så det är härligt att bada och simma i poolen efteråt.

F-klass

Under veckan som gått har vi bekantat oss med tangram, ett pussel med 7 bitar som kan läggas i en kvadrat eller bilda olika figurer. Klurigt och väldigt roligt tycker de som har provat! Vi har även lärt oss ett par nya mattespel som spelas med tärning – Tjuvspelet och Clownspelet. Tjuvspelet spelar vi i par och där gäller det att “tjuva” så många kottar av motspelaren som tärningarna visar. Den som lyckas ta alla kottar vinner. Till clownspelet behövs varsitt papper, pennor och en eller två tärningar, beroende på svårighetsgrad. För varje summa får man rita en ny del i clownens ansikte och först färdig vinner. Båda spelen tränar turtagning, räkneord, taluppfattning, addition och subtraktion på ett lekfullt sätt.

Åk 1

Vi har pratat om vokaler. De är våra “hjälpare” när vi ska bilda ord och när vi ska stava rätt. Vi har ritat och skrivit om de fyra årstiderna. Barnen har även fortsatt att läsa och skriva recensioner om det de har läst. På samlingen har vi läst olika sagor från Asien. I undervisnigen ska eleverna möte samt få kunskap om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Vi har även tränat på muntliga presentationer genom att läsa upp olika texter inför klassen. Detta kommer vi att fortsätta med nästa vecka. Undervisningen ska elevernas ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får en tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang.

Åk 2

Vi har läst om och repeterat vad vi vet om buddhismen och eleverna har fått göra varsin tankekarta som de kan använda för att berätta om religionen för sin klass hemma i Sverige. Eleverna har fått prova på sudoku vilket alla tyckte var lite klurigt men väldigt roligt. Veckan har annars innehållit många olika ämnesområden som vanligt. Världsdelar, solsystem, problemlösning i matte, luft, vatten, bronsåldern m.m. Det är fantastiskt att se hur mycket barnen lär av varandra och hur de hjälps åt för att lösa både det ena och det andra.

Åk 3-4

Denna vecka har vi återigen arbetat med i matematik arbetat i grupp med problemlösning. Gruppen är riktigt duktiga på att samarbeta och de löser problemen i ett rasande tempo. Gruppen har också arbetat en del med färglära och har påbörjat bilder i kalla eller varma färger. I svenska har dem skrivit klart våra spökhistorier samt diskuterat och läst fabler. Några i gruppen valde att träna på muntlig presentation inför föräldrar och barn på storsamlingen. De presenterade djur som är kopplade till det kinesiska året.

Åk 5-9

Arbetet för skolans äldre elever har varit mestadels individuellt. Vi tränar studieteknik och andra lärstrategier som vi tror och hoppas att de kan ta med sig hem till Sverige när det blir dags för det.

Hälsningar personalen på Sanuk