Skip to content

Veckobrev 7 – Hua Hin

Veckobrev 7 – Hua Hin

Ännu en härlig vecka har sprungit iväg….

Denna vecka har F-4 samarbetat mycket. Vi har tillsammans med de yngsta barnen spelat mattespel och även bjudit in dem till redovisningar. När vi hade utvärdering med eleverna efter mattespelen visade det sig att de yngre barnen lärt sig räkna, förstå plus och minus, fått en större förståelse hur klockan fungerar och även fått lära sig nya namn. De lite äldre fick öva på att läsa instruktioner och kunna förklara hur man spelar spelet. Så många fördelar när man jobbar integrerat.

Vi gjorde en samarbetslek F-8 som vi kallar för “kroppsdel mot kroppdel” där alla barn hjälptes åt att hålla knä mot hand, panna mot rygg etc, i en stor ring. På torsdagens storsamling utmanades föräldrarna i leken under mycket skratt, där barnen avgick som klockrena segrare! Sen hjälptes alla åt att göra pojor, vilket resulterade i massor med pojkonster på gården  – vilket härligt samarbete! Många avtackningar av elever och pedagog blev det också denna vecka och vad känns bättre än att stämma in i Sanuksången med önskan att vi snart ses igen!

Inför nästa vecka

Dags för sportlov för de barn som går längre än 17 veckor och för dem som lämnat in ledighetsblankett.

Förskolan och förskoleklass

Avslappning med ansiktsmassage inledde veckan. Bokstavsarbete med veckans bokstav T, det blev härliga tigrar. Vi har lekt en hel del i poolen och barnen är som fiskar.

Åk 1-3

Denna vecka har vi skrivit massor av berättelser och faktatexter om djur med hjälp av tankekartor och redovisat det inför klassen. Vi fick besök av tre elever i fyran som inspirerade oss med deras berättelser som de läste upp.. I matten har vi lekt affär, övat på att växla pengar och övat på tio, tjugo och hundrakamrater. Vi har också spelat mattespel och jobbat med problemlösningar. Någon elev har fortsatt jobba med rymden och någon läst historia om tex Gustav Vasa som inspirerat till olika diskussioner och reflektioner.

Åk 3-4

Inspirerade av varandra, har vi skrivit berättande texter och läst upp för varandra. Vi har även pratat om vad som gör en text levande och skapar inre bilder hos läsaren och tränat på att bygga ut meningar. Flera av barnen har skrivit om Astrid Lindgren och plockat fram citat sagda av henne. Vi har pratat år, datum och dagar, på matten och löst matteproblem med fokus på det. Även lite prealgebraiska problem har vi hunnit med. I No har vi bland annat arbetat vidare på lösningar och blandningar och i So är det Europas städer som några av barnen arbetar med. En toppenvecka med andra ord!

Åk 4-5

Viljan att lära tillsammans har genomsyrat veckan på flera sätt. Några elever jämförde sina planeringar från respektive hemskola och beslutade sig för att göra ett gemensamt arbete för att belysa likheter och skillnader mellan Thailand och Sverige. Åk 3-4 bjöds in som “extrapublik” till en muntlig redovisning om London ochvi har diskuterat hur målande beskrivningar av miljö och karaktärer lyfter en berättelse. Vi har ockskå testat pedagogiska spel tillsammans för att träna stavning och grammatik, bråk och procent.

Åk 6-8

Sportlovskänningar i gruppen och arbeten ska bli klara. Novell klar med kärlekstema J Vi har argumenterat för vilket drivmedel som skall användas i en viss kommun kopplat till växthuseffekten och dess påverkan på jorden. “Pojken i randig Pyjamas” har inspirerat till filmvisning med kuddhörna. Vi pratade lite faran med mentaliteten “vi och dem” och varför vi inte ska tänka så. Tema vänskap. “I taket lyser stjärnorna “ går också som en bok i klassrummet. Bråk, förlängning och förkortning, multiplicera eller dividera, det är frågan. Ännu en givande vecka.

Ha ett sportigt sportlov och en fin helg!

Önskar personalen på Sanuk!