Veckobrev 6 – Huay Yang

Den här veckan har vi lärt oss lite extra om buddhismen så att vi var pålästa inför munkceremonin då både skola och barn blev välsignade. Munkarna fick mat på skolan efter ceremonin och barnen undrade om de skulle få samma som oss, som var korv och makaroner? Men munkarnas mat var mera thaistyle :). Det var en väldigt spännande upplevelse för oss alla.

Alla barn på skolan utmanades den här veckan i två härliga samarbetsövningar.

”Spegeln”då det gäller att fokusera och samarbeta så att man inte ska kunna skilja på vem som är personen och vem som är spegelbild. Den andra övningen var kroppsdel mot kroppsdel. Även här krävs det hög koncentration och samarbete då man ska länkas samman i många olika kropp till kropp konstellationer utan att släppa taget.

På idrotten körde vi klassisk brännboll som alltid är lika kul.

Förskola/ Barnklubb

Vi har skapat bläckfiskar så havet vi målat tidigare har fått lite fler invånare. Även uteleken har  gått i vattnets tecken. Många och långa vattenbanor, dammar och sjöar har det blivit. Hur ska vi göra för att få fart på vattnet? Och hur stannar vattnet kvar?  Här gäller det att kommunicera  och samarbeta på hög nivå.

Vi har även börjat jobba med vår teater som ska spelas upp nästa vecka. Inför det har vi pratat om vad en teater är och vad en roll är. Vi fick genom lottning ihop en rollista. Nu är det bara att öva och skapa rekvisita!

År F-1

I veckan har vi arbetat på riktigt bra med bland annat bokstaven P. Vi hittade många ord som börjar på p: pappa, papegoja och pyttipanna (undra om någon längtar efter “svensk” mat…)

Och vad sägs om denna roliga ramsa: Pingvinen Peter pruttade på polisen 😉

Nu har vi gått 100 dagar i skolan, i Sverige och i Thailand, och det firade vi med att göra lite roligt på bildlektionen, det blev “100-dagars glasögon” och en huvudkrona med texten: I am 100 days brightener. Den gillar vi skarpt!

På matematiken har många arbetat med tangram och fått till de klurigaste bilderna. Flitiga elever hinner även med lite extra poolbad, så det har denna vecka blivit några extra dopp i poolen, så tummen upp på den!

År 1-3

Vi har pratat mycket engelska denna veckan. Vi har lärt oss vad våra kroppsdelar heter på engelska, att vi lägger på ett `s`på de flesta ord när det är två eller flera samt lärt oss hur man säger att man har något, t ex. I have two legs.

På svenskan har vi varit reportrar och ställt bra frågor till vår högläsningsbok. Vi har också varit detektiver och fyllt på vår “detektivtavla” med många nya kluriga ord som vi nu lärt oss. Tänk vad vi fyller på vårt ordförråd! Vi har också varit cowboys, då vi sammanfattade hela boken, som vi nu läst ut, med hjälp av bilder. Vi har skrivit berättelser, efter att ha planerat vår berättelse med hjälp av en stödstruktur.

De yngre barnen har arbetat vidare med “Tema året” och haft fokus på månaderna och  veckodagarna. Många barn har studerat vår galax och avslutade detta med att själva vara planeterna och solen och bilda en modell av vintergatan ute på skolgården.

År 3-4

Det är fantastiskt att arbeta med denna grupp elever som är så positiva och flitiga. Utöver alla olika arbetsområden från hemskolorna så har alla elever denna vecka fått fördjupa sig i ett djur som lever i Thailand. De har tränat på att ta ut nyckelord ur en text, skriva in nyckelorden i en “6-fältare” och därefter skriva en egen faktatext. Bra jobbat!

Vi har även repeterat ordklasserna; substantiv, verb och adjektiv, genom att göra små tävlingar i klassrummet, vilket förstås gjorde repetitionen mycket roligare. Efter munkceremonin blev det ett härligt dopp i poolen för de som ville. Jag och eleverna har kommit fram till att vi har det väldigt bra här som kan ta ett dopp på lunchrasten istället för att dra på oss lager av vinterkläder…

År 4-5

Den här veckan har vi tagit reda på och skrivit fakta om Thailand. Eleverna fick träna på att arbeta tillsammans under arbetets gång. I matematiken fortsätter vi med de fyra räknesätten och tränar på att uppskatta samt lösa olika problem. I svenska har det varit allt från tyst läsning, till serier, till att skriva argumenterande texter. I SO har vi fortsatt med Medeltiden, kartan, samt Vasatiden. I NO har det handlat mer om kroppen.  I engelska har det arbetats med läsförståelse, färger, siffror, klockan samt glosor.

År 5-9

I matematiken fortsätter vi att bråka med bråk och brottas med division, multiplikation, procenträkning, geometri, funktioner och ekvationer. Eleverna i åk 6 har fått möjligheten att träna på Nationellt prov i matte och engelska läs- och hörförståelse som är prov från skolverkets hemsida som alla har tillgång till.

Detta varieras med att sedan gå in i kroppens beståndsdelar (i ämnet biologi) där många av eleverna tittar närmare på hjärtat, musklerna, skelettet och sinnena.  Alla i gruppen har tränat ännu en gång på Europas länder och var de ligger och gjort ett test på detta.

Spanskeleverna har tränat på att beskriva vägen i en stad, och att prata om vad de vill göra och vad de ska göra. Tyskeleverna har tränat på vad djur heter på tyska och att sedan beskriva var de lever, vad de äter, hur de ser ut och hur de rör sig (och fått gissa vilket djur den andre beskriver).

De elever som läser historia är kvar i Stormaktstiden och lär sig om det hårda livet då och om hur Sveriges territorium och syn på religion förändras.

Nästa vecka

Ta gärna hem barnens badkläder och handdukar över helgen så att inte vinden tar dem. Det blir även lättare att hålla ordning på sakerna.

Idrott

Mån: F-3 Amandas och Veronicas grupper

Tis: ingen idrott

Ons: ingen idrott

Tor: 3-9  Lisas och Orninas grupper

Thaitema

På fredag är det kinesiska nyåret så vi tänker lära oss om det på skolan i veckan. Det kinesiska nyåret firas här i Thailand då det bor många thaikineser här.

Det är också alla hjärtans dag på onsdag och då önskar vi att alla barn och elever bär sin Sanuktröja.

 

Pop kan mai wan jan!

Önskar personalen på Sanuk